Historisk arkiv

Skal bli kvitt dårlig byråkratspråk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Fornyings- og administrasjonsdepartementet

Fornyingsminister Heidi Grande Røys har startet et pilotprosjekt for å vaske ut uforståelig og dårlig språk i offentlige brev og skjemaer.

- For innbyggeren skal offentlig sektor være enkel og grei å forholde seg til. Et demokrati kan ikke fungere hvis ikke folk skjønner hva det offentlige skriver, sier Grande Røys.
Vanskelig språk hindrer folk fra å kjenne både sine rettigheter og plikter. Statsråden mener en slik situasjon er uholdbar.
- Man skal ikke trenge å være jurist eller statsviter for å håndtere et vanlig offentlig skjema, sier leder av Språkrådet, Sylfest Lomheim.

På Innbyggerkonferansen i 2007 fikk Grande Røys klar beskjed om at det er for mye uforståelig språk fra det offentlige. Det fører til at folk gjør feil, ikke forstår eller gir opp.
- Dårlig språk gir dobbeltarbeid. Den enkelte saksbehandler som skriver brev og lager skjemaer, må tenke: Er dette lett forståelig?, sier hun.
- Språket må være direkte og personlig, understreker Lomheim.

Sammen med Språkrådet går nå Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) gjennom 23 skjemaer og standardbrev fra ulike offentlige etater. Prosjektet er en pilot, og FAD vurderer om det er behov for en større språkgjennomgang av tekster som skal leses og forstås av innbyggerne.