Historisk arkiv

Styrket vern for varslere

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

- Varsling er både lovlig og ønskelig. Det følger klart av lovforslaget, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

Pressemelding

Nr.: 67
Dato: 09.06.06

Styrket vern for varslere

- Varsling er både lovlig og ønskelig. Det følger klart av lovforslaget, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hansen.

Hanssen legger i dag fram regjeringens forslag til regler som vil styrke vernet av ansatte som varsler om korrupsjon eller andre kritikkverdige forhold på arbeidsplassen.

- Det er viktig at ulovlig eller uetisk praksis blir avdekket og stoppet, og arbeidstakere som får vite om ting som ikke er som de skal, skal kunne si fra uten å være redd for å bli straffet for det. Vi håper de nye lovreglene vil bidra til mer åpenhet på arbeidsplassene, sier statsråden.

I forslaget slås det tydelig fast at arbeidstaker alltid har rett til å varsle. Arbeidstaker skal alltid ha rett til å si ifra til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. Det samme skal gjelde hvis arbeidstaker varsler i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens egne rutiner for varsling.

For å styrke ytringsklimaet og legge til rette for at ulovligheter blir avdekket, pålegges virksomhetene å legge forholdene til rette for varsling på arbeidsplassen. Der det er behov, skal det utarbeides egne rutiner for varsling, slik at arbeidstakerne vet hva de skal gjøre når de oppdager forhold de mener er kritikkverdige. Denne regelen vil bidra til å senke terskelen for å gi uttrykk for uenighet og kritikk internt, og til at en unngår konfliktfylte situasjoner som er en belastning for varslerne og for arbeidsplassen.

Arbeidstakeren bør normalt gi arbeidsgiver mulighet til å ordne opp først, før saken kommer ut i media. Det skal ifølge forslaget uansett være arbeidsgiver som må føre bevis for at arbeidstaker som varsler til media, har opptrådt urettmessig.

- Dersom det i dag varsles for lite, skyldes det neppe at de juridiske rammene for når arbeidstaker har lov å varsle, er for snevre. Det skyldes antakelig heller at det er forhold på arbeidsplassen som gjør at arbeidstakere ikke tør eller ønsker å si fra. Denne lovendringen kan bidra til å gjøre det enklere og tryggere å si fra når noe er galt. Men loven alene kan ikke skape en god åpenhet i norsk arbeidsliv. Det aller viktigste arbeidet må uansett skje i den enkelte virksomhet og i organisasjonene, sier Hanssen.

Forslaget innebærer et forbud mot alle former for gjengjeldelser overfor arbeidstakere som bruker retten til å varsle. Vernet mot gjengjeldelser styrkes dermed på viktige punkter: Hvis arbeidstakeren blir sagt opp eller straffet på andre måter, er det arbeidsgiver som må sannsynliggjøre at dette ikke var begrunnet i varslingen. Arbeidstaker får i tillegg rett til erstatning uansett om arbeidstaker har hatt noe økonomisk tap eller om arbeidsgiver kunne klandres.

Reglene som foreslås i Ot. prp. nr. 84 (2005-2006) skal erstatte varslerbestemmelsen som Stortinget vedtok i fjor. Den bestemmelsen er ikke trådt i kraft i påvente av at regjeringen skulle fremme en egen proposisjon om varslingsproblematikken.

Les Ot.prp. nr. 84 (2005-2006)

Kontaktperson: Ekspedisjonssjef Gundla Kvam, 22 24 69 00