Høringsnotat

                                                                                                                     

Utkast 010409


Forskrift xx.xx 2008 om Reservasjonsregisteret.

Fastsatt av Barne- og likestillingsdepartementet xx.xx.xx med hjemmel i lov 2009-01-09 nr. 2 om markedsføring og avtalevilkår mv. (markedsføringsloven) § 12 fjerde ledd.

§ 1 Innledning 
       Det skal føres et sentralt reservasjonsregister for direkte markedsføring (Reservasjonsregisteret). Registeret føres av Registerenheten i Brønnøysund.

§ 2 Fremgangsmåten ved registrering m.m. 
       Registerenheten fastsetter nærmere den tekniske fremgangsmåten ved registrering og hvilke opplysninger den enkelte må gi for å kunne foreta registrering eller sletting eller endring av registreringer.

§ 3 Utlevering av opplysninger m.m. 
       Opplysninger fra Reservasjonsregisteret utleveres til næringsdrivende som markedsfører direkte, og til de som skal oppdatere adresseregistre for direkte markedsførere, på den måten, på de vilkår og til de priser som Registerenheten fastsetter. Prisene skal ikke overstige det som er nødvendig for å dekke kostnadene ved registeret inklusiv en forholdsmessig andel av felleskostnadene ved Registerenheten. 
       Bare opplysninger som er nødvendige for oppdatering av adresseregistre for direkte markedsføring, utleveres. Fødselsnummer utleveres bare dersom det aktuelle adresseregisteret inneholder fødselsnummer. Utleverte opplysninger kan bare brukes til å oppdatere adresseregistre for direkte markedsføring. Mottakeren kan bare bruke opplysningene til å oppdatere sitt eget adresseregister med mindre vedkommende har oppgitt at opplysningene skal brukes til å oppdatere adresseregistre for andre som markedsfører direkte og, dersom dette skal skje med elektroniske hjelpemidler, vedkommende dessuten dokumenterer overfor Registerenheten at vedkommende har gitt melding til Datatilsynet om denne virksomheten. 
       Registerenheten kan som eget oppdrag til avtalt pris gjennomføre oppdatering av adresseregistre.

§ 4 Ikrafttredelse
     Denne forskriften trer i kraft den 1. juni 2009.



Merknader til forskriftens enkelte bestemmelser

 Til § 1 Innledning

Med direkte markedsføring menes direkte henvendelser til enkeltpersoner for å selge eller markedsføre varer, tjenester eller andre ytelser. De typiske metoder for direkte markedsføring er telefonmarkedsføring, adressert reklame i posten, sms, e-post og telefaks. Reservasjonsordningen gjelder uavhengig av medium, men vil i praksis få anvendelse kun på telefonmarkedsføring og adressert reklame, da det etter markedsføringsloven foreligger krav om forhåndssamtykke for direktemarkedsføring til privatperson per sms, e-post og telefaks.

Til § 2 Framgangsmåten ved registrering m.m.

Bestemmelsen gir Registerenheten fullmakt til å gi nærmere regler for den tekniske framgangsmåten ved registrering og for hvilke opplysninger som må avgis fra den enkelte for å kunne foreta registrering i Reservasjonsregisteret. Disse opplysningene skal kun benyttes for å få komme inn i Reservasjonsregisteret, og må ikke forveksles med opplysninger som kan registreres under selve reserveringen og som følger av markedsføringsloven § 12. 

Til § 3 Utlevering av opplysninger m.m

Første ledd
Registeret skal være selvfinansierende i den forstand at de som plikter å oppdatere sine adresseregistre mot reservasjonsregisteret, skal betale kostnadene ved utvikling og drift av registeret. Registerenheten fastsetter vilkår og priser for utlevering av opplysninger fra registeret.

Annet ledd
Ved utlevering av opplysninger fra Reservasjonsregisteret må personvernhensynet til de registrerte ivaretas.

Tredje ledd
I de tilfeller Registerenheten skal vaske adresseregistrene, skal det avtales særskilt pris for dette.