Historisk arkiv

Alarmtelefonen fanger opp utsatte barn og unge

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

Alarmtelefonen for barn og unge er en landsdekkende og gratis nødtelefon. Kristiansand kommune får midler til å fortsette driften av Alarmtelefonen.

Henvendelser til Alarmtelefonen blir raskt sendt videre til det lokale hjelpeapparatet. Etter slike henvendelser har mange utsatte barn og ungdommer fått hjelp fra det kommunale barnevernet. Julen nærmer seg, og vi vet at en del barn og unge føler en ekstra utrygghet i høytidene.

- De ansatte ved Alarmtelefonen gjør en viktig jobb for barn og unge. For å sikre at barn og unge har god tilgang til akutt hjelp, vil jeg gjøre Alarmtelefonen til et permanent tilbud, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken.

I 2012 vil Alarmtelefonen få ca åtte millioner fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD).

Ikke hold det for deg selv

Alarmtelefonens nettsider www.116111.no inneholder informasjon som er spesielt tilpasset barn, ungdom og voksne. Til ungdom skriver Alarmtelefonen: Mange opplever vold, slag, overgrep og mye alkohol hjemme. Det skal ikke være sånn – du skal ikke holde det for deg selv.  Ring alarmtelefonen 116 111, det er gratis. Vi skal gjøre alt vi kan for at du skal få hjelp. Ring også hvis du tror noen andre har det vondt. Telefonen er åpen fra kl. 15 til kl. 8 neste morgen på hverdager. I helgene og på fridager er telefonen åpen hele døgnet.

Alarmtelefonen er et prosjekt fra juni 2009 og ut desember 2011.

- I 2012 og 2013 vil Alarmtelefonen bli organisert som før. Jeg vil se nærmere på organiseringen av tilbudet i 2013. Da vil regjeringen gjennomgå ansvars- og oppgavefordeling mellom statlig og kommunalt barnevernet, sier statsråden.
På oppdrag fra BLD, har Rambøll Management evaluert Alarmtelefonen. Rambøll vurderer erfaringene med Alarmtelefonen som gode.

Statistikk om Alarmtelefonen:

Fra oppstarten i juni 2009 til og med utgangen av september 2011, har Alarmtelefonen:

  • Håndtert 370 akutte henvendelser. Det vil i de aller fleste sakene si at Alarmtelefonen øyeblikkelig har kontaktet barnevernvakter/annen akuttberedskap i barnevernet eller politiet. Ved behov har Alarmtelefonen videresendt slike henvendelser til akuttberedskapen i helsevesenet.
  • Sendt 425 henvendelser om at barna lever i en bekymringsfull omsorgssituasjon til kommunale barneverntjenester.
  • De som har henvendt seg om andre typer problemer har fått råd og veiledning, blant annet om hvem de kan kontakte for å få hjelp.

Les sammendrag av evalueringen av alarmtelefonen.

Les evaluering av alarmtelefonen her.