Historisk arkiv

Opplæringsprogram i flerkulturell kompetanse i barnevernet

Barnevern i et minoritetsperspektiv

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Barn og unge med innvandrerbakgrunn er et prioritert satsningsområde for Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Sammen ønsker departementet og direktoratet å styrke den flerkulturelle kompetansen i det kommunale og statlige barnvernet.

Barn og unge med innvandrerbakgrunn er et prioritert satsningsområde for Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Sammen ønsker departementet og direktoratet å styrke den flerkulturelle kompetansen i det kommunale og statlige barnvernet. Dette skal bidra til at barn og unge med minoritetsbakgrunn får et likeverdig tilbud sammenliknet med etnisk norske barn og unge samt at barnevernet blir mer kultursensitivt. På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har høgskolene i Finnmark, Lillehammer, Oslo og Telemark utarbeidet en videreutdanning som er knyttet til arbeidsplassen og bygger på studentenes erfaringer fra egen yrkesutøvelse.

Les som PDF

Utgangspunkt for videreutdanningen er NIBRs kunnskapsstatus Flerkulturelt barnevern (NIBR-rapport 2007:10).


Videreutdanningens mål og organisering

Videreutdanningen skal bidra til økt kompetanse og ferdighet i barnevernfaglig arbeid overfor barn og familier med minoritetsbakgrunn samt øke barnevernets legitimitet blant minoritetsbefolkningen. Etter endt utdanning skal studentene ha;
• kunnskap om sentrale begreper innen barnevern i et minoritetsperspektiv
• kunnskap og forståelse for mangfold av familiemønstre og oppdragelsesmønstre
• bevissthet om egne holdninger og profesjonell rolle i et majoritets- minoritetsperspektiv
• kunnskap, forståelse og ferdigheter i interkulturell kommunikasjon og samhandling i barnevernet
• kunnskap, forståelse og ferdigheter i ulike metoder i barnevernsfaglig arbeid med barn og familier med minoritetsbakgrunn.

Det er et overordnet mål at økt flerkulturell forståelse og ferdigheter skal gi barnevernets ansatte positive resultater i arbeidet med minoritetsfamilier, og at barnevernets legitimitet i minoritetsbefolkningen vil øke. God tilrettelegging fra arbeidsgiver er vesentlig for å få best mulig utbytte for både studenter og arbeidsplass.

Målgruppe er ansatte i den kommunale barnvernstjenesten, barneverninstitusjoner og det statlige barnevernet på regionalt nivå.

Studiet er bygget opp med tre hovedtemaer:

1. Migrasjon, minoriteter og det flerkulturelle samfunnet
2. Møte mellom barnevernet og barn og familier med minoritetsbakgrunn
3. Metoder og modeller i barnevernsarbeid med barn og familier med minoritetsbakgrunn.

Studiets varighet, omfang og nivå

Studiet er organisert som en videreutdanning og har et omfang på 15 studiepoeng. Studiet starter opp høsten 2008 og ett kull vil omfatte 30 studenter. Studentene skal rekrutteres fra kommunene og med et kull på de fire høgskolene vil 120 ansatte i barnevernet får mulighet til å delta på studiet høsten 2008.

Studiet går over et semester og er organisert med tre samlinger à tre dager. I tillegg skal studentene jobbe med kunnskapstilfanget mellom samlingene og få individuell veiledning.

Søkere må ha bachelorgrad i helse- og sosialfag eller tilsvarende fagområde. Det kan søkes om at fullført og bestått studium inngår i et relevant masterstudium, forutsatt at høgskolen tilbyr studier på masternivå.

Implementering og oppstart av videreutdanningen
Studiet starter høstsemesteret 2008 med søknadsfrist 15. april 2008. Alle landets kommuner kan søke plass på studiet. Ytterligere informasjon om studiet ligger på høgskolenes nettsider om opplæringsprogrammet;

Høgskolen i Lillehammer: www.hil.no/studier
Høgskolen i Finnmark:     www.hifm.no/studier
Høgskolen i Oslo:            www.hio.no/sam
Høgskolen i Telemark:     www.hit.no/evu