Historisk arkiv

AI-13/2007 Instruks vedr. fastleggelse av identitet i saker hvor det er søkt om tillatelse etter midlertidig forskrift 24. februar 2005 nr. 165 (MUF-forskriften)

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Utlendingsdirektoratet
Postboks 8108 Dep
0032 OSLO

Nr.
AI-13/2007
Vår ref.
200604649-/MBR
Dato
24.04.2007

 

Instruks vedr. fastleggelse av identitet i saker hvor det er søkt om tillatelse etter midlertidig forskrift 24. februar 2005 nr. 165 (MUF-forskriften)

Etter utlendingsloven (utl) § 38 første ledd har departementet anledning til å instruere Utlendingsdirektoratet (UDI) om lovtolking og skjønnsutøvelse. Arbeids- og inkluderingsdepartementet instruerer med dette UDI om forståelsen av midlertidig forskrift 24. februar 2005 nr. 165 om irakere som tidligere har hatt midlertidig og begrenset arbeidstillatelse i Norge (MUF-forskriften) §§ 2 og 2 a, samt utl § 8 annet ledd.

Formålet med denne instruksen er å klargjøre hvordan fastleggelse av identitet skal skje ved behandlingen av førstegangssøknader og fornyelsessøknader fra personer som har søkt om arbeidstillatelse etter MUF-forskriften § 2.

 

1. Bakgrunn
Etter utl § 37 har enhver utlending plikt til å medvirke til å avklare sin identitet. Som bekreftelse på oppgitt identitet kan utlendingen bl.a. pålegges å legge frem reisedokument eller liknende dokument utferdiget av offentlig myndighet i inn- eller utland, jf. utlendingsforskriften § 128.

Da Kommunal- og regionaldepartementet i 2005 vedtok endringer i MUF-forskriften som åpnet for at irakere som tidligere hadde hatt midlertidig og begrenset arbeidstillatelse kunne få ordinær arbeidstillatelse, ble det satt som et uttrykkelig vilkår at søkerens identitet måtte være kjent, jf. forskriften § 2 tredje ledd. Videre ble det i tredje ledd sagt at identiteten anses kjent bl.a. når søkeren fremlegger pass utstedt av irakiske myndigheter etter 1. juli 2004. Man var kjent med at disse passene ikke hadde den kvalitet eller sikkerhet som vanligvis kreves. Norske myndigheter hadde imidlertid på det tidspunkt formelt anerkjent slike pass som reisedokumenter, det samme hadde andre Schengen-land. Ved å utstede et slikt pass hadde irakiske myndigheter akseptert vedkommende som iraker. At passet var anerkjent som reisedokument, tilsa at passet også burde godtas som tilstrekkelig dokumentasjon på identitet ved søknad om arbeidstillatelse etter MUF-forskriften. Til dette kommer at det den gang ikke eksisterte andre irakiske identitetspapirer med bedre notoritet. Departementet antok imidlertid at det på et senere tidspunkt ville bli utstedt irakiske pass med større grad av notoritet. Det ble derfor vist til at det ved søknad om bosettingstillatelse kunne bli krevd annen dokumentasjon på oppgitt identitet, jf. MUF-forskriften § 2 fjerde ledd.

Arbeids- og inkluderingsdepartementet har 23.april 2007 vedtatt endringer i MUF-forskriften. I ny § 2 a er det gitt en særregel om fornyelse av tillatelser innvilget med hjemmel i utl § 8 annet ledd, etter søknad etter MUF-forskriften. Et vilkår for fornyelse er at søkerens identitet er kjent, jf. første ledd. Videre heter det i første ledd at irakisk pass anerkjent av norske myndigheter som reisedokument skal være tilstrekkelig for fastleggelse av identitet, med mindre det er konkrete holdepunkter for at slikt pass bygger på uriktige opplysninger.

Departementet ser nå behov for å gi en særskilt instruks til UDI om hvordan spørsmålet om identitet skal håndteres, både i forhold til forståelsen av MUF-forskriften §§ 2 og 2 a, og i forhold til utl § 8 annet ledd dersom søknaden subsidiært vurderes etter denne bestemmelsen.

  

2. Irakisk pass som grunnlag for fastleggelse av identitet
Av MUF-forskriften § 2 tredje ledd i.f. følger det at identiteten anses kjent bl.a. når søkeren fremlegger pass utstedt av irakiske myndigheter etter 1. juli 2004. Dette gjelder ved behandlingen av søknader om førstegangstillatelse etter § 2, men vil også gjelde ved behandlingen av søknader om fornyelse av slike tillatelser.

Departementet instruerer med dette UDI om at ”pass som er utstedt av irakiske myndigheter etter 1. juli 2004” i MUF-forskriften § 2 skal forstås som irakiske pass som er utstedt av irakiske myndigheter etter 1. juli 2004 som er anerkjent av norske myndigheter som reisedokumenter.

Tilsvarende forståelse skal legges til grunn ved behandlingen av søknader om tillatelse etter MUF-forskriften § 2, men hvor søknaden subsidiært vurderes etter utl § 8 annet ledd.

I MUF-forskriften ny § 2 a første ledd femte punktum er det tatt inn et vilkår vedrørende irakiske pass som tilsvarer forskriftsforståelsen det instrueres om over.

 

3. Fremleggelse av irakisk pass på et senere tidspunkt
I hvilken grad irakiske pass anerkjennes som reisedokument av norske myndigheter, vurderes fortløpende og reguleres ikke her. I flere år har irakiske pass i den såkalte S-serien vært anerkjent som reisedokument av norske myndigheter. Fra 1. juni 2007 vil ikke lenger S-passene anerkjennes, jf. brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet 24. april 2007 til UDI om dette. Etter denne dato, og inntil det ev. gis nye føringer fra departementet, vil det kun være irakiske pass i den såkalte G-serien norske myndigheter anerkjenner.

Etter det departementet har fått opplyst, vil det kunne ta noe tid å få utstedt et G-pass. Da sakene som nå skal behandles allerede har vært stilt i bero, (og det stort sett er S-pass som er fremlagt som dokumentasjon på identitet i disse sakene), vil ytterligere utsettelser være meget uheldig. Departementet instruerer derfor UDI om at i de sakene der identiteten ikke anses kjent på annen måte, men hvor det er fremlagt S-pass, skal UDI likevel gi førstegangstillatelse/fornyet tillatelse. Det skal stilles som vilkår for slik tillatelse at irakisk pass anerkjent som reisedokument av norske myndigheter, pr. 1. juni 2007 G-pass, fremlegges innen en fastsatt frist. Fristen må settes slik at søkeren gis en reell mulighet til å fremskaffe slikt pass innen fristens utløp. Dersom vilkåret ikke oppfylles innen fristen, dvs. dersom slikt pass ikke fremlegges, kan tillatelsen trekkes tilbake.

Det er en forutsetning for slik betinget innvilgelse at de øvrige vilkårene for tillatelse er oppfylt.

 

4. Nærmere undersøkelser for fastleggelse av identitet
Både etter MUF-forskriften §§ 2 og 2 a stilles det krav om at søkerens identitet må være kjent. Irakisk pass vil være én måte å fastlegge identiteten på. Dersom det i en sak hvor det er fremlagt irakisk pass som dokumentasjon på oppgitt identitet, er konkrete holdepunkter for at passet bygger på uriktige opplysninger, vil ikke slikt pass uten videre kunne legges til grunn. UDI instrueres med dette om å foreta nærmere undersøkelser for å klarlegge identiteten dersom det foreligger slike konkrete holdepunkter. Basert på resultatet av de undersøkelser UDI gjør, vil UDI måtte foreta en ny, konkret vurdering av om vilkåret om at identiteten skal være kjent, er oppfylt.

Etter departementets syn er dette i tråd med fast praksis vedrørende fastleggelse av identitet, men vi finner det likevel hensiktsmessig å gi en instruks til UDI med dette innhold for å understreke viktigheten av at dette følges opp.

Med hilsen
Thor Arne Aass e.f.
ekspedisjonssjef

 

 
Birgitte Ege
avdelingsdirektør

 

Kopi:
Utlendingsnemnda
Justis- og politidepartementet
Politidirektoratet
Politiets sikkerhetstjeneste
Utenriksdepartementet