EUs forbrukerundersøkelse 2010
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Nyhet | Dato: 20.10.2010
Norske forbrukere har talt: vinmonopolet på topp, banktjenester på bunn i en omfattende forbrukerundersøkelse som EU presenterer i dag.
Undersøkelsen, som inngår i EUs Consumer Market Scoreboard, måler hvor godt markeder fungerer sett fra forbrukernes side med hensyn til oversiktlighet, tillitt, klagemuligheter og tilfredshet.
Undersøkelsen har blitt gjennomført i 27 EU-land, samt Norge. 50 ulike bransjer innen kategoriene forbruksvarer, enkelttjenester og abonnementstjenester har blitt vurdert av 500 kunder i hvert enkelt marked i hvert land.
I Norge topper altså polet, tett fulgt av andre alkoholfrie drikkevarer, bensin og begravelsestjenester. Europeiske forbrukere er mest fornøyd med markedet for bøker, magasiner og aviser.
- Resultatene fra undersøkelsen viser at forbrukerne setter størst pris på markeder som er oversiktlige der det er enkelt å vurdere kvalitet og pris. Undersøkelsen gir et godt bilde av hva forbrukerne opplever når de handler en vare eller tjeneste i bestemte markeder. Rapporten gir viktig kunnskap både for næringene og myndighetene, sier forbrukerminister Audun Lysbakken.
Dårligst ut kommer alle typer finansielle tjenester, eiendomsmegling og teletjenester. Også i Europa scorer disse tjenestene dårligst.
- Funnene om bransjene som scorer lavt stemmer godt overens med det forbrukermyndighetene ser i sin klagestatistikk. Vi må se på hvert enkelt marked for å analysere hvorfor noen gjør det dårligere enn andre, påpeker Lysbakken.
Statsråd Audun Lysbakken tror at undersøkelsen kan brukes til å forsterke forbrukernes stilling, og at den vil bidra til bedre tjenester og varer.
- Næringene bør være interessert i å tilrettelegge for forbrukerne. Kommer næringen dårlig ut i en slik undersøkelse bør den ta egne initiativ for å forbedre forholdene, avslutter Lysbakken.
EU vil offentliggjøre hele rapporten 22. oktober, på denne websiden: http://ec.europa.eu/consumers/dyna/press_rel/press_rel_cons_consumers.cfm