Historisk arkiv

Flyvninger med F-35 innstilles for motorsjekk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Fredag 22. februar ble det kjent at man har valgt å innstille flygningene med F-35 inntil videre for å gi produsenten av motoren tid til å undersøke en sprekk i et turbinblad. Denne ble oppdaget i ett enkelt fly ved en rutinekontroll 19. februar.

Med en skyvekraft på 43000 pund med etterbrenner er motoren i F-35 den kraftigste som noen gang har blitt montert i et kampfly. Til sammenligning har dagens norske F-16 23000 pund skyvekraft. (Foto: Lockheed Martin)

Fredag 22. februar ble det kjent at man har valgt å innstille flyvningene med F-35 inntil videre for å gi produsenten av motoren tid til å undersøke en sprekk i et turbinblad. Denne ble oppdaget i ett enkelt fly ved en rutinekontroll 19. februar.

- Det kan være flere grunner til at dette har skjedd, for eksempel en produksjonsfeil på dette ene turbinbladet, men inntil man har fått sjekket dette utsetter man for sikkerhets skyld alle videre test og treningsflyvninger. Dette er helt vanlig prosedyre når slike ting skjer. Målet er å gi Pratt & Whitney, som lager motoren, mulighet til å demontere turbinbladet det dreier seg om og analysere det grundig for å finne ut om det eventuelt må gjøres endringer på motoren, forklarer brigader Morten Klever, som er nestleder i det norske kampflyprogrammet.

Den tekniske utviklingen av F-35 har ellers hatt betydelig fremgang i det siste, og behovet for endringer på grunn av feil og mangler som oppdages i testing har vist seg å være lavere enn ventet.

- Dette er det som skjer i et testprogram - man finner ting som man deretter fikser for å unngå at det blir et problem senere. Her har kontrollrutinene fungert akkurat som de skulle. Vi hadde flere tilsvarende tilfeller med F-16 også, til og med etter at de hadde blitt levert til Norge, så det er ikke noe spesielt at dette skjer med nyutviklede motorer. Det er ikke heldig når testprogrammet stopper opp på grunn av denne typen feil, men samtidig gjør det at det settes inn store ressurser for å løse problemet. Jeg har stor tillit til at motorekspertene avdekker årsaken til feilen og at flyene snart er tilbake i lufta, avslutter Klever.

Les mer om status i utviklingen av F-35 på Kampflyprogrammets nettsider.

For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 -  fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 -  endre.lunde@fd.dep.no.

Fakta om den norske anskaffelsen av F-35:

- Per februar 2013 har produsenten Lockheed Martin levert totalt 58 F-35 til det amerikanske, britiske og nederlandske forsvaret.

- Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.

- Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.

- De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.

- Regjeringen tar sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som planlegges levert til Norge i 2017.