Historisk arkiv

Tilskudd til tiltak under Kap. 164, Fred, forsoning og demokrati, Post 71, ODA-godkjente land på Balkan

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Med forbehold om Stortingets godkjenning av regjeringens forslag til statsbudsjett vil Utenriksdepartementet herved kunngjøre muligheten for å søke om tilskudd til tiltak for Freds- og statsbygging på Vest-Balkan.

Med forbehold om Stortingets godkjenning av regjeringens forslag til statsbudsjett vil Utenriksdepartementet herved kunngjøre muligheten for å søke om tilskudd til tiltak for Freds- og statsbygging på Vest-Balkan. 

Tiltaket det søkes om, må falle innenfor målsettingen for tilskuddsordningen slik den er lagt frem i Proposisjon til Stortinget nr. 1 2009/2010, samt regelverket for ordningen.  

Søknadsfrist er 15. februar. Søknader mottatt etter 15. februar vil bli vurdert i annet halvår i den grad det er dekning på budsjettet. 

Søknader skal fortrinnsvis sendes elektronisk til post@mfa.no med kopi til s-vb@mfa.no. Ved søknad om støtte under denne tilskuddsordning skal Utenriksdepartementets søknadsskjema S01 normalt benyttes.  

Mer informasjon om krav til søknad finnes i ordningsregelverket, i søknadsskjema S01 og i veilederen til denne.

Særlige satsningsområder i 2010 ifølge Proposisjonen til Stortinget:

Søkere bes være oppmerksomme på at regjeringen i årets proposisjon har lagt vekt på å støtte tiltak under følgende delmål:

  • Godt styresett/institusjonsutvikling, herunder støtte til forsvar-, sikkerhets- og justisreformer.
  • Fred og forsoning, i og mellom landene i regionen, og sikring av minoriteters og utsatte gruppers rettigheter
  • Demokrati og menneskerettigheter ivaretatt, herunder likestilling mellom kvinner og menn.
  • Økonomisk utvikling og økt sysselsetning gjennom næringsutvikling, forskning/innovasjon og utdanningstiltak, med fokus på kvinner og unge.
  • Utvikling av en bærekraftig energisektor der miljø- og klimakrav ivaretas. 

I tillegg vil støtte til følgende land bli prioritert:

  • Serbia
  • Bosnia-Hercegovina
  • Kosovo
  • Makedonia

Ved utvelgelse av satsingsområder vil det bli tatt hensyn til prioriteringer som foretas i internasjonale samarbeidsorganisasjoner og fora (herunder EU og FN), samt av de enkelte mottakerlandene. Regionens styrkede institusjonelle tilknytning til EU og de derav betydelig økte overføringene fra EU til land i regionen, understreker behovet for samordning av internasjonal bistand.

Norske utenriksstasjoner i Zagreb, Sarajevo, Beograd, Prishtina og Skopje forvalter egne fond til mindre prosjekter for utvikling av det sivile samfunn.  Prosjekter i disse landene av mindre omfang enn 200.000 NOK pa. henvises til stasjonene til behandling. Se ambassadenes hjemmesider for evt. egne utlysninger av søknadsprosedyre for disse. 

I bistanden til Serbia, Montenegro og Makedonia skal bistand til statsadministrasjonen kanaliseres gjennom det bilaterale bistandssamarbeidet med disse land, og disses egne nasjonale søknadsprosedyrer. Se egen informasjon om dette. 

Kriterier for måloppnåelse under de ulike delmål

Det vises til regelverkets krav til søknad og resultatoppnåelse, samt ordningens tildelingskriterier. I tillegg vil Departementet opplyse om hvilke kriterier for måloppnåelse (ref. kap. 3 i regelverket) som gjelder spesifikt for de delmål som er prioritert i årets Proposisjon til Stortinget. 

Godt styresett/institusjonsutvikling, herunder støtte til forsvar-, sikkerhets- og justisreformer. 

Tiltaket skal innen rimelig tid gjøre målgruppen faglig og administrativt i stand til å ta ansvar for angjeldende prosess/fagområde, eksempelvis gjennom:

  • oppretting av nye institusjoner;
  • gjennomføring av lover/regelverk;
  • opplæring av personell.

Fred og forsoning, i og mellom landene i regionen, og sikring av minoriteters og utsatte gruppers rettigheter 

Tiltaket skal fremme dialog og samhandling mellom befolkningsgrupper i områder som har vært utsatt for krigshandlinger, eksempelvis gjennom:

  • etablering av/økt nyttegjøring av felles tjenestetilbud, f.eks. innen utdanning og helse;
  • økt dokumentasjon og bearbeiding av krigsforbrytelser, samt økt antall rettsforfølgelse av krigsforbrytelser;
  • sikring av utsatte gruppers rettigheter gjennom utarbeidelse av lovverk, etablering av monitoreringsorgan/ombudsmannsinstitusjoner, rådgivingstjenester og interessegruppeorganisasjoner. 

Demokrati og menneskerettigheter ivaretatt, herunder likestilling mellom kvinner og menn. 

Tiltaket skal styrke sivil samfunnsorganisasjoner og medier og bidra til å gjøre dem bærekraftige og på sikt uavhengige av utenlandsk bistand. Tiltaket skal sikre europeiske MR-standarder i lovverk og/eller i gjennomføringen av lovverket. 

Økonomisk utvikling og økt sysselsetting gjennom næringsutvikling, forskning/innovasjon og utdanningstiltak, med fokus på kvinner og unge

Tiltaket skal fremme næringsutvikling og økt sysselsetning i landene i regionen eksempelvis gjennom:

  • etablering av relevante strukturer og institusjoner samt uvikling av lov- og regelverk, herunder kapasitetsbygging innen offentlig og privat sektor for å bedre rammevilkårene for næringslivet samt sikre et mer forutsigbart investeringsklima,
  • etablering av rådgivnings- og inkubatortjenester og annen teknisk assistanse for utvikling av næringslivsprosjekter,
  • etablering av innovative miljøer for forskning og tjeneste- og produktutvikling
  • etablering av utdanningsinstitusjoner som kan skape relevant kvalitetskompetanse innen arbeidsstyrken 

For forsknings- og utdanningssamarbeidet gjøres det oppmerksom på at det vil være en egen utlysning til aktuelle norske høyere utdanningsinstitusjoner om å overta forvaltningsansvaret for denne satsningen. Når det gjelder næringsutvikling og sysselsetningstiltak er det meste av midlene bundet opp i en programportefølje som Norge har bygget opp over lang tid. Det vil derfor være begrensede muligheter for få støtte til nye tiltak. 

Utvikling av en bærekraftig energisektor der miljø- og klimakrav ivaretas.

Tiltaket skal bistå offentlig sektor med å utvikle, implementere og anvende relevant (EU/EØS) regelverk på energi-, finans- og miljøområdet og ved å etablere institusjoner og rammeverk som er nødvendig for utvikling av energiprosjekter i tråd med internasjonale krav til miljø- og klimahensyn. Dette skjer gjennom:

  • tiltak for kompetanseheving og kapasitetsbygging i relevante offentlige organer, også gjennom, eller i samarbeid med internasjonale finansinstitusjoner som EBRD og IFC og Energitraktaten for Sørøst-Europa,
  • tiltak rettet inn mot privat sektor med siktemål å gjennomføre energisparingstiltak gjennom kompetanseoverføring og evt. lånebasert finansiering av innsparingstiltak også sammen med internasjonale finansinstitusjoner 

Ytterligere opplysninger: 

Alle henvendelser om ordningen skal rettes til: 

Vest-Balkan-seksjonen, e-post: s-vb@mfa.no