Historisk arkiv

Svar til Bjørn Lødemel på spørsmål nr. 3 vedrørende biodiesel

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Regjeringen legger til rette for bruk av mer miljøvennlig drivstoff gjennom forskning og utvikling og gjennom utforming av avgifter på bruk og kjøp av bil. Klimanøytrale drivstoff har fullt fritak for CO2-avgiften. Dette gjelder også all biodiesel, selv om det er usikkerhet og store variasjoner i klimaeffekten av biodrivstoff.

Svar på spørsmål nr. 3 til spørretimen 05.05.2010 fra representanten Bjørn Lødemel

 

Spørsmål:


Stortingets president
Uhlens Biodiesel har søkt om fritak for 2. generasjon biodiesel som er laga av animalsk fett. Dei ber om at denne type biodiesel blir samanlikna med biogass, og ha lik avgift med denne. Dei har fått avslag. Fleire transportselskap har investert i vogntog som kan nytte biodiesel fordi dei vil ta miljøomsyn og redusere kostnadane. Dette gjeld ikkje minst mot andre utanlandske aktørar. Ein av desse er Byrknes Auto fra Sogn og Fjordane. Kvifor vil ikke statsråden gjere et unntak for denne type biodieselavgift?

 

Svar:


President

Regjeringen legger til rette for bruk av mer miljøvennlig drivstoff gjennom forskning og utvikling og gjennom utforming av avgifter på bruk og kjøp av bil. Klimanøytrale drivstoff har fullt fritak for CO2-avgiften. Dette gjelder også all biodiesel, selv om det er usikkerhet og store variasjoner i klimaeffekten av biodrivstoff.

Autodieselavgiften er derimot en veibruksavgift. På prinsipielt grunnlag bør alle trafikanter betale veibruksavgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, veislitasje samt helse- og miljøskadelige utslipp til luft. Bruksavgifter vil redusere omfanget av slike uønskede effekter. Kostnadene knyttet til ulykker, kø, støy og veislitasje er uavhengig av hvilket drivstoff som brukes. Det ble derfor fra 1. Januar 2010 innført halv autodieselavgift for biodiesel, og avgiften skal trappes opp til full avgift i 2011.

Veibruksavgiftene på drivstoff bygger på prinsippet om at forurenser betaler, og slike grønne skatter er en viktig inntektskilde for staten. Bensin- og autodieselavgiften gir i 2010 om lag 16 mrd. kr. i avgiftsinntekter. Disse inntektene kan bli borte dersom tradisjonelt drivstoff over tid erstattes av avgiftsfritt drivstoff. Et eventuelt inntektsbortfall må dekkes inn gjennom økte skatter og avgifter på andre områder eller reduserte bevilgninger til skole, helse, veier og andre gode formål.

En utbredelse av alternative drivstoff kun basert på fritak fra veibruksavgifter, vil ikke være en holdbar løsning på lengre sikt. Dette taler for at det blir nødvendig å i legge alternative drivstoff  veibruksavgifter på linje med autodiesel- og bensinavgiften over tid. Jeg har likevel varslet at det ikke vil bli aktuelt å innføre en særskilt veibruksavgift for el-biler eller veibruksavgift for biogass i denne stortingsperioden.

Regjeringen legger til rette for utvikling av 2. generasjons drivstoff gjennom en ordning for støtte til utvikling av miljøteknologi under Innovasjon Norge. For 2010 er det øremerket 100 mill. kroner til utviklingen av 2. generasjons drivstoff. I tillegg er det nasjonale omsetningspåbudet for biodrivstoff økt fra 2,5 til 3,5 pst. med virkning fra 1. april 2010. Det er varslet at det tas sikte på å innføre bærekraftskriterier som stiller krav til bl.a.klimaeffekten ved biodrivstoff i 2011. Dette kan bidra til å fremme bruk av biodrivstoff med høyere klimagevinst.

På bakgrunn av at det etter innføringen av autodieselavgift for biodiesel har vært usikkerhet angående beskatningen av alternative drivstoff, har Regjeringen varslet at det vil bli foretatt en gjennomgang av prinsippene som skal gjelde for drivstoffavgiftene i forbindelse med statsbudsjettet 2011.