Historisk arkiv

Enklere å reservere seg mot uadressert reklame og gratisaviser

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Mange er lei av at postkasse og dørmatte fylles opp av uønsket reklame. Fra 1.juni kan forbrukerne nå reservere seg mot gratisaviser. Denne ordningen kommer i tillegg til muligheten til reservasjon mot uadressert reklame.

Reklame kan gi nyttig informasjon til forbrukeren, slik at han eller hun kan orientere seg i markedet. Mange ønsker imidlertid ikke denne reklamen, og den nye markedsføringsloven legger opp til at forbrukeren må ha en valgfrihet. Det er i dag forbudt å levere uadressert reklame til forbrukere som på en klar og tydelig måte har tilkjennegitt at de ikke ønsker dette, for eksempel ved et merke på postkasse eller inngangsdør

Fra 1.juni vil det også være adgang til å velge bort gratis aviser. Forbrukeren må da informere den som distribuerer avisene om at han eller hun ikke ønsker produktet. Dette kan gjøres ved at forbrukeren tydelig merker inngangsdør og/eller postkasse med ”nei takk”. Forbrukeren står fritt til å lage sine egne merker. Merket må være godt synlig for distributøren.

Dersom forbrukeren verken ønsker uadressert reklame eller gratis aviser må dette fremgå tydelig, for eksempel ved et felles eller to separate merker.

Publikasjoner med offentlig informasjon omfattes ikke av ordningen.