Historisk arkiv

- Kystvakten må ha helikoptre

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

-For at vi fortsatt skal kunne ha verdens beste kystvakt er vi avhengige av at flere av våre havgående kystvaktfartøy har helikopter ombord. For å sikre operativ kapasitet har derfor vi bedt Forsvaret undersøke om det er tilgjengelige helikopterressurser som kan benyttes mens vi venter på NH90, eller hvis NH90-leveransen uteblir, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen.

Statssekretæren var i midten av juli på tokt med Kystvakten i Nord-Norge, hvor han selv fikk se og erfare viktigheten av at Kystvakten har operative helikoptre ombord.

NH90 helikoptrene skal erstatte Lynx-helikoptrene som har vært i Kystvaktens tjeneste siden Nordkapp-klassen ble tatt i bruk tidlig på 1980-tallet. Lynx-helikoptrene har nå flydd sine maksimale antall timer og dermed nådd sin tekniske levealder. Erstatningen av Lynx var planlagt fra 2005 og til 2008, men leveransene av NH90 er forsinket i forhold til dette.

-Jeg er veldig bekymret over at Kystvakten for tiden kun har 3 helikoptre som kan fly, noe som innebærer kun ett operativt helikopter til enhver tid som flyr ute med Kystvakten, sier Ingebrigtsen.

 

Lynx-helikopter på KV Nordkapp

Lynx-helikopter på KV Nordkapp (Lars Gjemble, FD)

Kystvakten skal ha den maritime versjonen av NH90. NH90 er mer robust og har lengre rekkevidde enn dagens Lynx-helikoptre, og vil bidra til å øke kystvakt-fartøyenes effektivitet og kapasitet til å utføre sine oppgaver. 

-Det er av stor viktighet at Kystvakten evner å opprettholde nivået på overvåkning og kontroll, og håndhevelse av norsk lov og forvaltningsansvar. I denne sammenheng er helikopter om bord på fartøyene en viktig ressurs for å opprettholde nivået i utførelsen av kystvaktens oppgaver, sier statssekretæren.

Uten helikopter ombord vil kystvakt-fartøyenes effektivitet og kapasitet til å løse oppgaver, som dokumentasjon og anholdelse av tjuvfiskere, overvåkning og kontroll samt unnsetning av fartøyer i havsnød, bli vesentlig redusert.

-NH90 er kraftig forsinket, og jeg er meget bekymret over denne situasjonen. Vi har derfor sett oss nødt til å vurdere hva som finnes av alternativer for å sørge for at Kystvakten har den helikopterkapasiteten vi er avhengig av. Kanskje må vi allerede om kort tid ta stilling til hvordan vi løser utfordringene rundt manglende leveranser av NH-90, avslutter Ingebrigtsen.

Lynx-helikopter før landing på KV Nordkapp

Lynx-helikopter før landing på KV Nordkapp (Lars Gjemble, FD)