Historisk arkiv

- Partnerskapet er en styrke for F-35

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Anders Melheim, leder for det norske kampflyprogrammet tok i dag imot sin italienske kollega, programdirektør og kontreadmiral Francesco Covella i Forsvarsdepartementet i Oslo. - Vi skal operere F-35 i minst 30 år, og da trenger vi gode partnere som Italia, sier Melheim.

Anders Melheim (t.v.) og kontreadmiral Francesco Covella (Endre Lunde, Forsvarsdepartementet)


Anders Melheim, leder for det norske kampflyprogrammet tok i dag imot sin italienske kollega, programdirektør og kontreadmiral Francesco Covella i Forsvarsdepartementet i Oslo. F-35 utvikles, bygges og kjøpes gjennom et partnerskap av ni nasjoner, hvor både Norge og Italia er medlemmer. Partnerne samles jevnlig til felles møter, men de møtes også ofte i andre sammenhenger for å diskutere programmet og utviklingen av F-35.

- Dette er jo nettopp en av de største fordelene med F-35 - vi kjøper det ikke alene, vi er med i et større partnerskap som i fellesskap løser de utfordringene som kommer opp og senere kan samarbeide om driften av F-35. Vi skal operere F-35 i minst 30 år, og da trenger vi gode partnere som Italia, sier Melheim.



For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 -  fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 -  endre.lunde@fd.dep.no.


Fakta om den norske anskaffelsen av F-35:

- Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.

- Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.

- De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.

- Regjeringen tar sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som planlegges levert til Norge i 2017.