Historisk arkiv

Mer effektiv konkurranselov

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet

Ansatte i foretak som innvilges hel lempning, skal slippe straff, og det bør foretas vesentlige forenklinger i fusjonskontrollen. Dette er noen av forslagene til Konkurranselovutvalget. I dag la utvalget utredningen ”Mer effektiv konkurranselov” (NOU 2012:7) på bordet.

- Konkurranseretten er i stadig utvikling både i Norge og internasjonalt. Derfor er det viktig at regjeringen sørger for at verktøykassa for effektiv konkurransepolitikk er oppdatert og i god stand, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud. Hun lover en grundig gjennomgang av forslagene, som skal sendes ut på høring i løpet av februar.

Fusjonskontrollen - vesentlige forenklinger
Utvalget foreslår større endringer i regelverket for foretakssammenslutninger. Det foreslås en vesentlig heving av terskelverdiene for melding, og ellers omfattende forenklinger i meldepliktsystemet. Etter utvalgets forslag bør foretakssammenslutninger bare være meldepliktige hvis de berørte foretak har en samlet omsetning over 1 milliard kroner, og minst to foretak hver har en omsetning på minst 100 millioner kroner. Utvalget forventer at forslaget vil redusere antall meldepliktige foretakssammenslutninger vesentlig.

Endring i reglene om beslag
Utvalget foreslår at Konkurransetilsynet som hovedregel bare kan foreta beslag i form av kopier, ikke originale dokumenter. Dette er i samsvar med rettstilstanden i EU og EØS. Utvalget foreslår også særlige regler for databeslag. Det legges opp til at foretaket skal kunne være representert når tilsynet går igjennom beslaget. Omfanget av denne formen for beslag ventes å øke, og utvalget ser det som viktig at det foreligger klare regler for håndteringen av det.

Bindende tilsagn
Utvalget foreslår en ny ordning som innebærer at når Konkurransetilsynet har innledet en sak om overtredelse av konkurranselovens paragraf 10 eller 11, vil saken kunne avsluttes ved et bindende tilsagn som er foreslått av partene. Tilsagnet kan gå ut på at partene påtar seg forpliktelser som kan avhjelpe de konkurransemessige bekymringene. Det blir gjort bindende for partene gjennom et vedtak av tilsynet. Slike vedtak har fått stor utbredelse i EU. De representerer etter utvalgets oppfatning en effektiv og målrettet form for håndheving.

Slipper straff
Utvalget foreslår at ansatte i foretak som innvilges hel lempning, skal slippe straff. Fritaket for straff vil også omfatte foretaksstraff. Forslaget vil motvirke situasjoner hvor personer i et foretak kvier seg for å søke lempning på vegne av foretaket i frykt for eget straffansvar. Det foreslås ikke generelle regler om lempning i personlig straffansvar. Fysiske personer får heller ikke anledning til å søke om lempning på egne eller foretaks vegne. Utvalget mener at en slik lempningsadgang ville blitt uoversiktlig og kunne skape uheldige incitamenter hos aktørene. Videre vil en generell regel om lempning i straff med krav på immunitet være i strid med norsk rettstradisjon.

Fornyingsdepartementet legger opp til å fremme et lovforslag om endringer i konkurranseloven for Stortinget våren 2013.

NOU 2012: 7 - Mer effektiv konkurranselov