Historisk arkiv

Regelendringer fra 1. januar 2008

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Her gis en oversikt over noen viktige regelendringer fra 1. januar 2008 på Finansdepartementets ansvarsområde. Oversikten er delt inn i områdene skatter, avgifter, Statens pensjonsfond og finansmarkedene.

Her gis en oversikt over noen viktige regelendringer fra 1. januar 2008 på Finansdepartementets ansvarsområde. Oversikten er delt inn i områdene skatter, avgifter, Statens pensjonsfond og finansmarkedene. 

Skatt:

Det blir gjort flere endringer i skattesystemet for Svalbard, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap.17.

Det ulovfestede skattefritaket for offentlig ansattes fordel ved fri bolig i utlandet oppheves. Frem til utgangen av inntektsåret 2010 skal fordel bare fastsettes for skattytere som sendes ut til eller tildeles nytt tjenestested i utlandet etter 31. desember 2007. Departementet vil fastsette forskrift om verdsetting av fordelen og utfyllende regler om avgrensning av skatteplikten. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-08) kapittel 4.

Det innføres fra og med 1. januar 2008 plikt for arbeidstaker til å dokumentere faktiske losjiutgifter som vilkår for skattefri dekning fra arbeidsgiver. Dersom godtgjørelsen for losji som arbeidstaker får fra arbeidsgiver, overstiger de faktiske kostnadene, skal differansen skattlegges som lønn. Dette vil gjelde uavhengig av om reisen skjer innenlands eller utenlands, med unntak for den ulegitimerte innenlandssatsen for losji på 400 kroner pr. natt.

Det blir vedtatt utvidet skattefritak for arbeidsgivers dekning av barnehageutgifter utover maksimalpris. Endringen har virkning fra og med inntektsåret 2007, mens innberetningsplikten gis virkning fra og med inntektsåret 2008. Se St.prp. nr. 1 (2007-2008) pkt. 2.2.15.

Reglene om adgang for kunstnere til å kreve gjennomsnittsligning over tre år endres, slik at gjennomsnittsligningen også får virkning for beregning av trygdeavgift og pensjonsgivende inntekt, jf. Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 6.

Det er vedtatt å øke fradraget for fagforeningskontingent fra 2 700 kroner til 3 150 kroner med virkning for inntektsåret 2008. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) pkt. 2.1.

Det er vedtatt å øke grensen for betaling av arbeidsgiveravgift i frivillige organisasjoner til 450 000 kroner for organisasjonen som helhet og 45 000 kroner for den enkelte lønnsmottaker. Det er også vedtatt å øke beløpsgrensen for lønnsoppgaveplikt i frivillige organisasjoner fra 2 000 kroner til 4 000 kroner. Endringene har virkning fra og med inntektsåret 2008. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) pkt. 2.2.

Det er vedtatt enkelte justeringer av overgangsreglene til skattereformen 2004-2006. Dette gjelder overgangsreglene om avviklingen av reglene om beregnet personinntekt for aksjonærer, og overgangsreglene for fastsetting av aksjers inngangsverdi og skjermingsgrunnlag. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 11, 12 og 13. Merknad: Endringene i kap. 12 og 13 har virkning fra og med inntektsåret 2005, mens endringen i kap. 11 har virkning fra og med inntektsåret 2006.

Det er vedtatt endringer i beregningsgrunnlaget for skattebegrensningsreglene i skatteloven § 17-10 (80-prosentregelen) og § 17-1. Videre endres 80-prosentreglene slik at satsene for hvor mye formuesskatt som uansett må betales økes fra 0,6 pst. til 0,8 prosent av nettoformue ut over 1 million kroner. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap. 10.


NOKUS-reglene:

  • Endringer i anvendelsesområdet: Som følge av nyere rettsutvikling innen EU-/EØS (sak C-196/04 Cadbury Schweppes), er det innført et unntak fra beskatning av norsk-kontrollerte utenlandske selskaper (NOKUS) dersom det utenlandske selskapet er reelt etablert i en EØS-stat og driver reell økonomisk virksomhet der. Endringen trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2007. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap.14.
  • Fritaksmetoden: For å hindre tilpasninger og skatteomgåelse er det lovfestet et minstekrav om reell etablering og økonomisk aktivitet i etableringsstaten for at fritaksmetoden skal komme til anvendelse innenfor EØS. Regelendringen må ses i sammenheng med den nyere rettsutvikling innen EU/EØS (sak C-196/04 Cadbury Schweppes). Endringen trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2008. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap. 14.
  • Beskatning av NOKUS-deltakere og forholdet til fritaksmetoden: Det er vedtatt en presisering i NOKUS-reglene når det gjelder anvendelsen av fritaksmetoden for selskapsaksjonærer i et norsk-kontrollert utenlandsk selskap (NOKUS), når NOKUSet har aksjeinntekter som etter sin art ville kvalifisere for anvendelse av fritaksmetoden. Regelendringen er i tråd med gjeldende fortolkning på området. Endringen trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2007. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap.15.

Det er vedtatt å innføre ny bestemmelse i skatteloven § 5-15 første ledd bokstav n for at statsministeren kan ta i bruk statsministerboligen uten urimelig beskatning, i tråd med Stortingets intensjoner. Endringen har virkning fra og med inntektsåret 2008. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kap. 18.

Forskrift av 10. desember 2007 om endring av forskrift 6. juni 2001 nr. 573 (Nr. 117) om frivillig registrering av utleier av bygg eller anlegg til bruk i virksomhet som er registrert etter merverdiavgiftsloven.

Reglene om skatteplikt på utleieinntekt fra egen bolig når mer enn halvparten av boligen leies ut, er endret. Slik utleieinntekt er nå skattepliktig dersom bruttoinntekten overstiger 20 000 kroner i inntektsåret. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 5.

Aksjerabatten ved formuesverdsettelse av aksjer, grunnfondsbevis og andeler i aksjefond er fjernet, slik at verdsettelsen nå skal skje til hundre prosent av verdsettelsesgrunnlaget. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 9.

Det innføres saldoavskrivninger for driftsmidler som er midlertidig innenfor norsk beskatningsområde, og som tilhører skattytere som hører hjemme innenfor EØS-området. Se Ot.prp. nr.1 (2007-2008) kapittel 19.

Det er innført regler om skattlegging av kapitalgevinst på selskapets eiendeler mv. når et europeisk selskap (SE-selskap) flytter ut av Norge. Se omtale i Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 20

Den nedre grensen for fastsettelse av grunnrenteinntekt i kraftverk settes ned fra 5 500 kVA til 1 500 kVA. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 21.2.

Støtte til ny vannkraftproduksjon skal inngå i beregningen av grunnrenteinntekt. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 21.3.

Det innføres en ny beregningsmetode for minimums- og maksimumsverdiene ved fastsettelse av eiendomsskattegrunnlaget for kraftanlegg. Forslaget innebærer at i de tilfeller kraftanlegget har vært i drift i færre enn 7 år, blir gjennomsnittet for de faktiske produksjonsårene å legge til grunn for beregningen. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 21.4.

Et årlig fribeløp for arveavgift innføres til erstatning for regler om leilighetsgaver. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 23.

Det innføres formuesskattefritak for forskningsstiftelser som mottar statlig basisbevilgning. Fritaket omfatter formuesskatt på eiendeler som hovedsakelig benyttes i instituttets forskningsaktiviteter. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 22.

Det generelle jordbruksfradraget på 45 000 kroner økes til 54 200 kroner. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 2.3. Inntektsfradraget for skiferdrivere i Finnmark og Nord-Troms økes slik at det generelle fradraget blir 54 200 kroner, det prosentvise fradraget for næringsinntekt ut over det generelle fradraget økes til 32 prosent, og det maksimale fradraget heves til 142 000 kroner. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 2.4.

Gevinstskattefritaket ved realisasjon av landbrukseiendom innen familien presiseres. Presiseringen går ut på at fritaket også omfatter realisasjon innen familien av andel i deltakerlignet selskap hvor deltakerne er familiemedlemmer, og realisasjon av landbrukseiendom innen familien fra slikt selskap. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 24.

Det innføres fritak for bruttobeskatning (toppskatt og trygdeavgift) ved realisasjon av tomt i landbruket dersom årets samlede gevinst ikke overstiger 150 000 kroner. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 25.

Kravet om Finansdepartementets samtykke til alternativ framgangsmåte ved taksering for eiendomsskatteformål (bruk av sakkyndig nemnd) er opphevet. Det samme gjelder kravet om samtykke til taksering før 10-års fristen for alminnelig taksering. Det vises til Ot.prp. nr. 1 kapittel 26.

Det er innført en ny rederiskatteordning med varig fritak for skatt på overskudd fra nærmere definert rederivirksomhet, med virkning fra inntektsåret 2007. Etter overgangsregler skal opparbeidede skatteforpliktelser i den tidligere rederiskatteordningen oppløses. To tredjedeler av selskapenes ubeskattede kapital skal komme til beskatning, mens den resterende tredjedel skal avsettes til miljøinvesteringer av selskapet. Godkjente miljøinvesteringer må foretas innen utgangen av 1016. Se Ot.prp. nr. (2007–2008) kapittel 3.

Det innføres skattefritak for Overføringsavtalens sikringsordning, fradragsrett for innbetalinger til Overføringsavtalens sikringsordning for foretak med tariff-festet kommunal pensjonsordning, samt plikt til å svare arbeidsgiveravgift av slike innbetalinger. Se Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) kapittel 8.

Det er innført regler som skal sikre nøytralitet i grunnrentebeskatningen. Reglene gir adgang til samordning av ny, negativ grunnrenteinntekt beregnet fra og med inntektsåret 2007 Det sentrale i disse reglene er at negativ grunnrenteinntekt beregnet i et kraftverk kan samordnes med positiv grunnrenteinntekt fra andre kraftverk eid av samme skattyter (verksamordning). I tillegg gis det adgang til at kraftforetak som inngår i skattekonsern (som omfattes av reglene om konsernbidrag), kan samordne positiv grunnrenteinntekt hos et (ytende) foretak mot negativ grunnrenteinntekt hos et annet (mottakende) konsernselskap i samme inntektsår (konsernintern samordning). Se omtale i Ot.prp. nr. 1 (2007-2008) avsnitt 21.1.

Avgifter

Merverdiavgiftssatsene beholdes uendret i 2008. Den generelle merverdiavgiftssatsen er dermed fortsatt på 25 prosent, satsen på mat er på 14 prosent, og den reduserte satsen som blant annet gjelder persontransporttjenester er på 8 prosent.

Det innføres 8 prosent merverdiavgift ved næringsmessig utleie av fritidseiendommer. Slik utleie har fra 1. september 2006 vært omfattet av merverdiavgiftsregelverket kun dersom utleien har vært som ledd i romutleie i hotellvirksomhet mv. Næringsdrivende utleiere av fritidseiendom vil som følge av endringen få full fradragsrett for inngående merverdiavgift på relevante anskaffelser til virksomheten.

Det innføres et unntak i i merverdiavgiftsloven slik at statlige virksomheter, som omsetter tjenester utelukkende til andre statlige virksomheter, ikke skal beregne og betale merverdiavgift. Motstykket er at virksomheten ikke har rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser til bruk i virksomheten. Omsetningen skje innenfor staten som én juridisk person.

Det innføres generelle regler om justering av inngående merverdiavgift for kapitalvarer (fast eiendom og andre større driftsmidler). Bestemmelsene innebærer at inngående merverdiavgift på slike anskaffelser skal justeres opp eller ned dersom tilknytningen mellom kapitalvaren og avgiftspliktig virksomhet endres etter at kapitalvaren er anskaffet/fremstilt og i en justeringsperiode (5 eller 10 år). Formålet med bestemmelsene er at fradragsføringen i størst mulig grad skal reflektere kapitalvarens tilknytning til avgiftspliktig virksomhet over tid, og ikke bare tilknytningen på ved anskaffelsen.

Det innføres en begrensing i merverdiavgiftskompensasjonsordningen på merverdiavgiftsunntatte virksomhetsområder når kommunesektoren driver økonomisk aktivitet i konkurranse med private aktører.

Det innføres miljødifferensiert årsavgift for kjøretøy. Årsavgiften økes med 100 kroner utover prisjustering for dieselkjøretøy uten fabrikkmontert partikkelfilter. For øvrige kjøretøybiler som betaler ordinær årsavgiftssats, reduseres årsavgiften med 330 kroner etter prisjustering.

CO2-avgiften for kvotepliktig industri avvikles. Avviklingen av CO2-avgiften er som følge av innføringen av et kvotesystem for CO2 fra 1. januar 2008. Det innføres fritak for CO2-avgift for mineralske produkter som leveres til bruk i sildemel- og fiskemelindustrien og som gir kvotepliktig utslipp etter klimakvoteloven. Fritaket vil bli gjort gjeldende for øvrig industri med kvotepliktig utslipp når ESAs godkjenning foreligger.


Satsendringer:
Særavgiftssatsene blir i utgangspunktet justert opp med 2,6 pst. fra 2007 til 2008 for å ta hensyn til forventet prisstigning. I tillegg vil det bli følgende endringer i avgiftssatsene fra 1. januar 2008:

  • Vrakpanten økes midlertidig til 5 000 kroner for eldre kjøretøy med høye lokale utslipp
  • Autodieselavgiften økes med 20 øre. pr. liter
  • CO2-avgiften på mineralolje til bruk i innenriks luftfart økes med 10 øre pr. liter
  • Grunnavgiften på fyringsolje mv. økes med 40,5 øre pr. liter utover prisjustering, slik at avgiften kommer på samme nivå som el-avgiften målt per kWh
  • Det innføres lav sats i grunnavgiften for fyringsolje for treforedlingsindustrien
  • Avgiften på snus og skrå økes med 10 pst.
  • Det gjennomføres endringer i det generelle tollpreferansesystemet (Generalized System of Preferences, GSP) overfor u-landene ved at 14 nye land får toll- og kvotefri adgang til det norske markedet.
  • På grunn av nye EØS-regler må næringsvirksomhet i tiltakssonen, som tidligere har vært fritatt for el-avgift, betale el-avgift med redusert sats.
  • Gebyret for pass til voksne settes ned til kostnadsdekkende nivå (fra 990 kr til 450 kr)
  • Gebyrene for registrering i Brønnøysundregistrene reduseres med 50 mill. kroner
  • Gebyrene knyttet til Merkeregisteret for fiskefartøyer reduseres med 10 mill. kroner
  • Sektoravgiften for å finansiere Kredittilsynets virksomhet økes med 13 mill. kroner.

Det foretas enkelte forskriftsjusteringer som følge av endring av avgiftssatser. Dette gjelder ordningen med kompensasjon for bensinavgift for veiløse strøk og refusjon av svovelavgift ved rensing.

Forskrift av 12. desember 2007 om varers opprinnelse m.v. ved bruk av tollpreferansesystemet for utviklingsland (Generalized System of Preference  - GSP) trer i kraft 1. januar 2008.

Forskrift 10. desember 2007 om særavgifter trer i kraft 1. januar 2008.
 

Statens pensjonsfond

  • Lov 29. juni 2007 nr. 44 om Folketrygdfondet trer i kraft 1. januar 2008. Loven innebærer at Folketrygdfondet blir særlovselskap fra januar 2008.
  • Forskrift 7. november 2007 nr. 1228 om forvaltningen av Statens pensjonsfond – Norge trer i kraft 1. januar 2008. Forskriften gir bestemmelser om Folketrygdfondets forvaltning av Statens pensjonsfond – Norge.

Besl.O.nr.38 (2007-2008) Lov om endringer i lov 21. desember 2005 nr. 123 om Statens pensjonsfond trer i kraft 01.01.2008. Loven innebærer en endring i hva som skal inngå i netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten, som er en del av inntektene til Statens pensjonsfond. Lovendringen knytter seg til Stortingets vedtak og Regjeringens intensjon om å øke statens eierandel i StatoilHydro ASA fra 62,5 prosent til 67 prosent.

Finansmarkedene

Eiendomsmegling
Ny lov om eiendomsmegling ble vedtatt av Stortinget i mai i år og trer i kraft 1. januar 2008. Den nye loven innebærer vesentlige endringer i forhold til dagens lov. Formålet er å sikre at både selger og kjøper får god uavhengig bistand. Se omtale i forbindelse med at lovforslaget ble fremmet.

Ny forskrift om eiendomsmegling ble fastsatt av departementet 23. november 2007 og trer i kraft 1. januar 2008 (se pressemelding). Forskriften utfyller lovens bestemmelser på en rekke punkter. Blant hovedpunktene i den nye forskriften er:

  • Skjerpede uavhengighetsregler
  • Arbeidsdeling mellom ansvarlig megler og medhjelper
  • Fagansvarliges plikt
  • Rettshjelperes adgang til å drive eiendomsmeglingsvirksomhet
  • Likestilling av boligbyggelags vilkår til å drive eiendomsmegling med andre tilbydere av eiendomsmeglingstjenester
  • Unntak fra enkelte av lovens og forskriftens bestemmelser ved omsetning av næringsbygg – Næringsmegling
  • Økt grad av innsyn i budrunden
  • Regler om eiendomsmeglerens prisinformasjon
  • Sikkerhetsstillelse

Ettersom loven innebærer flere endringer er det fastsatt overgangsregler. Disse skal bidra til at overgangen skal kunne skje på en god måte for de som er omfattet av loven, det være seg forbrukerne, bransjen og offentlige myndigheter.

Nye lovregler om meldeplikt, løpende og periodisk informasjonsplikt og tilbudsplikt
Ny verdipapirhandellov ble vedtatt av Stortinget i juni i år. Hoveddelen av loven trådte i kraft 1. november 2007. Lovens kapittel 4 om meldeplikt, kapittel 5 om løpende og periodisk informasjonsplikt og kapittel 6 om tilbudsplikt trer i kraft 1. januar 2008. Reglene er nærmere omtalt i Ot.prp. nr. 34 (2006-07) del II og III.

Forskrift 18. desember 2007 om endring i forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven (verdipapirforskriften) kapittel 6 trer i kraft 1. januar 2008. Forskriften omhandler I) tilbudsplikt ved erverv av rettigheter eller andre interesser knyttet til aksjer, og II) anvendelsesområde, tilbudsmyndighet og lovvalg i forhold til overtakelsestilbud med tilknytning til flere stater.

Bokføring
Bokføringsloven ble endret ved lovendring 29. juni 2007. Loven endrer bokføringsloven av 19. november 2004. Lovendringen omhandler bokføringsplikt og trer i kraft 1. januar 2008.

Forsikring
Nye virksomhetsregler for kollektiv og individuell livsforsikring trer i kraft 1. januar 2008. Reglene er gitt i forsikringsloven kapittel 9. Lovreglene ble vedtatt av Stortinget høsten 2004. De nye reglene for livsforsikringsvirksomhet innebærer krav om en vesentlig modernisering av selskapenes virksomhet med sikte på:

  • klarere skiller mellom de forsikredes og selskapenes egne midler,
  • klarere fordeling av risiko mellom kunde og selskap, og
  • mer oversiktlig prising av livsforsikringsprodukter.

Et sentralt element i de nye reglene er at selskapet som hovedregel ikke skal få en andel av overskudd på kapital selskapet forvalter for kunden. Selskapet skal på forhånd fastsette pristariffer for de ulike tjenester selskapet utfører og de ulike risikoer som er knyttet til hvert enkelt forsikringsprodukt. Pristariffene skal inneholde selskapets fortjenesteelement.

Kapitalen selskapene forvalter skal fordeles på forskjellige porteføljer, avhengig av om kapitalen knytter seg til kontrakter med kontraktsfastsatte ytelser (kollektivporteføljen) eller til kontrakter med investeringsvalg (særskilt investeringsportefølje). Selskapets egenkapital skal forvaltes særskilt (selskapsporteføljen).

Nye lovregler om pensjonsforetak trer også i kraft 1. januar 2008. Lovreglene ble vedtatt av Stortinget våren 2005. Reglene er gitt i forsikringsloven kapittel 7, og er dels en videreføring av dagens forskriftsregler om pensjonskasser, dels nye regler for organisering av pensjonskasser. Reglene skal bl.a. gjennomføre kommende EØS-regler som svarer til direktiv 2003/41/EF om virksomhet i og tilsyn med yrkesbaserte pensjonskasser ("pensjonskassedirektivet").

Forskriftsendringer på forsikringsområdet

  • Forskrift 30. juni 2006 nr. 862 om endring av forskrift 22. september 1995 nr. 827 om forsikringstjenesteytelser og etablering av filial av forsikringsselskap med hovedsete i annen stat i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde m.m.,
  • Forskrift 30. juni 2006 nr. 863 om endring av forskrift 11. oktober 1995 nr. 854 om norske forsikringsselskapers forsikringstjenesteytelser og etablering av filial i annen stat i Det europeiske økonomiske samarbeidsområde, og
  • Forskrift 30. juni 2006 nr. 864 om endring av forskrift 28. desember 1993 nr. 1257 om tilsyn med finansinstitusjoner og forvaltningsselskap som har hovedsete i annen EØS-stat og som driver virksomhet i Norge m.v.

Kapitalforvaltning i forsikring
Finansdepartementet fastsatte 17. desember 2007 to forskrifter om kapitalforvaltning i forsikring som trer i kraft 1. januar 2008; én for livsforsikringsforetak og pensjonsforetak og én for skadeforsikringsselskap.

Andre forskrifter
Forskrift 19. desember 2007 om endring av forskrift av 7. februar 2001 nr. 108 om grunnfondsbevis i sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper. Forskriften trer i kraft 1. januar 2008 med virkning for regnskapsår påbegynt 1. januar 2007 eller senere.

Forskrift 19. desember 2007 om renter ved forsinket betaling
Forsinkelsesrente blir fastsatt hvert halvår med virkning fra 1. januar og 1. juli. Satsen skal være Norges Banks styringsrente pluss minst 7 prosentpoeng. Reglene om dette gjennomfører EØS-regler som tilsvarer et EU-direktiv om forsinket betaling. Rentesatsen fra 1. januar 2008 er 12,25 prosent.

Forskrift 20. desember 2007 om endring av forskrift 14. desember 2006 nr. 1506 om kapitalkrav for forretningsbanker, sparebanker, finansieringsforetak, holdingselskaper i finanskonsern, verdipapirforetak og forvaltningsselskaper for verdipapirfond mv. (kapitalkravsforskriften). Endringene er i hovedsak knyttet til tekniske forhold som henvisninger og begrepsbruk, og rettelser av åpenbare feil.

Forskrift 29. juni 2007 om forsvarlig likviditetsstyring. Forskriften utdyper hva som er "forsvarlig likviditetsstyring" og det er lagt til grunn at slike regler bør bygge på anbefalinger for god likviditetsstyring fra den internasjonale oppgjørsbanken (BIS). Forskriften trådte i kraft 1. juli 2007, men pensjonskasser skal oppfylle kravene i forskriften fra 1. januar 2008.