Historisk arkiv

Beslutninger for fremtiden

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

- Norge er tjent med å ta høyde for forlengelsen av utviklingsprogrammet på amerikansk side ved å forskyve beslutningsprosessen tilsvarende både for kjøp av kampfly og valg av base, sier forsvarsminister Grete Faremo.

Innlegg av forsvarsminister Grete Faremo i Stavanger Aftenblad, 25. september 2010.

I forbindelse med anskaffelsen av Norges fremtidige jagerfly, F-35, har industrien allerede fått kontrakter for 350 millioner USD. Samlet har industrien gode muligheter til å få kontrakter for over 5 milliarder USD som en følge av at vi anskaffer nye fly.

Kampfly er en av Forsvarets viktigste kapasiteter. Et effektivt kampflyvåpen er avgjørende for at Forsvaret skal kunne løse sine oppgaver, både hjemme og ute. De nye F-35-flyene vil være en hjørnestein i fremtidens forsvar. Valg av base for de nye flyene er også svært viktig. Den eller de baser som velges kommer til å være et forsvarstyngdepunkt i overskuelig fremtid. Derfor er vi opptatt av at beslutningen blir god både for oss og for de neste generasjoner.

Det amerikanskledede utviklingsprogrammet for F-35 skal restruktureres og forlenges. Forsvarsdepartementet har vurdert konsekvensene av dette for det norske prosjektet, både med hensyn til kostnader, leveransetidspunkter og den videre beslutningsprosess.

Konklusjonen er at Norge er tjent med å ta høyde for forlengelsen av utviklingsprogrammet på amerikansk side ved å forskyve beslutningsprosessen tilsvarende både for kjøp av kampfly og valg av base.

Vi justerer derfor vår innfasingstakt for å sikre operativ modenhet og optimale produksjonskostnader på de norske flyene. Omleggingen av F-35-programmet innebærer blant annet å bruke noe mer tid på utviklingsfasen for å få programmet opp på et solid, realistisk fundament for utvikling, produksjon og fremtidig vedlikehold.

Det skal legges enda mer vekt på risikohåndtering, kostnadskontroll, bemanning av kritiske posisjoner, testplaner og oppfølging av leverandøren. USA dekker alle utgiftene knyttet til forlengelsen av utviklingsfasen.

Vi skyver oppstart av hovedleveransen av fly til 2018. Ved å anskaffe inntil fire treningsfly i 2016 muliggjør vi likevel oppstart av nødvendig utdanning og trening av teknisk og operativt personell. Likevel bekrefter vi samtidig Norges rolle som seriøs og troverdig partner i F-35 programmet. Regjeringen ønsker å bidra til å opprettholde fremdriften i industrisamarbeidet, og vi har så langt sikret industrien mer enn det Norge så langt har betalt til F-35-programmet.

Det gjenstår fortsatt betydelig usikkerhet knyttet til støy, støykonsekvenser, og kostnadsanalyser i forbindelse med valg av base. Derfor vil vi bruke 2011 til å sluttføre utredningsarbeidet og sikre god kvalitet i prosessen. Den såkalte Lokaliseringsutredningen forteller oss at vi har meget gode kandidater.

Forsvarsdepartementet gjennomførte i vår en høring om saken. Høringen har gitt mange gode innspill, og bidratt til å belyse saken ytterligere.

De justeringer vi nå foretar ivaretar altså endringene som gjennomføres i USA. Og viktigst av alt ? vi oppnår fortsatt en full operativ evne med nye kampfly før F-16 ender sin levetid.