Historisk arkiv

Sosial dumping i offentlige kontrakter

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeidsdepartementet

Oppmerksomhet og kunnskap om forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er utilfredsstillende i offentlig sektor. Det konkluderer en arbeidsgruppe som har vurdert tiltak mot sosial dumping og andre regelbrudd knyttet til offentlig sektors kjøp av tjenester og bruk av bemanningsforetak.

En partssammensatt arbeidsgruppe har vurdert tiltak mot sosial dumping og andre regelbrudd knyttet til offentlig sektors kjøp av tjenester og bruk av bemanningsforetak.

Arbeidsgruppens rapport tyder på at oppmerksomhet og kunnskap om, og dermed håndhevingen av forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter, er utilfredsstillende i offentlig sektor.

Arbeidsgruppen, som ble satt ned av Arbeidsliv- og pensjonspolitisk råd i 2011, la fram sin rapport for rådet 13. desember.

Utgangspunktet er at arbeidsgiver har ansvaret for egne arbeidstakere. Dette gjelder også når arbeidstakerne leies ut. Det vil si at det er den som tilbyr arbeidskraft inn mot offentlig sektor som må sørge for at arbeidstakerne som utfører arbeidet har lovlige lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg har offentlige oppdragsgivere et særskilt ansvar for å sikre at disse arbeidstakerne får lønns- og arbeidsvilkår etter forskriften for offentlige kontrakter selv om de er ansatt hos underleverandører.

– Vår vurdering er at hovedutfordringene i stor grad er knyttet til manglende etterlevelse av regelverket, sier arbeidsgruppens leder, statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet.

– Gruppen er enig om at det er særlig viktig at alle aktørene som opererer i tilknytning til offentlig sektor har god kjennskap til det regelverket som gjelder, og hvordan det i praksis kan følges opp på en best mulig måte, sier Støstad.

Les rapporten her (pdf)