Historisk arkiv

Arbeidstillatelse skal motvirke sosial dumping i skipsfarten

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Arbeids- og inkluderingsdepartementet gjeninnfører kravet om arbeidstillatelse i skipsfartsnæringen.

– Dette er en oppfølging av Soria Moria-erklæringen og regjeringens handlingsplan mot sosial dumping på dette området, sier arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen.

Kravet om arbeidstillatelse skal gjelde for utenlandske sjømenn om bord på utenlandsk registrert skip, som tar om bord gods eller passasjerer i en norsk havn og leverer godset eller setter i land passasjerene i en annen norsk havn. Skipet må ha en regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner, slik at det ikke vil gjelde et krav om arbeidstillatelse for skip som bare leilighetsvis trafikkerer norske havner.

– Den borgelig regjeringen fjernet kravet om arbeidstillatelse. Stoltenberg-regjeringen gjeninnfører dette i dag. I maritim strategi har vi lagt frem flere tiltak for å sikre arbeidsplasser og kompetanse til sjøs, blant annet nettolønn, bedre kvalitet i utdanningen og nå krav om arbeidstillatelse. I tillegg er det slik at gode sjøfolk med god kompetanse bedrer sikkerheten til sjøs og forebygger ulykker, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Kravet om arbeidstillatelse vil inngå i den nye utlendingsforskriften, som ventelig vil være klar i oktober. For at næringen skal få tid til å innrette seg etter de nye reglene, vil de nye reglene tre i kraft seks måneder etter at forskriften er vedtatt. Det vil bli gitt nærmere retningslinjer om når arbeidstillatelse er påkrevet.

Kravet om arbeidstillatelse vil ikke omfatte sjøfolk om bord på cruiseskip eller EØS-registrerte skip.