Historisk arkiv

Starter piratinnsatsen til høsten

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

- Vi er blant de beste i verden på maritim overvåking og en etterspurt og verdifull kapasitet i en operasjon som Ocean Shield, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen tar plass bak spakene, og får selv en liten følelse av hvordan det er å styre et Orion-fly.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen tar plass bak spakene, og får selv en liten følelse av hvordan det er å styre et Orion-fly. Foto: Marita Hundershagen, Forsvarsdepartementet.

Onsdagsmorgen letter statssekretæren fra Andenes flystasjon og snart legger Forsvarets maritime overvåkingsfly, av typen Orion P-3C, Andøya bak seg. Først svinger flyet innom Smutthavet utenfor Midt-Norge. Så settes kursen nordover mot Barentshavet.

Til daglig overvåker P-3 Orion-flyene fra 333-skvadronen på Andøya norskekysten i nord. I september skal et av flyene delta i Operasjon Ocean Shield og bidra i kampen mot piratene i Adenbukta.

- Ut fra en samlet vurdering, og etter ønske fra NATO, er det besluttet å stasjonere det norske styrkebidraget på Seychellene i det indiske hav. Herfra har de rekkevidde til å overvåke østkysten av Somalia, samt den søndre delen av piratenes operasjonsområde, forteller statssekretæren.                                 

Et viktig bidrag mot piratene

Han forklarer at det norske bidraget blir svært viktig, da det blir den eneste langtrekkende ressursen i dette området.

- Flere land har tilsvarende ressurser stasjonert i Djibouti, og dekker områdene Adenbukta til kysten av Oman. Et portugisisk Orion-bidrag var stasjonert på Seychellene fra april til juni. De leverte meget gode resultater. Det er jeg trygg på at vi vil gjøre også, presiserer Ingebrigtsen.

Norges bidrag i Adenbukta skulle etter planen ikke settes inn før neste år.

- Piratsituasjonen i Somalia er ikke bare blitt verre, den dekker også større havområder enn tidligere. Vi har en unik kompetanse på overvåking av store havområder og det har vært viktig for oss å handle raskt, sier han.

Han forteller at det går omkring 20.000 skip gjennom dette havområdet årlig. Rundt tusen norskkontrollerte skip går gjennom området, og om lag halvparten av dem fører norsk flagg.

Overvåking av norskekysten blir ivaretatt

Videre presiserer han at med høyteknologisk utstyr er flyene godt rustet både til å overvåke norskekysten og til å bidra mot piratene.

Flyene ble innfaset i 1989 og er utstyrt med våpen og overvåkingssystemer.

- Forsvarets to P-3N maskiner er for tiden i Canada hvor de blant annet får nye vinger. Den første maskinen forventes hjem til Norge i begynnelsen av august og skal benyttes Ocean Shield, forteller statssekretæren.

Sjef for 133 Luftving, oberst Gerhard Larsen gir statssekretør Roger Ingebrigtsen en orientering om hvordan Orion-flyet er utstyrt.

Sjef for 133 Luftving, oberst Gerhard Larsen gir statssekretær Roger Ingebrigtsen en orientering om hvordan Orion-flyet er utstyrt. Foto: Marita Hundershagen, Forsvardepartementet.

Om bord på Orion fikk han med egne øyne se og erfare hva flyet og mannskapet kan utøve og bidra med i kampen mot piratene i Adenbukta.

- Orion-flyet benytter radar og ser alle fartøyer på lang avstand. Med digitale kameraer tas det bilder, hvor man zoomer inn og fortløpende rapporterer båtens registreringsnummer til flyets taktiske koordinator, som er oppdragets egentlige sjef. Orion har også infrarødt kamera som egner seg i leteaksjoner. På sikt skal flyet også få kamerautstyr som tar bilder i mørket, sier den tydelig imponerte statssekretæren.

Han poengterer at det hjelper lite med høyteknologisk utstyr uten de rette folkene til å håndtere det.

- Det gleder meg å se så dyktige ansatte som brenner for jobben sin, slik som gutta jeg har møtt i dag. Det er bare Orion som har menneskelige øyne, avslutter statssekretær Ingebrigtsen.

Det foregår tre parallelle anti-pirat operasjoner i det indiske hav:

- Operasjon Atalanta – EU ledet
- Task Force 151 – Koalisjons operasjon ledet av USA
- Operasjon Ocean Shield – ledet av NATO

Til sammen deltar mer enn 20 marinefartøyer i de tre operasjonene, samt ca 10 luftfartøyer. Det norske bidraget blir det eneste luftbidraget som støtter den NATO ledede operasjonen. Det foregår et samarbeid på tvers av de enkelte operasjonene.

Det norske detasjementet blir på 39 personer, og de skal fly inntil et tokt pr 48 timer. Toktene vil være av 9-10 timers varighet. Hovedstyrken reiser fra ca Norge 15.september, og er forventet tilbake til Norge rundt 18.desember.