Historisk arkiv

Bedre forbrukerbeskyttelse – ny markedsføringslov trådte i kraft 1. Juni

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Handel og markedsføring over landegrensene øker. Ny teknologi krever nye regler og den nye loven styrker forbrukerbeskyttelsen i Norge.

Loven gir Forbrukerombudet virkemidler til å stanse lovbrudd raskere. Det kan nå ilegges gebyr ved første gangs lovbrudd. Dette vil gjøre det vanskeligere for useriøse næringsdrivende å oppnå kortsiktig vinning ved å bryte loven.

-Barn og unge opplever økt markedsføringspress i stadig flere medier. Det er viktig å øke bevisstheten rundt behovet for å beskytte barn på dette området. Regelverket skal derfor tolkes strengere når barn er målgruppen, sier barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt. Et eget kapittel i loven handler om beskyttelse av barn og unge.

Den blir enklere å unngå uønsket telefonsalg. Forbrukeren må fortsatt reservere seg mot telefonsalg, men ordningen blir mer effektiv

Det er i dag mulig å reservere seg mot uadressert reklame ved å merke postkassen med et ”nei-takk”-merke. Nye bestemmelser gir forbrukeren rett til å si ”nei takk” også til gratisaviser

Deler av lovforslaget bygger på EU-direktiv og reglene i deler av den nye loven vil være de samme i andre EØS-land. Dette vil skape mer oversiktlige regler og rammebetingelser for både næringsdrivende og forbrukere, særlig ved handel over landegrensene.

Loven viderefører gode norske forbrukerrettigheter.
Hovedprinsippet er at forbrukerne skal få god og korrekt informasjon før de gjør sine valg om kjøp av varer og tjenester.

Forbrukerombudet og Markedsrådet skal fortsatt føre tilsyn med loven.