UNGDOM OG KVALIFISERING
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II
Utgiver: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Artikkel | Sist oppdatert: 08.11.2013
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) har et særlig ansvar for å legge til rette for at alle barn og unge gis muligheter til å delta og utvikle seg i samfunnet. Et viktig tema er ungdoms muligheter for å kunne kvalifisere seg og stå godt rustet for et fremtidig arbeidsliv. Departementet arbeider for å legge til rette for at ungdom som trenger ekstra oppfølging fanges opp og gis hjelp på et tidlig tidspunkt.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) har et særlig ansvar for å legge til rette for at alle barn og unge gis muligheter til å delta og utvikle seg i samfunnet. Et viktig tema er ungdoms muligheter for å kunne kvalifisere seg og stå godt rustet for et fremtidig arbeidsliv. En del ungdom sliter med å mestre overgangen til et selvstendig voksenliv, og departementet arbeider for å legge til rette for at ungdom som trenger ekstra oppfølging fanges opp og gis hjelp på et tidlig tidspunkt.
De siste årene har BLD støttet utviklingsarbeid i en rekke kommuner og bydeler. Utviklingsarbeidet har vært gjennomført i utvalgte kommuner knyttet til prosjektene Unge utenfor og Utsatte unge i 17-23 år overgangsfaser. Formålet med begge prosjektene har vært å stimulere til utvikling og utprøving av arbeidsformer og tiltak overfor ungdom med svak tilknytning til skole og arbeid. Departementet har også støttet forskningsprosjekter, satt i gang utredninger og utarbeidet veiledningsmateriell med siktemål å utvikle og spre kunnskap om ungdom i målgruppen og hva som skal til for at de får den oppfølgingen de trenger.
I eksempelsamlingen Veier tilbake til skole og jobb presenteres erfaringer og gode eksempler på arbeidsformer og tiltak rettet mot ungdomsgruppen. Tilgjengelighet, tett individuell oppfølging og alternative mestringsarenaer fremheves som suksessfaktorer i arbeidet. Forskning og utviklingsarbeidet har også vist at arbeidet med disse ungdommene forutsetter godt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Det kreves helhetlig arbeid og systematisk innsats for å identifisere og mobilisere de ressursene som finnes i og rundt ungdommene.
Dette er også viktige tema i veiledningsmateriellet Det magiske øyeblikket. Veiledningsmateriellet fokuserer spesielt på hva som skal til for å komme i kontakt med ungdom som sliter, slik at innsats kan settes inn så tidlig som mulig. Materiellet beskriver viktige prinsipper i møtet mellom ungdom og hjelpeapparat, og det legges særlig vekt på ungdommenes egne fortellinger om hvordan de ønsker å bli møtt.
I 2011 setter BLD i gang et nytt prosjekt kalt Losprosjektet som bygger på erfaringer og kunnskap fra tidligere prosjekter. Losprosjektet skal gjennomføres i et utvalg av kommuner og bydeler i Finnmark, Hordaland, Aust- Agder, Telemark, Hedmark og Oslo. Gjennom Losprosjektet skal ungdom få én person å forholde seg til som sørger for tett individuell oppfølging og som bistår i kontakt med andre hjelpetjenester. Oppfølgingen skal særlig bidra til å styrke tilknytning til skole og bidra til ungdom står bedre rustet for arbeidslivet.
Til høyre finnes linker til mer informasjon om prosjektene, forskning og utredninger som er finansiert av BLD og materiell som er utarbeidet for å spre kunnskap og erfaringer.
PUBLIKASJONER
- Veier tilbake til skole og jobb –eksempler fra arbeid med ungdom i 8 kommuner og bydeler , Eksempelsamling Q1167
- Sluttevaluering av utviklingsarbeidet Utsatte unge 17-23 år i overgangsfaser, NOVA - rapport 14/10
- Det magiske øyeblikket – hvordan komme i kontakt med ungdom som sliter, veiledningsmateriell
- Oppsøkende og utadrettet arbeid overfor ungdom utenfor opplæring og arbeidsliv, BLD Rapport Q1161B
- Hverdagsliv og drømmer for unge som står utenfor arbeid og skole, Nordlandsforskning 2009
- Samfunnsøkonomiske konsekvenser av marginalisering blant ungdom, Vista Analyse 2010
- Tilbake til framtiden? En studie av alternative kvalifiseringstiltak for ungdom utenfor skole og arbeidsliv, Arbeidsforskningsinstituttet 2010
- Ungdoms levekår, SSB 2007