Historisk arkiv

Enklere å stoppe uønsket telefonsalg

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne- og likestillingsdepartementet

Mange klager på uønskede henvendelser fra telefonselgere. Fra 1. juni gjør nye regler i markedsføringsloven reservasjonsordningen mer effektiv og det stilles strengere krav til avtaleinngåelsen.

Om lag 1,7 millioner forbrukere har reservert seg mot denne salgsformen i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Mange opplever likevel at de blir ringt opp til tross for reservasjonen. Flere forbrukere opplever at de har blitt lurt til å inngå avtale, og det oppstår også  tvister hvor forbrukeren og telefonselgeren er uenige om det er inngått en avtale.

Nytt i loven er at forbrukeren nå kan registrere telefonnummer og adresser i tillegg til fødselsnummer. Dette vil gjøre ordningen langt mer treffsikker enn i dag. De næringsdrivende pålegges også hyppigere kontroll mot registeret. I tillegg skal forbrukere som ikke har reservert seg  informeres av telefonselgeren om reservasjonsmuligheten. 

Telefonselger må, etter de nye bestemmelsene, sende forbruker en kort skriftlig angivelse av produkt, totalpris og eventuell bindingstid før avtale blir inngått. Forbrukeren blir ikke forpliktet av et tilbud før han eller hun har akseptert skriftlig. Kravene vil i de fleste tilfeller kunne oppfylles også ved hjelp av sms.
Salg av avisabonnement og  frivillige organisasjoners telefonsalg er unntatt disse kravene.

Forbud mot telefonmarkedsføring hverdager mellom kl 21.00 og kl 09.00 og i helgene mellom kl 21.00 på fredag og kl 09.00 mandag, skal skjerme forbrukerne mot denne typen markedsføring.

Forbrukere kan klage til Forbrukerombudet dersom det skjer telefonsalg i strid med reglene i markedsføringsloven.