Historisk arkiv

Hindringer for digitale tjenester i det offentlige

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

Hvorfor er ikke all kontakt med det offentlige på nett? I en ny rapport gir statlige virksomheter svaret på hva de mener må til for å få flere og bedre digitale tjenester i det offentlige.

Virksomhetene ønsker en felles nasjonal plan for innføring av elektroniske løsninger i staten og mener at det trengs en stor politisk satsning på elektroniske løsninger. De peker på at de er avhengige av gode fellesløsninger som alle etatene kan bruke (for eksempel som med MinID til pålogging). I følge virksomhetene er utfordringen å få noen til å ta kostnaden med å utvikle slike løsninger, som skal brukes av andre. De ønsker blant annet en felles finansieringsordning for hele offentlig sektor, til utvikling av elektroniske løsninger.

- Kartleggingen fra Difi gir oss viktig kunnskap om status og hindre for digitale tjenester i forvaltningen.  Neste skritt er å identifisere aktuelle tiltak for å få fart på utviklingen av offentlige nettjenester Vi har allerede satt i gang en revisjon av eforvaltningsforskriften, men vi må gjøre mye mer, sier Rigmor Aasrud.

Direktoratet for forvaltning og IKT(Difi) har utarbeidet rapporten om status og hindre for digitale tjenester i forvaltningen, slik som endring av skattekort, endre navn eller bytte fastlege. 100 ulike tjenester fra det offentlige er gjennomgått, og rundt en tredjedel er i dag digitalisert. Ser man på de 15 største tjenestene (målt i antall brukere) er 13 digitalisert. Det er store forskjeller mellom virksomhetene når det gjelder hvor langt de har kommet i digitalisering av sine tjenester.

Virksomhetene som er intervjuet, trekker blant annet fram mer samordning og tilpasning av regelverk, som viktige tiltak for å få flere offentlige nettjenester. Mange trekker frem at regelverket i dag er tilpasset papirsamfunnet, fremfor en digital hverdag.

- Jeg har nylig levert selvangivelsen på nett, og det er en veldig grei og enkel prosess. Slik kunne det vært med all kontakt med det offentlige. Derfor skal alt på nett. Det er enklere, raskere og tryggere for innbyggeren, og mer effektivt for det offentlige. Digitale tjenester er vinn-vinn, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.

Rapportene er utarbeidet på oppdrag av Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD).

Les rapportene:

Les også Difis innlegg på FADs fornyings- og ikt-blogg: Hvordan får vi fart på digitalt førstevalg?