Historisk arkiv

Rapport fra den nordiske arbeidsgruppen om Basel III / CRD IV

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

De nordiske finansministerne har i dag behandlet rapporten fra den nordiske arbeidsgruppen om Basel III / CRD IV på et møte i Oslo.

– De nordiske landene har i dag et godt samarbeid på finansmarkedsområdet, både på departements- og tilsynsnivå. Vi ser at det er rom for at de nordiske myndighetene kan styrke sitt samarbeid om bl.a. de nye kapital- og likviditetskravene, med særlig vekt på større grad av vertslandsregulering. Det er viktig at hvert enkelt land har de virkemidlene som trengs for å sikre finansiell stabilitet i det enkelte land. Rapporten gir et godt grunnlag for å styrke det nordiske samarbeidet ytterligere når vi nå skal iverksette nye krav til likviditet og kapital, det såkalte CRD IV-regelverket, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.

De nordiske finansministrene ser positivt på samarbeidet mellom de nordiske landene. I tråd med anbefalingene fra gruppen, ble finansministrene enige om, innenfor rammen av nasjonal rett og EU/EØS-regelverket, å invitere de nordiske finanstilsynene til å se på muligheten for:

  • en felles forståelse av de nye kommende EU- og EØS-reglene om likviditetskrav,
  • å etablere et system for gjensidig anerkjennelse av kapitalkrav i Norden (såkalt resiprositet og vertslandsregulering), samt
  • et samarbeid om felles kriterier og lik praktisering når tilsynsmyndighetene godkjenner de modellene bankene bruker for å beregne kapitalkravet (både standard- og IRB-metode).

De nordiske finansministerne oppnevnte i februar 2012 en arbeidsgruppe for blant annet å vurdere ulike forhold ved det kommende Basel III/CRD IV- regelverket og den forestående innføringen av dette i nasjonal rett, herunder mulighetene for samarbeid mellom de nordiske land om gjennomføringen av det nye regelverket. Rapporten ble avgitt til de nordiske finansministerne 13. juni 2012.

Rapporten fra arbeidsgruppen består av to deler. Den ene delen beskriver den forestående gjennomføringen av EUs CRD IV-regelverk i nasjonal rett og ulike utfordringer i de enkelte nordiske landene. Den andre delen går nærmere inn på mulighetene for nordisk samarbeid om gjennomføringen av ulike deler av det nye regelverket.

Arbeidsgruppen viser til at finansmarkedene i Norden er svært integrerte og at det både er mulig og ønskelig å etablere et nordisk samarbeid om de nye kapital- og likviditetskravene i CRD IV. Gruppen viser særlig til muligheten for samarbeid om å utnytte nasjonalt handlingsrom i det kommende EU/EØS-regelverket, og at det bør legges større vekt på såkalt vertslandsregulering. Vertslandsreguleringen innebærer at regler som fastsettes i et land, vil få virkning for alle institusjoner som driver virksomhet i det aktuelle landet, inkludert filialer og banker som driver annen grensekryssende virksomhet.

Gruppen peker også på at risikovekter for boliglån er lave i store nordiske banker som bruker såkalte interne beregningsmodeller (IRB). Hensynet til finansiell stabilitet kan tilsi høyere risikovekter og dermed høyere kapitalkrav for boliglån ut fra systemrisikohensyn. Det kan oppnås gjennom skjerpede krav til de beregningsmodellene bankene bruker. Gruppen peker også på at det er mulig og samtidig viktig å samarbeide om felles kriterier og lik praktisering når tilsynsmyndighetene godkjenner de modellene bankene bruker for å beregne kapitalkravet (både standard- og IRB-metode). Det kan gi økt transparens i markedet og gjøre det lettere å sammenligne ulike banker.

Les mer:
Pressemelding fra Nordisk ministerråd om finansministermøtet
Opprettelse av nordisk arbeidsgruppe om CRD IV
Rapport fra arbeidsgruppen (pdf-format)