Historisk arkiv

Norsk Orion-fly bidrar i kampen mot piratene

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Regjeringen framskynder et norsk styrkebidrag til det indiske hav og Adenbukta. Forsvarsminister Grete Faremo varsler i dag at et Orion maritimt overvåkingsfly skal delta i NATO-operasjonen Ocean Shield allerede i 2011.

Regjeringen framskynder et norsk styrkebidrag til det indiske hav og Adenbukta. Forsvarsminister Grete Faremo varsler i dag at et Orion maritimt overvåkingsfly skal delta i NATO-operasjonen Ocean Shield allerede i 2011.

Orion-fly til Adenbukten. Forsvarsminister Grete Faremo, oblt Håvard Berg-Olsen, sjef 333-skvadronen. - Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret
Orion-fly til Adenbukten. Forsvarsminister Grete Faremo, oblt Håvard Berg-Olsen, sjef 333-skvadronen. - Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.

- Havområdet er enormt, på størrelse med hele Europa. Våre Orionfly opererer daglig i de store havområdene i nord. De representerer en kapasitet som er sårt tiltrengt i kampen mot piratene, sier Grete Faremo.

Det maritime overvåkingsflyet vil delta i operasjonen i inntil tre måneder høsten 2011. Norge sender også to stabsoffiserer til NATO Shipping Centre på inntil åtte måneder.

- Piratvirksomheten har rammet den globale skipstrafikken hardt de siste årene. Den utgjør en betydelig trussel for humanitære forsyninger til Somalia. Norge er en stor skipsfartsnasjon, og ønsker å bidra for å bekjempe piratvirksomheten, sier forsvarsminister Grete Faremo.

Orion-fly interiør. Forsvarsminister Grete Faremo og sjef 133 Luftving, oberst Gerhard Larsen. - Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.
Orion-fly interiør. Forsvarsminister Grete Faremo og sjef 133 Luftving, oberst Gerhard Larsen. - Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.

Forverret situasjon
Det går om lag 20 000 skip gjennom dette havområdet årlig. Rundt tusen norsk-kontrollerte skip går gjennom området, om lag halvparten av dem fører norsk flagg. Piratsituasjonen i Det indiske hav har forverret seg betraktelig de siste månedene. For øyeblikket holdes 26 skip med omkring 550 sjøfolk fanget av pirater.

- Vi merker oss at norske redere har iverksatt en rekke tiltak med positiv effekt. Det er ingen norsk-kontrollerte skip i piratenes varetekt, sier forsvarsministeren.

Faremo understreker at det langsiktige piratproblemet må løses på land, og regjeringen har lagt vekt på å bidra til dette.
- Ingen må tro at dette problemet løses gjennom militære bidrag alene. Den langsiktige løsningen ligger på land. Men vi må sette inn tiltak på kort- og mellomlang sikt, og vurderer løpende militære bidrag, sier hun.

Etterspurt kapasitet
Orionflyene er spesialister på overvåkning av store havområder.
- Piratene opererer nå i et enormt havområde, og bidrag som kan gi bedre overvåkning av det er svært etterspurt. Flyet kan bidra til at operasjonen får et godt og oppdatert oversiktsbilde over havområdet, sier Faremo.

Utgiftene knyttet til bidraget vil være omkring 32 mill. kroner. Spørsmålet om budsjettmessig inndekning vil på vanlig måte håndteres i forbindelse med regjeringens behandling av Revidert nasjonalbudsjett 2011.

Fortsetter i nord
I det daglige har Orion maritime overvåkingsfly base på Andøya i Nordland, og bidrar til å overvåke nordområdene.
- Denne regjeringen har en aktiv nordområdepolitikk. For oss vil det alltid være viktig å ha minimun ett fly til stede i nord. Det vil også være tilfelle mens dette bidraget er i Adenbukta, understreker forsvarsministeren.

Fakta
NATO etablerte sin maritime operasjon, Ocean Shield, 17. august 2009. Operasjonen ledes fra NATOs maritime hovedkvarter i Northwood utenfor London. Norge er godt representert der med 15 sentralt plasserte stabsoffiserer.

Norge har tidligere deltatt med en fregatt til EU-operasjonen Atalanta (aug 2009- jan10) pluss stabsoffiserer både til EU- og NATO-operasjonen.

Bidraget med Orion maritime overvåkingsfly er planlagt å vare fra oktober og ut desember.

Havet utenfor Øst-Afrika. - Digitale kartdata (c) Collins Bartholomew Ltd (2010) og FMGT

Digitale kartdata (c) Collins Bartholomew Ltd (2010) og FMGT.

Til red.: Flere bilder blir tilgjengelig på Forsvarets mediearkiv.