Forbrukerrådet foreslår å opprette dagligvareportal
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Nyhet | Dato: 19.06.2013
Forbrukerrådet har på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet utredet et forslag om en dagligvareportal for forbrukerne.
Forbrukerrådet har på oppdrag fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet utredet et forslag om en dagligvareportal for forbrukerne.
Hensikten med en portal er å gjøre det lettere for kundene å sammenligne vareutvalg, kvalitet og pris. Dette skal igjen skape en positiv endring i handlevaner og kosthold, og stimulere konkurransen mellom kjedene.
Løsningen bør i.h.t. Forbrukerrådets forslag omfatte matvarer, både ferdigpakkede og ferskvarer, samt andre produkter i dagligvarehandelen. Portalen bør vise pris for varene i hver enkelt butikk - både i ”sanntid” og i form av gjennomsnitt over et gitt tidsrom. I tillegg bør portalen gjengi annen lovpålagt informasjon om produktene, som ernæringsopplysninger og deklarasjon av innholdsstoffer, samt om offentlige merker som er påført av produsentene, eksempelvis Svanemerket og Nøkkelhullet.
Forbrukerrådet går inn for at dagligvarekjedene bør pålegges en plikt til å rapportere inn informasjon til portalen, og at det bør åpnes for at også mindre og frittstående aktører får adgang til å legge inn informasjon om sine produkter. Løsningen bør i størst mulig grad bygge på og integreres med aktørenes egne databaser og logistikk- og prissystemer. Det anses realistisk at en portal kan være operativ i løpet av 2 – 3 år.
Forbrukerrådet foreslår at det offentlige bør ta initiativ til å opprette en informasjonsløsning. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vil, i samråd med øvrige berørte departementer, ta stilling hvordan det skal arbeides videre med forslaget.
Forslaget om en dagligvareportal ble først fremmet i NOU 2011:4 Mat, makt og avmakt.
Les Forbrukerrådets mulighetsstudie her