Historisk arkiv

Sosialhjelpen skal evalueres

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

– Departementet tar sikte på å evaluere erfaringene med dagens veiledende retningslinjer. I forbindelse med en slik evaluering vil departementet også vurdere hensiktsmessigheten av en form for minstesats, for eksempel en minste normering av sentrale kostnadskomponenter for livsopphold, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

– Departementet tar sikte på å evaluere erfaringene med dagens veiledende retningslinjer. I forbindelse med en slik evaluering vil departementet også vurdere hensiktsmessigheten av en form for minstesats, for eksempel en minste normering av sentrale kostnadskomponenter for livsopphold. Flere hensyn må avveies i en slik vurdering. Dette gjelder blant annet målsettingen om å stimulere til arbeid effekter av og forholdet til kvalifiseringsprogrammet som snart blir etablert, og at utmålingen av stønaden skal tilpasses den enkeltes behov, sier arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen som svar på et brev fra Sivilombudsmannen.

Dette vil innebære lovendringer, og et eventuelt lovforslag vil bli sendt på høring allerede våren 2008. Dette varsles i statsrådens svar til Sivilombudsmannen.

Sivilombudsmannen har i brev til AID datert 18. juni stilt spørsmål om statens veiledende retningslinjer for utmåling av sosialhjelp og om kommunenes praktisering av disse. Det pekes i brevet på forskjeller mellom kommunene mht praktisering av de veiledende retningslinjene og det spørres om staten etter gjeldende regelverk oppfyller sin plikt i henhold til FN-konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK).

 – Det er riktig at de kommunale satsene varierer sterkt, selv om forskjellene er utjevnet etter at retningslinjene ble gitt. Det forhold at satsene i enkelte kommuner ligger lavere enn retningslinjene, trenger ikke bety at de faktiske utbetalingene ligger under et forsvarlig nivå. Avvik fra de statlige retningslinjene kan skyldes at kommunene velger å dekke enkelte livsoppholdsutgifter utenom satsene, sier statsråden.

Departementet arbeider aktivt på flere områder i oppfølgingen av NAV-reformen og Stortingsmelding nr. 9 (2006-2007) om Arbeid, velferd og inkludering. Det er oversendt et forslag til Stortinget om ny lov om kvalifiseringsprogram og kvalifiseringsstønad, som særlig tar sikte på å hjelpe personer som ellers ville blitt gående lenge på sosialhjelp. Her foreslås en fast stønad på 2 ganger folketrygdens grunnbeløp, det vil si kr. 133.624 for personer over 25 år.  Dette vil for de fleste stønadsmottakere innebære en økning i forhold til sosialhjelpen.

Statsråden varsler i sitt svar til Sivilombudsmannen at departementet vil se på klage- og ankeordningen i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV-kontoret), inkludert den kommunale sosialhjelpen. Det vil da også bli vurdert å innføre tilsyn med forvaltningen av disse områdene.

Arbeids- og inkluderingsministeren redegjør i svaret også for formålet med og bakgrunnen for de statlige retningslinjene for sosialhjelp. Retningslinjene ble gitt i 2001 på bakgrunn av Stortingets behandling av St.meld. nr 50 (1998-1999) Utjamningsmeldinga, og skal virke veiledende for kommunene ved utmåling av et forsvarlig stønadsbeløp. Ansvaret for utmåling til den enkelte mottaker er etter loven lagt på kommunene. Denne ansvarsfordelingen anses ikke konvensjonsstridig.