Dagens regelverk for engangsavgift åpner ikke for refusjon av forholdsmessig engangsavgift når biler tas ut av landet. Dette innebærer i praksis en innlåsing av biler her i landet. Det skyldes at engangsavgiften påvirker bruktbilprisene i Norge. Bruktbilprisene i Norge er derfor gjennomgående høyere enn bruktbilprisene i land med lavere eller ingen engangsavgift. En ordning med refusjon av forholdsmessig engangsavgift ved eksport av biler fra Norge kan redusere innlåsingen av biler i Norge og bidra til at avgiften samsvarer bedre med EØS-avtalen.

Finansdepartementet vil vurdere innretning og omfang av en refusjonsordning. Det er flere forhold som må vurderes nærmere. For å unngå utilsiktede tilpasninger bør ordningen virke mest mulig nøytralt. Også hensynet til statens inntekter og administrative kostnader må ivaretas. Foreløpig er det ikke mulig å si hvordan en eventuell refusjonsordning vil kunne se ut. På grunn av et omfattende vurderingsarbeid vil eventuelle endringer ikke være aktuelt før tidligst i 2015.

Arbeidet med en eventuell refusjonsordning vil også gjelde leasingbiler. Den tidligere varslede høringen om refusjon av engangsavgift ved eksport av leasingbiler vil dermed ikke bli gjennomført.