Historisk arkiv

Veipenger er ikke gratis

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Finansdepartementet

Innlegg i Sunnmørsposten

Sunnmørsposten hevder på lederplass 21. august at SV sier nei til veipenger. Det stemmer selvfølgelig ikke. Hittil i perioden har vi brukt 2,5 mrd mer kroner på samferdselsformål enn den forrige regjeringen. Mye av dette har gått til vei, skriver finansminister Kristin Halvorsen.

Sunnmørsposten hevder på lederplass 21. august at SV sier nei til veipenger. Det stemmer selvfølgelig ikke. Hittil i perioden har vi brukt 2,5 mrd mer kroner på samferdselsformål enn den forrige regjeringen. Mye av dette har gått til vei.

Jeg vet at behovet for å oppgradere veistandarden mange steder er stort, og at lokalt næringsliv er avhengig av god infrastruktur for å drive lønnsomt. Lokale SV-politikere er flinke til å ta meg med på kjøretur når jeg er på besøk for å vise hvordan det står til med deres veier. Men i valget mellom vedlikehold og trafikksikkerhetstiltak og nye, store veiprosjekter, mener jeg at vi må prioritere det første.

Både vei og jernbane lider under forsømt vedlikehold.  Det er et stort etterslep som betyr at de investeringene som allerede er gjort forfaller og tapes i verdi. Vedlikehold er som husarbeid – synes bare når det ikke gjøres – og få snorer klippes på grunn av signalanlegg som fungerer og at dumper i veien blir fylt .

Sunnmørsposten argumenterer for å lånefinansiere veiutbygging. Det er et klart behov for å sikre finansiering av store vei- og jernbaneprosjekter slik at de gjennomføres på så billig og rasjonell måte som mulig, men jeg er ikke overbevist om at lånefinansiering er løsningen. For mange prosjekter gjennomføres stykkevis og dyrt.  Det skyldes ikke mangel på lånefinansiering.  Det skyldes at regionale og lokale hensyn har gjort at vi satser på for mange prosjekter i forhold til bevilgningene, og at disse er spredt utover landet.

Det er ikke mangel på penger som styrer hvor mye vi får utført innenfor samferdselssektoren. Det er tilgjenglig arbeidskraft som avgjør dette. Mange vedtatte samferdselsprosjekter er 30 til 50 prosent dyrere i dag enn da de ble planlagt. Det finnes ikke et dyrere tidspunkt å investere i samferdselsprosjekter på enn akkurat nå.  Det kommer man ikke utenom ved hjelp av nye finansieringsmetoder.

Store investeringer på andre samfunnsområder, for eksempel i forsvaret, finansieres gjennom bevilgning over statsbudsjettet.  Det er altså fullt mulig å få på plass de midlene man ønsker innenfor dagens budsjettsystem. Men jeg er helt enig i at vi må jobbe fram prosjektstyring som gjør at igangsatte prosjekter fullføres før nye påbegynnes, og at rammene for arbeidet er forutsigbart.