Historisk arkiv

Høringsmøte om oppfølging av FNs barnekonvensjon

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Jeg har gleden av å ønske dere velkommen til dette høringsmøtet som skal handle om hvordan Norge følger opp FNs barnekonvensjon. Barne- og likestillingsdepartementet har invitert frivillige organisasjoner, barneombudet og andre departementer til noe jeg håper blir en fruktbar dialog om barnekonvensjonen.

Sjekkes mot fremførelse

Kjære alle sammen!

Jeg har gleden av å ønske dere velkommen til dette høringsmøtet som skal handle om hvordan Norge følger opp FNs barnekonvensjon. Barne- og likestillingsdepartementet har invitert frivillige organisasjoner, barneombudet og andre departementer til noe jeg håper blir en fruktbar dialog om barnekonvensjonen. Dette skjer i kjølevannet av at Norge om noen måneder skal levere vår 4. rapport til FN.

Frivillige organisasjoner har en viktig rolle når det gjelder barnekonvensjonens realisering i Norge. Dere har en overvåkingsfunksjon som er et nødvendig korrektiv til statlige og kommunale myndigheters gjennomføring av konvensjonen. Dette har bl.a. ført til at frivillige organisasjoner har levert sin egen supplerende rapport til FNs barnekomité hver gang Norges offisielle rapport har blitt lagt fram. Det regner jeg med at frivillige organisasjoner også vil gjøre denne gangen.

Barneombudet har også en viktig overvåkingsfunksjon. Etter barneombudsloven skal ombudet følge med i at norsk rett og forvaltningspraksis samsvarer med de forpliktelser Norge har etter FNs barnekonvensjon. Barneombudet har også lagt fram sin egen rapport til barnekomitéen hver gang Norge har rapportert. Rapportene fra frivillige organisasjoner og barneombudet er noe FNs barnekomité etterspør. Når komitéen skal behandle Norges rapport, blir de supplerende rapportene også lagt til grunn. Dette er mekanismer som skal sikre fokus på barns rettigheter i Norge. Jeg er glad for at dere har et sterkt engasjement, og setter pris på de innspillene dere har kommet med til dette møtet.

Organisasjonene har kritisert statlige myndigheter for ikke å følge opp barnekonvensjonen på en rekke punkter. Departementene er ikke nødvendigvis enig med organisasjonene i denne kritikken. Men gjennom en tydelig dialog kan vi komme nærmere en felles forståelse av utfordringene.

I invitasjonen til møtet har vi sagt at vi vil legge spesiell vekt på departementenes oppfølging av barnekomitéens anbefalinger fra forrige rapporteringsrunde. Jeg vil derfor veldig kort trekke frem et par av anbefalingene som berører Barne- og likestillingsdepartementet.

Barnekomitéen har vært opptatt av barn som er fratatt sitt familiemiljø, og som bor i fosterhjem eller institusjoner. Dette er et tema som komitéen har tatt opp ved flere anledninger. Komitéen anbefaler tiltak for å bekjempe årsakene til at barn flyttes fra sine biologiske foreldre, og ber om at det gis tilstrekkelig støtte til foreldrene. Barnevernet i Norge jobber alltid med det utgangspunkt at barn skal vokse opp hos sine biologiske foreldre. Statistikken viser da også at det er langt flere barn i barnevernet som mottar hjelpetiltak i hjemmet enn de som plasseres i fosterhjem eller institusjon. Denne tendensen har også økt over tid. Imidlertid må barnevernet gå inn og ta omsorgen for barn når dette vurderes å være til barnets beste. For å støtte ytterligere opp om biologiske foreldre, er det satt i gang en rekke tiltak som er beskrevet i vår 4. rapport. Eksempler er Funksjonell familieterapi, familieteam og familierådslag.  

Et annet spørsmål som barnekomitéen har reist er tiltak overfor enslige mindreårige asylsøkere. Dette er også et spørsmål som norske frivillige organisasjoner har hatt høyt på agendaen. Komitéen har bedt om at Norge forbedrer situasjonen på mottak for disse barna, slik at hjelpen blir like god som den som gis på barneverninstitusjoner. Regjeringen har besluttet at omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere skal overføres fra utlendingsmyndighetene til barnevernet. 1. desember 2007 åpner Eidsvoll omsorgssenter for barn, som skal ta imot 30 enslige mindreårige under 15 år. Barna vil bli gitt samme rettssikkerhet som andre barn som er under barnevernets ansvar. Tiltaket er beskrevet i vår 4. rapport, og er et eksempel på at barnekomitéens anbefalinger er fulgt opp av norske myndigheter.

Barne- og likestillingsdepartementet også er i gang med å planlegge tilsvarende omsorgssentre for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år. Regjeringen tar sikte på å overføre ansvaret for denne gruppen i løpet av 2009.

Barns rett til å si sin mening og bli hørt er et av de grunnleggende prinsippene i barnekonvensjonen. Barne- og likestillingsdepartementet har bedt barn og unge uttale seg om hvordan de opplever å vokse opp i Norge. 8 kommuner er involvert i prosjektet. Barna er spurt om de kjenner til barnekonvensjonen, om de har innflytelse på undervisningen på skolen, om de opplever urettferdig behandling eller diskriminering, og mange andre spørsmål. Svarene som barna gir blir oppsummert i en egen rapport som kommer til å bli levert til FN sammen med Norges 4. rapport om barnekonvensjonen. 

Vi har kommet langt når det gjelder å sikre barns rettigheter i Norge, men det gjenstår fortsatt utfordringer og problemer som må løses før vi kan si at barnekonvensjonen er ivaretatt fullt ut. I Soria Moria-erklæringen sier regjeringen at den vil styrke og sikre barns rettigheter, og vil aktivt følge opp anbefalingene fra FNs ekspertkomité for barn. Regjeringen vedtok nylig at den vil styrke barns rettigheter gjennom en bedre overvåking av barnekonvensjonen.

Som jeg var inne på tidligere, har organisasjonene og barneombudet en overvåkingsrolle. FNs barnekomité har uttalt at også regjeringen selv må etablere en permanent overvåking av barnekonvensjonens implementering. Statlige myndigheters oppfølging av barnekonvensjonen skal ivaretas innenfor det enkelte fagdepartement. Men det trengs overvåkingsmekanismer i tillegg til det enkelte departements oppfølging. Regjeringen har derfor vedtatt at den vil styrke overvåkings- og pådriveransvaret i Barne- og likestillingsdepartementet. Følgende tiltak vil bli satt i verk:

• Det skal igangsettes informasjons- og kompetanseutviklingstiltak i barnerettigheter for departementene/statlig sektor.
• Det skal gis veiledning, informasjon og utvikles analytiske metoder til bruk ved konsekvensanalyser av statlige beslutningsprosesser som vedrører barn.
• Det skal oppnevnes kontaktpersoner i berørte departement for oppfølging av barnekonvensjonen.
• Det skal opprettes et dialogforum mellom barne- og likestillingsministeren og ungdomsrepresentanter.
• Det skal utarbeides en informasjonsstrategi for barnekonvensjonen i Norge.
• Det skal kartlegges hvilket opplæringstilbud ulike utdanninger gir om barnekonvensjonen. Behov for ytterligere opplæring skal vurderes.
• Det vil bli kartlagt relevant statistikk og utviklet indikatorer som kan benyttes i vurderingen av om barns rettigheter ivaretas.

Dere har alle fått tilsendt et utkast til Norges 4. rapport til FN om barnekonvensjonen. Det er første gang Barne- og likestillingsdepartementet arrangerer et høringsmøte som dette, og det er første gang departementet ber om organisasjonenes skriftlige høringsuttalelser til FN-rapporten. Formålet med dette er både å få innspill til å utforme en så god rapport som mulig, men også å oppnå en bedre oppfølging av barnekonvensjonen i Norge på kort og på lang sikt.

Vi har fått meldt mange viktige temaer og spørsmål fra organisasjonene og barneombudet til dette møtet. Dere har fått utdelt samtlige av spørsmålene som er kommet inn. I tillegg har noen spørsmål kommet inn så sent at vi ikke har fått dem med på listen. Jeg synes det er viktigere at vi får drøftet gjennom noen av spørsmålene på en god måte enn at vi skal rekke alle på dette møtet. Jeg håper dere er enig med meg i det. Vi skal uansett ta med oss spørsmålene i vårt videre arbeid med å ivareta barnekonvensjonen. Dere vil også få anledning til å melde de spørsmålene og synspunktene dere har gjennom den skriftlige høringen. Fristen er 5. november.

Jeg ser fram til en god dialog.