Historisk arkiv

Regelendringer fra 1. januar 2010

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Her gis en oversikt over noen viktige regelendringer fra 1. januar 2010 på Finansdepartementets ansvarsområde. Oversikten er delt inn i områdene skatter, avgifter og finansmarkedene.

 

Skatt:


  • Se skattesatser for 2010.

  • Arbeidsgiveravgiftsplikten på norsk kontinentalsokkel og i territorialfarvannet avvikles for ytelser til utenlandske ansatte på utenlandsregistrerte skip, når den ansatte ikke kan bli medlem i Folketrygden. Avviklingen gjelder fra og med inntektsåret 2009. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 12.

  • Virksomheter som driver med arbeidsutleie skal fra og med 2010 betale arbeidsgiveravgift i den sonen hvor hoveddelen av arbeidstakerens arbeid utføres i løpet av avgiftsterminen, dersom dette er en annen sone enn der hvor virksomheten er registrert. Se Prop. 1 S (2009-2010) Skatte-, avgift- og tollvedtak avsnitt 2.7.3.

  • Det er vedtatt at barn som har fått engangserstatning for tap av forsørger etter reglene i skadeserstatningsloven kapittel 3, kan lignes særskilt for avkastning av erstatningsbeløpet. Endringen innebærer en lovfesting av skatteetatens lempningspraksis i tilsvarende saker. Endringen gjelder fra og med inntektsåret 2009. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 6.

  • Det er vedtatt å øke fradraget for fagforeningskontingent fra 3 600 kroner til 3 660 kroner med virkning fra og med inntektsåret 2010. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 2.

  • Det er vedtatt å avvikle bruttotrekkordningen for hjemme-PC med virkning fra 13. oktober 2009. For avtaler inngått før 13. oktober 2009 opprettholdes bruttotrekkadgangen, jf. særskilt overgangsregel til opphevet 4. ledd. Reglene om skattefritak for privat bruk av arbeidsgivers datautstyr utplassert i hjemmet videreføres uendret. Se Prop. 1 S (2009-2010) Skatte- avgifts og tollvedtak avsnitt 2.2.4.

  • Det er vedtatt en egen bestemmelse om skattefrihet for fri kost som ytes til frivillige i forbindelse med utøvelsen av frivillig aktivitet, jf. skattelovforskriften (fsfin) § 5-15-9. Det vil heller ikke være oppgaveplikt og arbeidsgiveravgiftsplikt på disse ytelsene. Skattefriheten gjelder ikke for frivillige som også mottar annen skattepliktig godtgjørelse ved slik aktivitet. Skattefriheten gjelder med virkning fra og med inntektsåret 2009.

  • Personer som tar opphold på Svalbard og anses bosatt der etter svalbardskatteloven, skal skattlegges for aksjegevinster mv. i forbindelse med utflyttingen fra fastlandet. Regelen innebærer at personer som flytter til Svalbard beskattes etter de samme bestemmelsene som gjelder for personer som flytter fra fastlandet til en EØS-stat. Endringen gjelder fra 13. oktober 2009. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 9.

  • Det er vedtatt endringer i reglene om beskatning av engangsutbetaling fra pensjonsspareavtale etter lov om individuell pensjonsordning. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 10.

  • Fristene for betaling av tilleggsforskudd etter skattebetalingsloven samordnes til 31. mai. Etter tidligere regler var innbetalingsfristen 30. april for lønnstakere og pensjonister, og 31. mai for næringsdrivende. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 16.

  • Det er vedtatt endringer i reglene om tilleggsskatt. Grunnvilkåret for ileggelse av tilleggsskatt skal fortsatt være at skattyter har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger eller unnlatt pliktig levering av selvangivelse eller næringsoppgave. Gjeldende praksis om unntak fra tilleggsskatt for skattegrunnlag som fremkommer av riktige og fullstendige opplysninger i den forhåndsutfylte selvangivelsen er lovfestet. Unnskyldningsgrunnene som fritar for tilleggsskatt, f.eks. sykdom eller uerfarenhet, skal anvendes i større utstrekning enn i dag. Se Ot.prp. nr. 82 (2008-2009).

  • Det er i ligningsloven § 4-12 nr. 6 vedtatt oppgave- og dokumentasjonsplikt for selskaper og innretninger som har kontrollerte transaksjoner og mellomværender med fylkeskommuner og kommuner som, direkte eller indirekte, eier eller kontrollerer selskapet eller innretningen med minst 50 %. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 15. I endringsforskrift 15. desember 2009 ble det fastsatt at ovennevnte transaksjoner og mellomværender medregnes ved vurderingen av om beløpsgrensen etter § 1 første ledd i forskrift 7. desember 2007 nr. 1368 om oppgaveplikt for kontrollerte transaksjoner og mellomværender og etter § 1 annet ledd i forskrift 7. desember 2007 nr. 1369 om dokumentasjon av prisfastsettelsen ved kontrollerte transaksjoner og mellomværender, er overskredet.



Kildeskatt på pensjoner:
Det innføres fra og med 1. januar 2010 kildeskatt på pensjoner som utbetales fra Norge til pensjonister som er bosatt i utlandet, det vil si pensjonister som ikke er bosatt i Norge etter skatteloven. Skatten utgjør 15 prosent av pensjonsutbetalingen. Se Ot.prp. nr. 20 (2008-2009).

Skatteplikten kan være begrenset i skatteavtale mellom Norge og den staten der pensjonisten er bosatt. 
 
Skatteplikten vil være begrenset for visse pensjonister bosatt i andre EØS-land (de 27 medlemsstatene i EU, Island og Liechtenstein) på grunnlag av skattebegrensningsregelen.

De nevnte begrensningen vil bli tatt hensyn til både ved fastsettelsen av forskuddstrekket til den enkelte pensjonist og ved likningen av vedkommende. Forutsetningen er i begge tilfeller at skattyter innleverer tilstrekkelig dokumentasjon som beskrevet i lenkene ovenfor.

Den som utbetaler pensjon, blir i utgangspunktet pliktig til å trekke 15 prosent av utbetalingen som forskuddstrekk. Dersom pensjonsmottakeren har oppfylt de nevnte dokumentasjonskravene overfor Skatteetaten, vil det bli utstedt skattekort med en lavere trekkprosent eller erklæring om trekkfritak.

Dersom forskuddstrekket viser seg å være større enn utliknet skatt, vil skattyter få det overskytende tilbakebetalt i forbindelse med skatteoppgjøret for det aktuelle inntektsåret. Dersom forskuddstrekket viser seg å være mindre enn utliknet skatt, vil skattyter måtte betale den overskytende skatten inn i form av restskatt.

For det tilfellet at en pensjonsmottaker ikke skulle ha rukket å framskaffe dokumentasjon i tide, har skattebetalingsloven regler om at forskuddstrekket kan betales tilbake når dokumentasjonen er i orden. Det vil si at skattyter ikke alltid trenger å vente på likningen i året etter inntektsåret for å få igjen forskuddstrekket, slik hovedregelen er. Etter skattebetalingsloven § 5-3 andre ledd kan skattyter søke skattekontoret om å få tilbakebetalt forskuddstrekket når det vil virke urimelig å utsette tilbakebetalingen til likningen er foretatt.



Petroleumsskatt:
Petroleumsskatteloven § 9 er opphevet med virkning fra 19. juni 2009. Se Ot.prp. nr. 95 (2008-2009) kapittel 4.

Det er vedtatt at ansvaret for tidligere rettighetshaver til å dekke avslutningskostnader, jf. petroleumsloven § 5-3 tredje ledd, ikke skal være fradragsberettiget kostnad ved ligningen, og at mottatt oppgjør ikke skal være skattepliktig inntekt på mottakers hånd. Se Ot.prp. nr. 95 (2008-2009) kapittel 3. Endringen gjelder fra 8. oktober 2009.



Rederiskatt:
Med virkning fra og med inntektsåret 2009 kan rederiselskaper med skattekreditter fra den tidligere rederiskatteordningen stille sikkerhet til fordel for selskap utenfor ordningen med direkte eller indirekte eierinteresser i rederiselskapet, og selskap som slikt selskap har direkte eller indirekte eierinteresser i. Se Ot.prp. nr. 95 (2008-2009) kapittel 2.

Med virkning fra og med inntektsåret 2009 må kvalifiserende rederiselskaper som tilhører samme konsern treffe samme valg med hensyn til om de skal kreve særskilt rederibeskatning. Se Ot.prp. nr. 38 (2008-2009) kapittel 3.
Med virkning fra og med inntektsåret 2007 skal valg om å tre inn i rederiskatteordningen gjelde for en periode på 10 år. Se Ot.prp. nr. 38 (2008-2009) kapittel 3.

Det er vedtatt at det for gevinster og tap ved realisasjon av valutasikringsavtaler innenfor rederiskatteordningen skal gjelde en fordelingsnøkkel, som innebærer at kun en andel av gevinsten eller tapet tilsvarende forholdet mellom selskapets balanseførte finanskapital og totalkapital er skattepliktig eller fradragsberettiget. Lovendringen skal gjelde for nye valutasikringsavtaler som inngås fra og med inntektsåret 2010. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 8.



Formueskatt:
Det innføres en ny metode for å verdsette bolig for formuesskatteformål. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 3.

Det innføres en ny metode for å formuesverdsette næringseiendom som ikke leies ut. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 4. Tilhørende forskriftsbestemmelser vil bli sendt på alminnelig høring.

Bunnfradraget i formuesskatten økes fra 470 000 kroner til 700 000 kroner. For ektefeller som lignes under ett økes bunnfradraget fra 940 000 kroner til 1,4 mill. kroner, jf. Prop. 1 S (2009-2010) Skatte-, avgifts- og tollvedtak avsnitt 2.3.1.



Faste, tekniske installasjoner i bygg:
Med virkning fra og med inntektsåret 2009 er faste, tekniske installasjoner i bygg skilt ut i en egen saldogruppe (j) med en avskrivningssats på 10 prosent. Ved forskrift 20. august 2009 om endring i forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14, er det gitt overgangsregler vedrørende utskillelsen. Etter denne skal 40 prosent av saldoverdien for bygg i saldogruppe h og i som er skattemessig aktivert til avskrivning før 31.12.2008, henføres til ny saldogruppe j. For bygg som er skattemessig aktivert til avskrivning etter 31.12.2008 skal fordelingen skje etter faktisk kostpris. 

Ved forskrift 4. desember 2009 om endring i forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14, ble det presisert at fordelingen skal skje etter faktisk kostpris også for bygg som har skiftet eier etter 31.12.2008. Reglene er gitt virkning fra og med inntektsåret 2009. Se skattelovforskriften (fsfin) § 14-41-1.



Skattefunn:

Det er vedtatt å heve takene på beregningen av støtte til forskning- og utvikling (FoU) gjennom Skattefunnordningen. Taket på 4 mill. kroner pr. inntektsår for egenutført FoU er hevet til 5,5 mill. kroner per år, mens taket for innkjøpt FoU er hevet fra 8 til 11 mill. kroner pr. år. Endringen har virkning fra og med inntektsåret 2009. Se Ot.prp. nr. 30 (2008-2009) kapittel 2.


 

Avgifter


  • Se avgiftssatser for 2010.

  • Merverdiavgiftssatsene beholdes uendret i 2010. Den generelle merverdiavgiftssatsen er dermed fortsatt på 25 prosent, satsen på mat er på 14 prosent, og den reduserte satsen som blant annet gjelder persontransporttjenester er på 8 prosent.

    Ny merverdiavgiftslov og merverdiavgiftsforskrift trer i kraft 1. januar 2010, se Ot.prp. nr. 76 (2008-2009) Om lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven).

  • Det foretas enkelte forskriftsjusteringer som følge av endring av avgiftssatser. Dette gjelder forenklet fortolling av alkohol og tobakk, ordningen med kompensasjon for bensinavgift for veiløse strøk og refusjon av svovelavgift ved rensing.

  • Nye regler trer i kraft slik at fartøy som driver fiske og fangst i fjerne farvann kan få levert proviant med direkte avgiftsfritak. Tidligere kompensasjonsordning oppheves. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 13.

  • Som følge av at det innføres avgift på biodiesel fra 1. januar 2010, endres særavgiftsloven § 4 slik at urettmessig bruk av avgiftsfri biodiesel ilegges avgift på lik linje med merket olje. Se Prop. 1 L (2009-2010) kapittel 14.

  • Det innføres autodieselavgift på biodiesel med halv sats. Se Prop. 1 S (2009-2010) Skatte- avgifts og tollvedtak avsnitt 3.5.8.

 


Oppfølgingen av Skatteunndragelsesutvalgets utredning
Fra 11. desember 2009 er Økokrim gitt utvidet adgang til å videreformidle informasjon mottatt fra rapporteringspliktige gjennom meldinger om mistenkelige transaksjoner etter hvitvaskingsloven til skatteetaten og toll- og avgiftsetaten. Fra samme tidspunkt plikter revisor å sende kopi til skatteetaten av nummererte brev til den revisjonspliktige som begrunner hvorfor næringsoppgaven eller kontrolloppgaven ikke er underskrevet. Videre er skatte- og avgiftsmyndighetene gitt adgang til å gi opplysninger til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet. Se Prop. 1 L (2009-2010) avsnitt 5.6, 5.7 og 5.8.

Det er også lovfestet i ligningsloven § 4-1 at skattyter skal opptre aktsomt og lojalt når han gir opplysninger til ligningsmyndighetene, og inntatt tilsvarende bestemmelser om alminnelig opplysningsplikt som i ligningsloven § 4-1 i folketrygdloven, arveavgiftsloven, merverdiavgiftsloven, tolloven og motorkjøretøy- og båtavgiftsloven. Se Prop. 1 L (2009-2010)avsnitt 5.9 og 5.10.

Det er vedtatt en bestemmelse som gir tollmyndighetene adgang til å ilegge en administrativ sanksjon i form av et overtredelsesgebyr ved brudd på plikten til å deklarere valuta eller andre betalingsmidler som føres til eller fra tollområdet. Regelen trådte i kraft 11. desember 2009, men skal ikke tas i bruk før nødvendige forskriftsbestemmelser og retningslinjer er på plass. Se Prop. 1 L (2009-2010) avsnitt 5.5.


 

Finansmarkedene


  • Forskrift 16. desember 2009 om endring av forskrift 7. september 2006 nr. 1062 til utfylling og gjennomføring mv. av regnskapsloven av 17. juli 1998 nr. 56. Forskriften trer i kraft 1. januar 2010 og innebærer at ansvaret for klagebehandling av saker om forsinkelsesgebyr overføres fra Kredittilsynet til Statens innkrevingssentral.


  • Finansdepartementet fastsatte 18. desember 2009 forskrift om endring av forskrift 8. februar 1999 nr. 196 om autorisasjon av regnskapsførere m.v. (regnskapsførerforskriften) og forskrift 23. november 2007 nr. 1318 om eiendomsmegling (eiendomsmeglerforskriften). Endringene i begge forskriftene er gjort som ledd i gjennomføringen av tjenestedirektivet (direktiv 2006/123/EF) i norsk rett. I begge forskrifter gis det saksbehandlingsfrist på tre måneder for behandling av søknad om autorisasjon. Det gjøres samtidig unntak fra utgangspunktet i lov 19. juni 2009 nr. 103 om tjenestevirksomhet (tjenesteloven) om at søknad om autorisasjon skal anses som godkjent dersom svar ikke er gitt innen den fastsatte frist. Endringene trer i kraft 28. desember 2009.

  • Forsinkelsesrente blir fastsatt hvert halvår med virkning fra 1. januar og 1. juli. Satsen skal være Norges Banks styringsrente pluss minst 7 prosentpoeng. Reglene om dette gjennomfører EØS-regler som tilsvarer et EU-direktiv om forsinket betaling. Rentesatsen fra 1. januar 2010 er 8,75 prosent p.a.


  • Forskrift om endring av forskrift 19. mai 1995 nr 482 om beregning av solvensmarginkrav og solvensmarginkapital for norske skadeforsikringsselskaper og gjenforsikringsselskaper.

  • Forskrift 14. desember 2009 om endring i forskrift 21. desember 2007 nr. 1776 om differensiering av forvaltningsgodtgjørelsen for verdipapirfondsandeler. Endringene innebærer at andelseiere i verdipapirfond kan tilbys satser for rabatt som vil gjelde for hele innskuddet i fondet. Forskriften trer i kraft 1. januar 2010.


  • Endringer i kapitalkravsforskriften - videreføring av kapitalgulv. Se egen nyhetssak.

  • Forskrift 18. desember 2009 om endring av forskrift 16. desember 1998 nr. 1240 om årsregnskap m.m. for banker, finansieringsforetak og morselskap for slike. Forskriften trer i kraft straks med virkning for regnskapsåret påbegynt 1. januar 2009 eller senere.

  • Forskrift 18. desember 2009 om endring av forskrift av 16. desember 1998 nr. 1241 om årsregnskap m.m. for forsikringsselskaper. Forskriften trer i kraft straks med virkning for regnskapsåret påbegynt 1. januar 2009 eller senere.

  • Forskrift 18. desember 2009 om endring av forskrift av 23. august 1999 nr. 957 om årsregnskap m.m. for verdipapirforetak. Forskriften trer i kraft straks med virkning for regnskapsåret påbegynt 1. januar 2009 eller senere

 

Norges Bank

Forskrift om risikostyring og internkontroll i Norges Bank 17. desember 2009 trer i kraft 1. januar 2010. Den klargjør hovedstyrets og sentralbanksjefens ansvar for risikostyring og internkontroll, gir nærmere regler om internkontroll ved utkontraktering, oppstiller rapporterings- og dokumentasjonskrav og forskriftsfester dagens ordning med et eget revisjonsutvalg, valgt blant hovedstyrets eksterne medlemmer. Den nye forskriften vil gjelde for hele bankens virksomhet, inkludert bankens forvaltning av Statens pensjonsfond utland.