Historisk arkiv

Brukerne skal få den hjelpen de trenger

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Finansuro og usikre økonomiske tider gir store utslag på ledighetskøene hos NAV-kontorene. Samtidig er gjennomføringen av NAV-reformen svært krevende. Regjeringen legger derfor fram et dokument for Stortinget senest i mars om situasjonen i Arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).

–Vi vil redegjøre både for gjennomføringen av NAV-reformen, gjennomførte tiltak og nye tiltak og strategier som skal sikre at alle brukere får de tjenester de har krav på innenfor de fristene som er satt, sier statsråd Dag Terje Andersen.

Det er uakseptabelt at arbeidsledige må vente lenge på dagpenger. Innsatsen til Arbeids- og velferdsforvaltningen er viktig, både i kampen mot arbeidsledigheten og for å bistå dem som rammes av ledighet. Regjeringen vil derfor sørge for at NAV får rammebetingelser som gjør at brukerne får den oppfølgingen de skal ha.

–Vi har foreslått å bevilge 320 nye stillinger til etaten, nettopp for å møte situasjonen med flere arbeidsledige. Arbeidet med å oppbemanne er nå i gang, sier arbeids- og inkluderingsministeren.

–I tillegg vil vi gå gjennom budsjettet til Arbeids- og velferdsetaten for å sikre at den er i stand til å utføre de oppgavene som nå er mer kritiske enn noen gang, sier Andersen, som er i løpende dialog med etaten om alle saker av betydning for driften.

–Gjennom denne dialogen har jeg et sterkt fokus på å sikre at alle muligheter blir vurdert og brukt for å sørge for at den enkelte bruker får best mulig sørvis i en overgangsperiode.

Det er bred politisk enighet om NAV-reformen. Reformen skal gi brukerne av etaten en bedre og mer hensiktsmessig oppfølging. Den er imidlertid krevende å gjennomføre, blant annet fordi det handler om en omorganisering og nyorientering av hele velferdsforvaltningen. Likevel får de fleste brukerne de tjenestene de skal ha, og mange har fått bedre og mer samordnede tjenester som følge av NAV-reformen.