Historisk arkiv

Bedrifter må lytte til grupper de berører

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Utenriksdepartementet

Bedrifter bør ha kontakt med og ta hensyn til grupper som berøres av deres næringsvirksomhet. Temaet som går under betegnelsen «interessentengasjement» var utgangspunkt for to møter KOMpakt – regjeringens konsultasjonsorgan for næringslivets samfunnsansvar – arrangerte i 2013.

KOMpakt har utarbeidet et tipunktsdokument som beskriver forventinger til hvordan norske selskaper bør planlegge og gjennomføre dialog og konsultasjon med interessenter i sin virksomhet i utlandet.

Statssekretær Torgeir Larsen takket arbeidsgruppen som sto bak dokumentet for det grundige og gode arbeidet som er gjort. Han mente at dokumentet vil være et viktig bidrag i arbeidet med handlingsplanen for oppfølgingen av FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter. 

I følge dokumentet er det to hovedbegrunnelser for hvorfor norske selskaper bør ha på plass et målrettet arbeid med interessentengasjement:  

         i.  Et interessentengasjement iverksettes for å sikre at rettmessige interessentgrupper får ivaretatt sine vesentlige interesser, og bidrar gjennom dette til en mer rettferdig og sosial og miljømessig bærekraftig utvikling. 

       ii.    Et interessentengasjement iverksettes for å utvikle eller forbedre selskapets forretningsmessige strategi, og for å identifisere, adressere og håndtere vesentlige problemstillinger og risiko knyttet til selskapets virksomhet.

Les dokumentet i sin helhet her.

Dokumentet vil bli oversatt til engelsk og inngå i norske myndigheters videre arbeid med interessentengasjement, blant annet i OECD.

Arbeidsgruppen bestod av Siri Damman (Regnskogfondet), Ivar Oellingrath (Hydro), Stephen Sparkes (Statkraft) og Svein-Erik Figved (WWF) som ledet arbeidet.