Historisk arkiv

En ryddigere renholdsbransje

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeidsdepartementet

Dagsavisen 3. september 2012

Mange medieoppslag, blant annet i Dagbladet, har avdekket uverdige lønns- og arbeidsforhold for renholdsarbeidere, skriver arbeidsminister Hanne Bjurstrøm og nestleder i arbeids- og sosialkomiteen Anette Trettebergstuen (Ap) i Dagsavisen.

Mange medieoppslag, blant annet i Dagbladet, har avdekket uverdige lønns- og arbeidsforhold for renholdsarbeidere. En Fafo-rapport konkluderte med at de seriøse renholdsbedriftene presses ut av de useriøse. Situasjonen i renholdsbransjen bekymrer både myndighetene og partene i arbeidslivet. Derfor satte Arbeidsdepartementet seg sammen med arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i renholdsbransjen for to år siden for å se hvordan vi sammen kunne jobbe for å snu den dårlige utviklingen.

Vi har etter dette gjort mye for å rydde opp. I fjor høst ble tariffavtalen for renholdere allmenngjort. Det betyr at alle renholdere har krav på tarifflønn. Allmenngjøring av tariffavtaler har vært et effektivt virkemiddel mot sosial dumping i andre bransjer, for eksempel bygg og verft. Det er all grunn til å tro at allmenngjøring vil bidra til færre tilfeller av grov underbetaling og sosial dumping og at det vil være et treffsikkert virkemiddel også i renholdsbransjen.

Men vi vil videre, og nå tar vi et nytt, viktig skritt. Fra 1. september må alle bedrifter som tilbyr renholdstjenester godkjennes av Arbeidstilsynet. Det blir forbudt å kjøpe renholdstjenester fra virksomheter som ikke er godkjente. Alle godkjente virksomheter blir registrert i et nytt, offentlig register, og renholdsarbeiderne i virksomhetene får id-kort. Det nye registeret er et viktig virkemiddel for å luke ut de useriøse aktørene og vil bidra til en mer rettferdig konkurranse i bransjen. Det er uholdbart at renholdsbedrifter som er lovlydige blir utkonkurrert av lovbrytere, som ofte heller ikke betaler skatter og avgifter. Registeret og id-kortene vil også være et godt verktøy for alle som kjøper renholdstjenester.

Vi vet at det ofte er prisen som styrer når vi kjøper tjenester. Det gjelder offentlig sektor i minst like stor grad som det private næringsliv og privatpersoner. Dette har vært sagt før, men det må gjentas; Når et tilbud ser ut til å være for godt til å være sant, ja da er det som regel det. Skal de som vasker butikker, kontorer og husene våre få anstendige arbeidsforhold, må alle som kjøper renholdstjenester være mer kritiske til en unormalt lav pris, for da er arbeidstakeren sannsynligvis underbetalt. Alle bør dessuten be om å få faktura hvor timepris og moms framgår.

Den nye godkjenningsordningen er et viktig bidrag til å rydde opp i renholdsbransjen. Nå må vi alle ta vår del av ansvaret for utviklingen i bransjen ved å bruke de godkjente virksomhetene med renholdsarbeidere med id-kort og ordnede lønns- og arbeidsforhold.