Lars Haakon Søraas

Høringsuttalelse: rapport om konkurransen og effektiviteten i markedet for verdipapirfond og andre spareprodukter


Undertegnede viser til brev fra Finansdepartementet av den 12. desember 2008 vedrørende høring om ovennevnte rapport fra Kredittilsynet.

Bakgrunn

Undertegnede er positiv til Kredittilsynets og Finansdepartementets fokus på rådgivningssegmentet innen norsk finansbransje. Undertegnede finner likevel grunn til å påpeke at Tilsynet til nå har handlet for sent og gjort for lite for å rydde opp i denne bransjen.

MiFID trådte i kraft 1. november 2007. Det var ikke en uvarslet reform, direktivet har vært under utarbeidelse over lengre tid og det var rikelig med tid for berørte foretak å tilpasse sin virksomhet i forkant av at lovgivningen trådte i kraft.

Et av hovedformålene med MiFID var å gi investorer, og da spesielt ikke-profesjonele investorer, bedre rettsvern og beskyttelse, samt å skape et mer harmonisert marked, med større konkurranse, for finansiele tjenester i Europa.

Kredittilsynet varslet tidlig at oppfølgingen av MiFID vile være en sentral oppgave for etaten og Kredittilsynsdirektør Bjørn Skogstad Aamo trakk frem, i et foredrag på FNHs årskonferanse 8. april 2008, at en effektiv håndheving av regelverket ville være en prioritert oppgave for Tilsynet.

På bakgrunn av dette er det leit å måtte konstatere at sentrale mål med MiFID nå, vel over ett år etter innføringen av regelverket i Norge, ikke er i nærheten av å bli oppfylt. Videre er det liten tvil om at tilsynet med rådgivningsbransjen så langt har vært en fiasko.

Bakgrunnen for disse påstandene er blant annet følgende:

  • Kredittilsynets egen rapport, ”Konkurransen og effektiviteten i markedet for verdipapirfond og andre spareprodukter, som ligger til grunn for denne høringsrunden, avslører selv langt på vei omfattende brudd mot gjeldende regelverk i rådgivningsbransjen.
  • Forbrukerrådets gjennomgang av markedet, publisert 11. februar 2009, avslørte at banker og rådgivningsforetak i hele 56% av kundemøtene ikke overhold ale krav som ligger i gjeldende regelverk.
  • I sine undersøkelser finner Forbrukerrådet at Acta Kapitalforvaltning AS, som har vært gjenstand for besøk og påfølgende kritikk av Kredittilsynet, fremdeles ikke makter å overholde gjeldende regelverk i et stort antall av kundemøtene avholdt hos dem.

Forbrukerrådets funn er oppsiktsvekkende da deres undersøkelse var rettet mot de største finanskonsernene her i landet. Det kan vanskelig sies at aktører som DnB NOR, Nordea, Acta Kapitalforvaltning, Sparebanken1 og Sparebank Vest ikke har evne til å overholde reglene nedfelt i MiFID. Da det ikke er evnen det skorter på, må det med andre ord være viljen til å overholde denne lovgivningen som mangler i disse konsernene. Årsaken til dette er åpenbar: opprettholdelse av status quo og en videreføring av gammel rådgivningspraksis er lønnsomt for disse foretakene og de har lite å frykte i form av konsekvenser fra Kredittilsynet.

Det er spesielt bekymringsfullt at en aktør som Acta, som har vært gjenstand for massiv oppmerksomhet i media og som også betydelig oppmerksomhet fra Tilsynet fremdeles ikke er i nærheten av å makte å overholde regelverket som ble innført 1. november 2007. Dette viser klart og tydelig at Kredittilsynets håndhevingsstrategi, som i stor grad bærer preg av å være tuftet på en tanke om at ”bare foretakene får tilstrekkelig informasjon og assistanse fra oss, vil de etter hvert klare å overholde regelverket”, er fullstendig mislykket.

Et eksempel som viser hvor liten effekt innføringen av MiFID har hatt på bransjen i Norge er den nærmest totale mangelen på fremvekst av uavhengige finansielle rådgivere. En uavhengig finansiell rådgiver kan defineres som en rådgiver som tilbyr det produktet som er best egnet for kunden, uavhengig av leverandør, og som avkrever kunden et honorar basert på antall timer rådgiveren har bistått kunden. Et av hovedmålene med MiFID var at finansielle rådgivere skulle være kundens representant og ikke en representant for produsenten av det finansiele produktet. I Norge i dag er fremdeles nær sagt samtlige ”rådgivere” tilknyttet enten en bank eler andre produsenter av finansiele spareprodukter og det er således riktigere å anse disse ”rådgiverne” som salgsrepresentanter for produktleverandøren heler enn rådgivere for kunden.

Undertegnede er generelt positiv til at rådgivningssegmentet innen norsk finansbransje blir gjenstand for mer fokus fra Kredittilsynets side. Det er videre mulig at klarere regler på området er nødvendig for å gi investorene den beskyttelsen de var tiltenkt gjennom MiFID. Samtidig må det være lov å stile spørsmålstegn ved effekten av nye regler på dette området, gitt Kredittilsynets mangel på håndheving av eksisterende lovgivning.

Gitt det ovennevnte vil jeg nå kommentere spesielt Kredittilsynets forslag til nye regler på området, samt lansere et par ytterligere forslag som jeg mener Finansdepartementet og Kredittilsynet burde følge opp.

Forslag om å forby bruk av tittel rådgiver for selgere


Forslaget om å forby bruk av tittelen ”rådgiver” for personer som i realiteten er selgere støttes. En praktisk håndhevelse av et slikt påbud kan være å gjøre tittelen ”investeringsrådgiver” beskyttet og stile krav til hvem som får lov til å bruke denne tittelen. Forslag til hvilke krav som må oppfyles for å kunne benytte tittelen ”investeringsrådgiver” kan blant annet være følgende:

  • Må operere med timebaserte honorarer som betales av kunden
  • Må ha gjennomgått relevant kursing (for eksempel i regi av NFMF)
  • Må tilby produkter fra hele markedet, ikke bare en eler noen leverandører
  • Må tilby en kunde det produktet som har den laveste kostnaden i det tilfellet to
    produkter har samme karakteristika som forventet avkastning, risiko og likviditet.
    Dette kravet kan videre eksemplifiseres og konkretiseres med at en
    investeringsrådgiver er nødt til å anbefale lavkost indeksfond fremfor dyre aksjefond.

Alle som ikke oppfyler disse kravene bør i utgangspunktet bli påbudt å kalle seg selgere.

Det anbefales videre at Finansportalen lager en liste over investeringsrådgivere og at det fra relevante myndigheter anbefales at ale som skal investere over et visst beløp oppfordres til å først kontakte en investeringsrådgiver. Disse to siste poengene vil gjøre det mer attraktivt å livnære seg som investeringsrådgiver i Norge.

Det påpekes videre at dagens krav i verdipapirforskriftens paragraf 10-8 enten ikke oppfyles av aktørene i bransjen, eler at aktørene har funnet en måte å omgå intensjonen med denne paragrafen. Paragrafen, som forbyr rådgivere å motta vederlag fra andre enn kunden, har til hensikt å motvirke interessekonflikter melom kunden og rådgiveren. Hvis rådgiveren utelukkende betales av kunden for de oppdrag som utføres, skulle en tro at rådgiveren i større grad vil være mer uavhengig i sin rådgivning enn hvis rådgiveren også mottar betaling fra produsentleddet. Tilsynelatende har denne paragrafen ikke har virket etter hensikten og de samme interessekonfliktene virker fremdeles å eksistere melom rådgiver og kunde.

Før det nye lovverket trådte i kraft, var en vanlig markedspraksis at rådgivere hadde avtaler med produsentleddet som gjorde at rådgiveren ved salg av et spareprodukt til en kunde fikk kjøpsgebyret og i noen tilfeler også en del av den årlige forvaltningskostnaden tilbake fra produsentleddet. Selv om MiFID i praksis nå forbyr denne typen ordninger, har bransjen tilsynelatende omgått denne problemstilingen ved å gjøre følgende:

  • I avtalen rådgiveren inngår med kunden om kjøp av et produkt, godtar kunden å betale rådgiveren en sum tilsvarende det som normalt vile vært kjøpshonoraret for produktet
  • Til gjengjeld slipper kunden å betale samme gebyr til produsentleddet
  • Samme oppsett kan også benyttes for det årlige forvaltningshonoraret
  • Det er usikkert om kunden i det hele tatt får med seg at det faktisk er dette som skjer. Det er trolig at mange kunder oppfatter kjøpsgebyret som noe som tilfaller produsentleddet og ikke rådgiveren

Det understrekes at denne praksisen vil kunne føre til at rådgiveren har meget forskjellige insentiver til å tilby forskjelige produkter. Det understrekes videre at denne praksisen virker å bero på at det er mulig å avkreve ulike kunder forskjelige gebyrer. En kunde som bestiller et spareprodukt direkte fra produsentleddet vil møte ”standard” kjøps og forvaltningsgebyrer, mens en kunde som bestiller via en rådgiver i realiteten vil få en rabatt på kjøps- og muligens forvaltningshonorarene, for så å betale tilsvarende i honorar til rådgiveren.

Det er uklart hvor omfattende denne typen praksis er, men en undersøkelse blant personer som har oppsøkt rådgivere vil trolig avdekke at kun et mindretall av disse har oppfattet at de har betalt noe for selve rådgivningstjenesten. Videre er det en indikasjon at det i Norge i dag kun finnes et fåtall rådgivere som opererer med en timebasert honorarstruktur. Resten opererer fremdeles med ulike modeler som ofte vil gi rådgiveren andre interesser enn kunden.

For å skape større klarhet rundt denne problemstillingen, anbefales det at Kredittilsynet gjennomfører en undersøkelse i bransjen med den hensikt å avsløre betalingsstrømmer, insentivstrukturer og avdekke i hvor stor grad det eksisterer interessekonflikter melom ”rådgiver” og kunde.

Forslag om å forby minimumsbeløp ved tegning i fond


Dette forslaget støttes da det vil få bukt med den uheldige strukturen i dag da skyggefond opprettes for å kunne tilby forskjellige honorarstrukturer til forskjellige kunder. Det er grunn til å tro at mindre kunder med et slikt forbud vil kunne dra nytte av rabatter fremforhandlet av større kunder. Likevel anbefales det Kredittilsynet å undersøke hvordan bransjen vi reagere på et slikt forbud mot minimumsbeløp ved tegning. Et slikt forbud er lite nyttig hvis bransjen kun reagerer med en ny omgåelse.

Andre forslag


Til slutt følger et par andre innspill som ikke eksplisitt ble diskutert i Kredittilsynets rapport, men som undertegnede mener det vil være fordelaktig om tilsynet og Finansdepartementet også vurderer.

Informasjon til kunden


Det anbefales at det utarbeides en standard for hvordan kostnader rapporteres til kunden. Dagens strukturer er ofte ugjennomtrengelige og vanskelig å forstå for selv drevne investorer. En ryddig måte å fremstile kostnadene på kan være å vise gjennomsnittlige totale kostnader (inklusive samtlige kostnader som påløper i forvaltningen, fortrinnsvis også med en antagelse om forventet kostnad ifm eventuele suksesshonorarer), som prosentandel av anbefalt investeringsbeløp, ved en investeringshorisont på 1, 3, 5, 10 og 20 år. Videre burde absolutt beløp (i kroner) som betales i kostnader oppgis for de samme tidsintervallene. Til slutt bør det også opplyses om hvor stor andel av den forventede meravkastningen utover risikofri rente den totale kostnaden utgjør.

Minimum tid til å områ seg


Det vises til Forbrukerrådes undersøkelse av markedet der det fremgår at en av de vanligste klagene som går igjen blant kunder er at de ikke får tilstrekkelig tid for å områ seg. Det anbefales at det innføres en minimumstid kunden får på å bestemme seg for å gjennomføre investeringen eller ikke. Dette kan gjøres ved at det stipuleres et minimums antall dager (5?) det må gå fra kunden har fått investeringsrådet (med alle tilhørende avtaler og informasjon) til kunden faktisk kan tegne seg.

Individuel pensjonssparing (IPS)


Kredittilsynet anbefales å undersøke denne produktgruppen som på mange måter virker å være de ”nye strukturerte produktene” og som nå markedsføres aktivt av store norske finanskonsern til det norske folk. Disse produktene virker lite transparente, innebærer begrenset likviditet for kunden og har i mange tilfeller meget høye kostnader. Det er trist å se at norsk finansbransje, som nylig har fått massiv kritikk for salget av strukturerte spareprodukter, benytter første sjanse til å tilby produkter som muligens er like lite gunstige for deres kunder.

Håndheving av prinsipp om hvilke produkter som må anbefales


I sine brev til styrene i Caveo ASA og Totalvekst ASA (begge datert 24.6.2008) der selskapene blir informert om Kredittilsynets tilbakekallelse av konsesjon fremhever Tilsynet et viktig prinsipp (på side 12 i brevet til Caveo og på side 19 i brevet til Totalvekst):

"Kredittilsynet er av den oppfatning at så lenge det finnes alternative finansiele instrumenter hva angår sentrale målestokker som risiko, forventet avkastning og likviditet, plikter foretaket å anbefale disse produktene dersom disse kan tilbys kunden til bedre betingelser.”

Dersom Kredittilsynet virkelig mener dette er et prinsipp som skal håndheves, og Tilsynet fortjener ros dersom de virkelig mener det, vil det i prinsippet bety at alle som driver rådgivning vil være pliktig til å anbefale lavkostnads indeksfond fremfor vanlige aksjefond med høye gebyrer. Det anbefales at Tilsynet klargjør hvordan dette prinsippet er tenkt tolket ovenfor bransjen, for eksempel med eksempler som viser at indeksfond med lave kostnader skal anbefales fremfor aksjefond med høye kostnader.

Effektivt tilsyn


Siden det virker som om Kredittilsynet har store problemer med å håndheve MiFID-regelverket på en effektiv måte lanseres et forslag som med stor sannsynlighet raskt vil kunne føre til ønskede endringer i bransjen. Forslaget er å gjennomføre tilsyn hos de fem største aktørene innen investeringsrådgivning i Norge. Tilsynet tilbakekaller så konsesjonen for investeringsrådgivning til de foretakene som ikke overholder eksisterende regelverk. Med bakgrunn i Forbrukerrådets rapport er det grunn til å tro at samtlige foretak ville mistet sin konsesjon, hvilket, det må være grunn til å anta, vil føre til at resten av bransjen raskt vil tilpasse sin virksomhet slik at eksisterende lover og regler overholdes.

Sluttkommentarer


De siste årene har vist at investeringsrådgivningsbransjen i Norge og andre steder i Europa til tider kan opptre svært kynisk og grovt utnytte tilitsforhold til kunden på en måte som kun er i rådgiverens egen interesse og ikke kundens. Innføringen av MiFID har som en av sine hovedhensikter å beskytte investorer og sørge for at disse får bedre rådgivning når de oppsøker veiledning i sine investeringsbeslutninger. En konsekvens av lovgivningen vil være, dersom regelverket etterfølges av aktørene i bransjen, en mer fornuftig allokering av kundenes sparepenger til mer hensiktsmessige spareprodukter enn det som har vært tilfellet de senere årene.

For å følge utviklingen i bransjen, og for å kunne vurdere hvor velykket implementeringen av MiFID har vært i Norge, anbefales det at Kredittilsynet, muligens i samarbeid med bransjen selv og relevante forbrukermyndigheter, sørger for at det føres statistikk over enkelte parametere som kan gi en god indikasjon på bransjens utvikling. Tre slike parametere kan for eksempel være:

  • Antal rådgivere som baserer seg på timehonorarer (og markedsandel disse har)
  • Markedsandel av lavkostnads fond (indeksfond) i Norge. Det kan med rimelig grad av
    sikkerhet påstås at fremveksten av indeksfond vil være en indikasjon på at
    rådgivningssegmentet i norsk finansbransje fungerer
  • Antal klagesaker på spareprodukter i Bankklagenemda

Disse parametrene vil kunne gi en oversikt over utviklingen i bransjen og burde være relativt enkelt å overvåke for Kredittilsynet.
 

soraas.pdf