Historisk arkiv

– Kampen mot sosial dumping virker

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

– Trenger vi en ny handlingsplan mot sosial dumping, og hva skal den i så fall inneholde? Det var spørsmålet statsråd Bjarne Håkon Hanssen stilte da han åpnet erfaringskonferansen om sosial dumping i Oslo 13. mai.

På konferansen oppsummerte myndighetene og partene på begge sider i arbeidslivet og forskere erfaringene så langt og utfordringene framover i kampen mot sosial dumping – fire år etter EØS-utvidelsen og to år etter at statsministeren presenterte handlingsplanen i sin 1. mai tale.



– Det er fortsatt store utfordringer og behov for videre innsats, sa Bjarne Håkon Hanssen på konferansen.

– Handlingsplanen mot sosial dumping er gjennomført og vi ser at tiltakene virker. Mange medieoppslag er et resultat av at tiltakene er blitt mer effektive og at flere forhold avdekkes. Det er fortsatt store utfordringer og behov for videre innsats, understreket statsråden.


Det er stadig lenger mellom de grove overtredelsene, fortalte Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.

Arbeidstilsynet har vært en sentral myndighet i arbeidet mot sosial dumping. I alt 40 årsverk utførte ikke mindre enn 2200 tilsyn i 2007. Administrerende direktør Ingrid Finboe Svendsen mener innsatsen begynner å bære frukter:

– Vi har en helt annen situasjon i dag enn i 2004/05. Det er stadig lenger mellom de grove overtredelsene. Kontrollene har effekt, men også informasjonstiltakene. Flere kjenner til sine rettigheter og plikter, fortalte Finboe Svendsen.

Stort informasjonsbehov var også erfaringen fra Servicekontoret på Tøyen. Servicekontoret er et felles kontor for Arbeidstilsynet, UDI og politiet som blant annet behandler søknader om arbeidstillatelser. I en fersk undersøkelse sier brukerne at de er bra at alt er på ett sted, at de kan få tolk på eget språk og at behandlingstiden overholdes, men de synes det er vanskelig å forstå norsk regelverk og de ønsker seg lenger åpningstid og muligheter til telefon eller nettservice.