Historisk arkiv

Vil stoppe uønsket telefonsalg

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

Fortsatt blir mange plaget av uønsket telefonsalg. For ett år siden ble det innført nye og strengere regler om telefonsalg som skulle gjøre reservasjonsordningen mer effektiv. Nå skal SIFO undersøke om disse reglene fungerer som de skal.

Over 1, 8 millioner personer har til nå reservert seg i Reservasjonsregisteret mot telefonsalg, men det er likevel mange som opplever å bli ringt opp av telefonselgere.

Tall fra Forbrukerombudet, som håndhever regelverket, viser en gradvis positiv utvikling fra juni 2009 til mai 2010.  Oppringninger til tross for reservasjon har gått ned fra 2009 til 2010.  Klager fra de som har inngått avtaler etter å ha fått tilsendt varer de ikke har takket ja til har i praksis opphørt som et problem.

- Dette er bra og jeg tror dette betyr de lovtiltakene som ble gjort i fjor nå begynner å virke, sier statsråd Audun Lysbakken. Likevel er det mange som ser uønsket telefonsalg som et problem og derfor har jeg nå bedt SIFO om å se på dette området sier Lysbakken.

Arbeidet med å evaluere reglene om telefonsalg starter i år.

I denne evalueringen vil jeg de neste årene følge bransjen tett. Jeg ønsker at den positive utviklingen vi nå ser fortsetter sier statsråden. Jeg vil oppfordre folk til å registrere sine telefonnumre i Reservasjonsregisteret. På denne måten blir reservasjonene mer treffsikre. Samtidig må næringsdrivende påse at de har gode rutiner og ikke ringer personer som har reservert seg.

De nye tiltakene som ble innført for ett år siden skulle øke reservasjonsregisterets treffsikkerhet.
Både telefonnummer og adresser kan nå registreres i tillegg til fødselsdato. Det ble også krav om at forbrukeren ikke skal bli forpliktet av et tilbud før det er akseptert skriftlig.