Historisk arkiv

19.03.2001 Forskrift om engangsavgift på motorvogner

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Finansdepartementet

Forskrift om engangsavgift på motorvogner

Fastsatt av Finansdepartementet 19. mars 2001 i medhold av lov 19. juni 1959 nr. 2, Stortingets avgiftsvedtak og tolltariffens innledende bestemmelser.

I. GENERELLE BESTEMMELSER

§ 1-1Virkeområde

Forskriften her gjelder beregning, oppkreving og kontroll av engangsavgift for motorvogner som er avgiftspliktige etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m.

§ 1-2Tidspunkt for når avgiftsplikten oppstår

Avgiftsplikt oppstår:

  1. ved første gangs registrering av motorvogner i det sentrale motorvognregisteret,
  2. når betingelsene for avgiftsfrihet, eller avgiftsnedsettelse ved første gangs registrering ikke lenger er oppfylt,
  3. når motorvognens avgiftsmessige status eller avgiftsmessige grunnlag endres etter første gangs registrering,
  4. når oppbygget motorvogn tas i bruk før ny registrering.

§ 1-3Ansvar for avgiften

Ved første gangs registrering er den som melder motorvognen til registrering ansvarlig for avgiften.

For avgift som oppstår før eller etter første gangs registrering er eier på det tidspunktet avgiftsplikten oppsto ansvarlig for avgiften.

§ 1-4Innbetaling av avgift for ikke registrerte avgiftspliktige

Avgift betales til Tollvesenets kasse eller til den konto Tollvesenet anviser. Avgiften skal være betalt før registrering kan finne sted.

Ved betaling via bank skal forhåndstrykket blankett med kundeidentifikasjon (KID) utstedt av Tollvesenet benyttes.

Ved elektronisk behandling skal kundeidentifikasjon (KID) oppgis sammen med betalingsoppdraget til betalers bank.

Betalingsformidlere skal avvise elektroniske betalingsoppdrag for engangsavgift der det ikke er oppgitt gyldig kundeidentifikasjon (KID).

Dersom betaling skjer via bank, må det før Tollvesenet kan gi kvittering, framvises dokumentasjon for at betaling har skjedd. Dersom kvittering ikke kan fremvises, må Tollvesenet ha mottatt informasjon om betaling fra banken.

II.AVGIFTSMESSIG DEFINISJON AV MOTORVOGNER

§ 2-1Forholdet til vegmyndighetenes tekniske definisjoner

Ved vurderingen av hvilken avgiftsgruppe motorvogner skal henføres under, legges definisjonene av motorvogngruppene og de øvrige tekniske krav i Vegdirektoratets forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) til grunn med de presiseringer og tillegg som følger av kapittelet her.

Godkjenningsmyndigheten skal påføre en egen avgiftsmessig klassifisering i samsvar med forskriften her.

§ 2-2Varebil klasse 1

Som varebil klasse 1 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, men som ikke oppfyller definisjonen for varebil klasse 2 eller kombinert bil.

§ 2-3Varebil klasse 2

Som varebil klasse 2 anses motorvogn som teknisk defineres som N1, hvor det bak førersetet ikke er fast setearrangement eller fester, beslag, brønn mv. for slikt, som har fastmontert beskyttelsesvegg fra gulv til tak, og vegg til vegg mellom fører-/passasjerrom og godsrom. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med lengde 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm.

Motorvogn som teknisk defineres som N1 med åpent lasteplan ("pick-up") anses som varebil klasse 2 dersom godsrommets lengde er minst 1 m og i tillegg er minst 50 % av avstanden innvendig fra innvendig forkant av frontvindu til bakre begrensning av godsrom/lasteplan. Lengden måles fra et vertikalt plan lagt vinkelrett på bilens lengdeaksel gjennom bakre punkt på beskyttelsesveggen i halve veggens høyde, uansett veggens form og plassering. Avstanden måles horisontalt fra dette plan til innerkant av bakdør eller bakvegg. Det skal ikke måles til/fra eventuelle vinduer eller utsparinger i beskyttelsesvegg eller bakdør.

§ 2-4Kombinert bil

Som kombinert bil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for transport av personer og gods, og som har minst en seterad bak førersetet og hel, fast vegg mellom førerrom/passasjerrom og godsrom/lasteplan.

For at en motorvogn skal kunne anses som kombinert bil, må følgende vilkår være oppfylt:

  1. Godsrommets lengde, målt fra forreste kant (bakkant av beskyttelsesvegg) til bakre begrensning av godsrom/lasteplan, skal være minst 170 cm og utgjøre minst 40 % av bilens innvendige lengde målt fra forkant av frontvindu til bakre begrensning av godsrom/lasteplan. Lengden skal måles fra et vertikalt plan lagt vinkelrett på motorvognens lengdeakse gjennom bakre punkt på beskyttelsesveggen i halve veggens høyde, uansett veggens form og plassering. Avstanden måles horisontalt fra dette plan til innerkant av bakdør eller bakvegg. Det skal ikke måles til/fra eventuelle vinduer eller i utsparinger i beskyttelsesvegg eller bakdør.
  2. Godsrommet skal være utformet slik at det skal kunne romme en tenkt, rettvinklet kasse med høyde 105 cm, bredde 60 cm og lengde lik 50 % av varerommets lengde.
  3. Største nyttelast, fratrukket vekt av fører og de passasjerer motorvognen er godkjent for (75 kg regnes for hver), skal være minst 400 kg og dessuten være minst halvparten av motorvognens tillatte nyttelast.

§ 2-5Campingbil

Som campingbil anses motorvogn som bak førersetet hovedsakelig er innrettet til boformål. For at motorvognen skal gis avgiftsmessig status som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

  1. Campingrommet skal ha takhøyde på minst 130 cm.
  2. Campingrommet skal være utstyrt med fast monterte bobekvemmeligheter som minst omfatter kjøkkenbenk/-skap, klesskap, liggeplasser og bord.
  3. Liggeplasser skal være funksjonelle for voksne personer.
  4. Antall registrerte sitteplasser skal ikke overstige 9 medregnet førersetet.
  5. Antall registrerte sitteplasser skal ikke overstige antall liggeplasser.

III.AVGIFTSBEREGNING

§ 3-1Avgiftsgrunnlag

Avgiften beregnes på grunnlag av de kjøretøytekniske data som fremkommer ved typegodkjenningen eller enkeltgodkjenningen av motorvognen.

For motorvogner som benytter stempeldreven forbrenningsmotor i kombinasjon med elektrisk motor (hybridbiler) til framdrift, inngår ikke effekten knyttet til den elektriske motoren i effektavgiftsgrunnlaget. Videre skal det gjøres et fradrag på 25 pst. i vektavgiftsgrunnlaget.

Vektavgiftsgrunnlaget for campingbil omfatter ikke innredning/utstyr, herunder innmontert boenhet, som innebærer at motorvognen blir å klassifisere som campingbil.

§ 3-2Ny og brukt motorvogn

Som ny motorvogn anses fabrikkny motorvogn eller motorvogn som ikke har vært registrert i utlandet før registreringen her i landet.

Som brukt motorvogn anses motorvogn som har vært registrert i utlandet før registrering her i landet.

§ 3-3Bruksfradrag

Ved første gangs registrering av brukte motorvogner gjøres det følgende fradrag i avgiften:

Alder over 6 måneder.

12 pst

Alder over 1 år

17 pst

Alder over 2 år

30 pst

Alder over 3 år

36 pst

Alder over 4 år

42 pst

Alder over 5 år

45 pst

Alder over 6 år

50 pst

Alder over 7 år

55 pst

Alder over 8 år

59 pst

Alder over 9 år

63 pst

Alder over 10 år

67 pst

Alder over 11 år

70 pst

Alder over 12 år

73 pst

Alder over 13 år

76 pst

Alder over 14 år

78 pst

Alder over 15 år

80 pst

Avgiften kan likevel ikke settes lavere enn den avgift som skal svares for motorvogner som på innførselstidspunktet er 30 år eller eldre (veterankjøretøy).

Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og frem til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet. Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter modellåret.

IV.FRITAK

§ 4-1Ambulanse

Ambulanse, herunder leilighetsambulanse, er fritatt for avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. § 6 nr. 5. Det er et vilkår for fritak at vedkommende motorvogn blir godkjent og registrert som ambulanse ved første gangs registrering.

§ 4-2Begravelseskjøretøy

Begravelseskjøretøy er fritatt for avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. § 6 nr. 6. Det er et vilkår for fritak at vedkommende motorvogn blir godkjent og registrert som begravelseskjøretøy ved første gangs registrering. Motorvognen må registreres på firma som driver begravelsesvirksomhet.

Med begravelseskjøretøy menes motorvogn som er spesielt innrettet for transport av døde personer i kiste. For at motorvognen skal gis avgiftsmessig status som begravelseskjøretøy må følgende vilkår være oppfylt:

  1. Motorvognen skal ha en skillevegg mellom førerhus og bårerom.
  2. Bårerommets lengde må kunne romme en kiste på 225 cm inkl. håndtak når den står midtstilt i bårerommet.
  3. Bårerommet skal ha en glidebane egnet til å føre en kiste inn og ut med.
  4. Motorvognen skal ha et fast montert hvitt lysende kors på taket og innvendig bryter med varsellys. Korset kan tildekkes under seremoni.

§ 4-3Beltemotorsykkel

Beltemotorsykkel som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på humanitær institusjon som skal nytte motorvognen i ambulansetjeneste, er fritatt for avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. § 6 nr. 7. Det må dokumenteres at motorvognen skal benyttes i ambulansetjeneste.

§ 4-4Avgiftsfri omregistrering av ambulanse, begravelseskjøretøy og beltemotorsykkel

Motorvogn som nevnt under §§ 4-1 til 4-3 kan avgiftsfritt omregistreres til annet bruk innen samme avgiftsgruppe tidligst etter tre år regnet fra første gangs registrering her i landet.

Foretas slik omregistrering før tre år, skal engangsavgift betales forholdsmessig for det antall måneder som gjenstår av treårs perioden. Del av måned regnes som hel måned.

Utgangspunkt for beregningen er avgiftsgrunnlag og avgiftssatser på tidspunktet for første gangs registrering.

§ 4-5Spesialutrustet motorvogn til bruk for brannvesenet

Spesialutrustede motorvogner til bruk for brannvesenet er fritatt for avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift på motorvogner m.m. § 6 nr. 12. Det er et vilkår at vedkommende motorvogn blir godkjent og registrert som slik motorvogn ved første gangs registrering.

Med spesialutrustet motorvogn til bruk for brannvesenet menes spesialutrustet motorvogner til bruk som utrykningsbiler som har fastmontert spesialutstyr, herunder vann/og røykdykkerbiler til bruk i brann/redningsoppgaver.

§ 4-6Drosje mv.

For personbil registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje eller til transport av funksjonshemmede, skal det innbetales et forholdsmessig tilleggsbeløp dersom nevnte bruk av motorvognen opphører før tre år regnet fra registreringen.

Tilleggsbeløpet skal beregnes forholdsmessig for det antall måneder som gjenstår av treårs perioden. Del av måned regnes som hel måned. Utgangspunktet for beregningen er avgiftsforskjellen på registreringstidspunktet for vedkommende motorvogn og en tilsvarende ordinær personbil.

Når løyve utgår eller blir inndratt, regnes tilleggsbeløpet ut fra denne dato selv om motorvognen ikke blir omregistrert eller avskiltet.

§ 4-7Buss

For buss som er fritatt for avgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 6 nr. 9, skal det innbetales et forholdsmessig beløp dersom den avgiftsfrie bruken av motorvognen, opphører innen ett år regnet fra registreringen. Beløpet beregnes forholdsmessig som angitt i § 4-6, for det antall måneder som gjenstår av ettårsperioden.

§ 4-8Ambassadekjøretøy

Det skal betales avgift etter reglene i kapittel III når motorvogn, som er blitt tillatt utlevert avgiftsfritt til diplomatisk misjon, konsulat eller til stasjonens diplomatiske tjenestemenn og utsendte konsuler, overdras til en ikke fritaksberettiget person.

Det gis imidlertid følgende fradrag i avgiften:

Alder over 2 år: 45%

Alder over 3 år: 65%

Bruksfradraget, jf. § 3-3 er inkludert.

§ 4-9NATO-kjøretøy

Det skal betales avgift etter reglene i kapittel III når motorvogn som er blitt tillatt utlevert avgiftsfritt til NATO-hovedkvarteret eller til dettes utenlandske personell, overdras til en ikke fritaksberettiget person.

§ 4-10Elektrisk drevet motorvogn

Motorvogn som bare bruker elektrisitet til framdrift er fritatt for engangsavgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 6 nr. 8.

Dersom motorvognen senere endres slik at den ikke lenger bare bruker elektrisitet til framdrift, skal det betales avgift som bestemt for den avgiftsgruppe motorvognen kommer i etter de regler som gjelder på tidspunktet for endringen.

V.AVGIFTSPLIKT VED ENDRING AV AVGIFTSMESSIG STATUS OG AVGIFTSTEKNISK GRUNNLAG

§ 5-1Endring av avgiftsmessig status og avgiftsmessig grunnlag

Dersom motorvogner før ti år fra første gangs registrering her i landet endrer avgiftsmessig status, eller det skjer endringer i det avgiftsmessig grunnlaget, skal det betales tillegg i engangsavgiften.

Med endring av avgiftsmessig status menes enhver endring av motorvognen som gjør at den blir avgiftspliktig, eller kommer inn under en annen avgiftsgruppe. Dette gjelder uten hensyn til endringens omfang og varighet.

Med endring av avgiftsmessig grunnlag menes vesentlige tekniske endringer som medfører at motorvognens avgiftsmessig grunnlag endres.

Tilbakeføring, eller annen ny endring, av avgiftsmessige status eller avgiftsmessig grunnlag fritar ikke for avgiftsplikt.

Direktoratet kan gi forskrifter om hva som skal anses som endring i avgiftsmessig status og avgiftsmessig grunnlag.

§ 5-2Beregning av tilleggsavgift ved endring av avgiftsmessig status og avgiftsmessig grunnlag

Tillegg i engangsavgift skal utgjøre differansen i avgift mellom den opprinnelige og den endrede motorvogn, regnet etter de avgiftssatser som gjaldt på endringstidspunktet.

I utregnet avgift gjøres fradrag (bruksfradrag) basert på motorvognens registreringstid etter følgende satser:

Registreringstid over 1 år: 15 pst

Registreringstid over 2 år: 30 pst

Registreringstid over 3 år: 45 pst

Registreringstid over 4 år: 55 pst

Registreringstid over 5 år: 65 pst

Registreringstid over 6 år: 75 pst

Registreringstid over 7 år: 85 pst

Registreringstid over 8 år: 90 pst

Registreringstid over 9 år: 95 pst

Registreringstiden regnes fra tidspunktet for første gangs registrering og frem til tidspunktet for endringen av avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag.

Bruksfradrag kan nektes dersom tidspunktet for statusendring ikke dokumenteres.

§ 5-3Meldings- og betalingsfrist ved endring i avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag

Ved endring i avgiftsmessig status eller avgiftsmessig grunnlag skal eier eller den som på eierens vegne har rådighet over motorvognen, gi melding til Statens vegvesens vegkontor og Tollvesenet innen tre dager.

Tilleggsavgift etter § 5-2 må være betalt før motorvognen tas i bruk.

§ 5-4Tillatelse til avgiftsfri endring i avgiftsmessig status

Toll- og avgiftsdirektoratet kan når særlige forhold foreligger samtykke i endring av avgiftsmessig status uten at tilleggsavgift blir krevet i forbindelse med reparasjon eller i forbindelse med transport av funksjonshemmede rullestolbrukere.

VI. AVGIFTSPLIKT VED OPPBYGGING AV KJØRETØY

§ 6-1Oppbygging

Dersom motorvogn som tidligere er registrert i motorvognregisteret gjennomgår en så stor utskifting av karosseri- eller rammedeler at motorvognen må anses oppbygget, skal det svares ny engangsavgift.

Bestemmelsene i kapittel VI gjelder tilsvarende for motorsykkel så langt de passer og ikke annet er bestemt.

Motorvogn anses oppbygget dersom:

  1. det opprettes nye registreringsdokumenter som følge av at det foreligger en oppbygging etter forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr, eller
  2. en større del enn halvparten av det selvbærende karosseri eller karosseri og/eller ramme skiftes ut, eller
  3. hel ramme på motorsykkel skiftes ut.

Med karosseri menes råkarosseri både for selvbærende karosseri, eller ikke selvbærende karosseri uten dører, panser, koffertlokk, påmonterte skjermer eller andre påmontert eller skrudde gjenstander på karosseriet.

Tolldistriktssjefen kan tillate at mer enn halvparten av det selvbærende karosseri eller karosseri og/eller ramme skiftes ut uten at dette anses som oppbygging dersom dette er nødvendig for å gjennomføre en teknisk forsvarlig skjøting.

Toll- og avgiftsdirektoratet kan gi forskrifter om hva som skal anses som oppbygging.

§ 6-2Avgiftsfritak ved oppbygging av skadd motorvogn

Tolldistriktssjefen kan etter søknad frita for avgift ved oppbygging av skadet norskregistrert motorvogn. Fritaket gis på følgende vilkår:

  1. Motorvognen må være 5 år eller yngre på skadetidspunktet, regnet fra dato for første gangs registrering her i landet eller i utlandet.
  2. Det må attesteres av politi/lensmann eller forsikringsselskap når skaden oppstod, hva skaden består av og dens omfang.
  3. Fra den skadde motorvognen må minst motor bestående av blokk, topplokk og manifolder, clutch og girkasse samt for- eller bakstilling være uskadet og nyttes ved oppbyggingen.
  4. Den skadde motorvognen skal forevises for Statens vegvesens vegkontor før demontering og oppbygging igangsettes. Statens vegvesens vegkontor skal kontrollere og attestere at de påbudte deler som skal nyttes fra den skadde vognen er uskadet, og plombere disse.
  5. Skadd selvbærende karosseri, eventuelt ramme og karosseri/førerhus, som blir utskiftet, må erstattes med fabrikknye (ubrukte) deler av identisk utførelse.

Karosseriet kan være lakkert og påmontert skjermer, dører, panser og koffertlokk, men skal være uten noen former for innredning.

Råkarosseriet/delene må anskaffes direkte fra fabrikk eller gjennom innenlandsk/utenlandsk forhandler eller importør av vedkommende bilmerke.

  1. Skadd selvbærende karosseri, eventuelt karosseri og ramme som blir utskiftet, må leveres til vraking på offentlig godkjent oppsamlingsplass for bilvrak. Gjenpart av vrakmeldingen skal sendes til distriktstollstedet sammen med anskaffelsesdokumentet for det nye karosseri/ramme.
  2. Statens vegvesens vegkontor skal kontrollere og attestere at den skadde motorvognens motor, clutch og girkasse samt for- eller bakstilling er nyttet i den oppbygde motorvognen og at den teknisk og eksteriørmessig framstår som identisk type motorvogn (samme merke/modell /byggemønster) som den skadde motorvognen før skaden inntrådte.

§ 6-3Melding om oppbygging

Ved oppbygging er eieren eller den som på eierens vegne har rådighet over motorvognen, forpliktet til å gi melding til Statens vegvesens vegkontor, og Tollvesenet innen tre dager.

Avgift må være betalt før motorvognen tas i bruk.

Dersom Statens vegvesens vegkontor er i tvil om en motorvogn er oppbygget etter de særlige bestemmelsene i dette kapittel, skal saken oversendes Tolldistriktssjefen i vedkommende distrikt, som avgjør om det foreligger avgiftspliktig oppbygging. Sammen med sakens dokumenter vedlegges en teknisk beskrivelse av hvilke tekniske endringer som er foretatt på motorvognen.

VII. REGISTRERING AV VIRKSOMHETER

§ 7-1Registrering av virksomheter

Virksomheter som melder motorvogner til registrering kan søke tolldistriktet om å bli registrert som avgiftspliktig virksomhet.

For å oppnå registrering må virksomheten være registrert i Foretaksregisteret. Tolldistriktet kan dispensere fra kravet om registrering i Foretaksregisteret når særlige omstendigheter tilsier det.

Virksomheten skal registreres i det tolldistrikt virksomheten har sitt forretningssted etter Foretaksregisteret.

§ 7-2Tolldistriktets adgang til å nekte eller trekke tilbake registrering

Tolldistriktet kan nekte eller trekke tilbake registrering dersom:

  1. virksomheten, styret eller ledelsen ikke kan anses kredittverdig,
  2. virksomheten har uoppgjorte restanser med hensyn til skatter, avgifter eller toll, eller har overtrådt regelverket om dette,
  3. virksomhetens karakter endres,
  4. virksomheten ikke overholder bestemmelsene etter §§ 7-3 annet ledd til 7-6,
  5. virksomheten ikke lenger kan stille sikkerhet etter § 7-8.

§ 7-3Søknad om registrering

Søknad om registrering skal inneholde opplysninger om:

  1. budsjettert og nåværende omsetning,
  2. eventuelt tollkredittnummer,
  3. organisasjonsnummer,
  4. adresse.

Endringer om disse forhold skal meddeles umiddelbart til tolldistriktet.

Dersom virksomheten opphører eller stanses i et tidsrom på minst tre måneder, skal det sendes melding om dette til tolldistriktet. Det skal også sendes melding ved eventuell gjenopptakelse av virksomheten.

§ 7-4Avgiftsspesifikasjon

Registrerte virksomheter vil bli tilsendt månedlige avgiftsspesifikasjoner over de motorvogner som virksomheten har meldt til første gangs registrering.

Dersom spesifikasjonen avviker fra virksomhetens egen oversikt, skal det gis melding om dette til tolldistriktet.

§ 7-5Betalingssted og betalingsmiddel

Avgiften betales til vedkommende tolldistrikt eller ved overføring til den bankkonto tolldistriktet bestemmer.

Betaling til tolldistriktets konto skal enten skje ved bruk av tilsendt blankett eller

elektronisk ved at blankettens kundeidentifikasjon (KID) oppgis sammen med betalingsoppdraget til betalers bank.

Betalingsformidlere skal avvise elektroniske betalingsoppdrag for engangsavgift der det ikke er oppgitt gyldig kundeidentifikasjon (KID).

§ 7-6Forfall og rettidig betaling for registrerte virksomheter

Avgift i samsvar med tilsendt spesifikasjon skal betales til tolldistriktet innen den 18. i måneden etter at registreringen fant sted.

Dersom betalingsfristen utløper på lørdag, søndag eller hellig-/høytidsdag, utskytes fristen til nærmeste virkedag som ikke er lørdag.

Foretas betalingen ved overføring til tolldistriktets konto, anses betaling for å ha skjedd når avgiften er godskrevet vedkommende tolldistrikts bank. Skjer betaling ved overføring fra konto i samme bank, anses betaling å ha skjedd når beløpet er godskrevet tolldistriktets konto. Ved betaling med sjekk anses betalingsfristen for å være avbrutt når mottakeren mottar og aksepterer sjekken.

§ 7-7Regnskap

Avgiftspliktige virksomheter som ikke er fullt regnskapspliktig etter regnskapsloven, kan av tolldistriktet pålegges å oppbevare dokumenter av betydning for avgiftsplikten, herunder dens omfang, for eksempel faktura for innkjøp av råvarer, salgsfaktura, kontrakter og betalingsbilag. Oppbevaringsplikten gjelder i ti år.

§ 7-8Sikkerhetsstillelse

Tolldistriktet skal ved registrering av avgiftspliktige kreve at det stilles sikkerhet for skyldig avgift. Dette gjelder ikke dersom den avgiftspliktige er en institusjon som nevnt i annet ledd.

Sikkerheten skal stilles i form av selvskyldnerkausjon fra bank, forsikringsselskap eller annet finansforetak som er gitt tillatelse til å drive virksomhet i og er underlagt myndighetstilsyn i Norge eller en annen stat som omfattes av Det europeiske økonomiske samarbeidsområde.

De nærmere krav til sikkerheten, herunder sikkerhetens omfang, fastsettes av tolldistriktet. Normalt skal sikkerheten til enhver tid dekke avgiftskravet for en måned. Dersom nye omstendigheter eller opplysninger tilsier det, kan tolldistriktet stille ytterligere krav til sikkerheten.

VIII. AVSLUTTENDE BESTEMMELSER

§ 8-1Renter

For avgift som ikke er betalt i rett tid betales renter. Rentesatsen skal være 3 prosentenheter over den til enhver tid gjeldende rentesats som er fastsatt i forskrift med hjemmel i § 3 første ledd første punktum i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. Rentene beregnes fra forfallsdag og inntil betaling skjer.

Rentebeløp under kr 50 oppkreves ikke.

§ 8-2Kontroll

Tollvesenet og Statens vegvesen samt politi og lensmenn kan når som helst uten varsel kontrollere motorvogn (utekontroll) for å påse at avgiftsbestemmelsene blir overholdt.

Ved slik kontroll plikter føreren å:

  1. stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt,
  2. oppholde seg ved motorvognen til kontrollen er avsluttet eller til det er gitt tillatelse til å forlate stedet,
  3. vise fram offentlige dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen og gi opplysninger som kontrollmyndigheten mener har betydning for avgiftskontrollen,
  4. kjøre til anvist veie- eller kontrollplass.

Tollvesenet skal i kontrolløyemed når som helst ha adgang til å:

  1. foreta kontroll av forretningslokaler, verksted o.l. hos den avgiftspliktige og hos enhver som importerer, forhandler, produserer, oppbygger eller statusendrer motorvogner,
  2. kreve seg forelagt eller sendt inn til gjennomsyn regnskaper med bilag, noteringer, kontrakter og korrespondanse.

Den avgiftspliktige, vedkommende firmas eier eller ansatte plikter å yte de nevnte tjenestemenn den nødvendige hjelp og veiledning.

Tollvesenet kan påby motorvogner innkalt til Statens vegvesens vegkontor for kontroll av motorvognens registreringsforhold av hensyn til avgiften.

§ 8-3Utfyllende forskrifter

Toll- og avgiftsdirektoratet kan gi forskrifter til presisering, utfylling og gjennomføring av denne forskrift, herunder om beregning, tilbakebetaling, kontroll m.v.

§ 8-4Overgangsbestemmelse

Når motorvogn innført før 1. april 2001 uten å ha vært i bruk her i landet utføres til utlandet, enten direkte eller via tollopplag, kan betalt særavgift og merverdiavgift refunderes, når det ikke er gått over 3 år mellom fortolling og gjenutførsel.

§ 8-5Ikraftsetting

Forskrift gjelder fra 1. april 2001. Fra samme tidspunkt oppheves forskrift 4. januar 1984 nr. 1 om toll og engangsavgift på motorvogner m.m. og forskrift 20. april 1990 nr. 280 om avgift ved registrering av motorvogner som er bygd opp her i landet.