Historisk arkiv

Oljevernberedskapen sterkere enn noen sinne

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Fiskeri- og kystdepartementet

Norsk oljevernberedskap feirer 40 år i tjenesten for en ren norsk kyst

Norsk oljevernberedskap feirer 40 år i tjenesten for en ren norsk kyst.

Fiskeri- og kystminister Lisbeth-Berg Hansen deltok i dag på Kystverkets markering i Horten av at det er 40 år siden den første oljevernstasjonen ble etablert i Norge.

–Vi har gjennomført solide sjøsikkerhetstiltak i våre farvann, men aktivitet på sjøen vil alltid være forbundet med en viss risiko for ulykker. Derfor er beredskapen mot akutt forurensing viktig. Denne regjeringa vil ha mer gods på kjøl, og vi har satset mye på styrking av beredskap mot akutt forurensning, sa fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen i sitt åpningsinnlegg.

Sammenlignet med bevilgningen i 2006, har regjeringa fram til 2011 investert 327 millioner kroner ekstra i oljevernmateriell. I 2010 var bevilgninga nesten 102 % høyere enn i 2006. Dette innebærer at Regjeringen fullt ut har fulgt opp Kystverkets anbefalte plan for utskifting av oljevernmateriell for perioden 2006-2010. Med bevilgningsøkningene i 2011 og 2012, er beredskapen blitt ytterligere styrket.

– Dette er rett og slett ei solid satsing på oljevernberedskap, og den har gitt resultater. Kystverkets beredskapsavdeling er styrket og de statlige depotene er kraftig oppgradert med moderne lenser, opptakere og nødlosseutstyr. Nå er vi også i gang med en betydelig fornying av Kystverkets flåte av oljevernfartøy, sier Berg-Hansen.

Samtidig som beredskapen har økt, er det gjennomført viktige sjøsikkerhetstiltak for å redusere sannsynligheten for alvorlige hendelser og utslipp til sjøs. Ved å ha slepefartøy i beredskap i områder der det ellers er få sleperessurser, økes muligheten for forhindre alvorlige ulykker og utslipp. Seilingsleder for tankskip og større lasteskip er flyttet langt ut fra kysten, og dette gir bedre tid til å bistå fartøy som skulle trenge assistanse. Ved hjelp av satellitt er overvåkingssystemene til Vardø trafikksentral blitt langt bedre og dette gjør det enklere å gripe inn for å forhindre ulykker.

Økt skipstrafikk og økt beredskap
Den statlige beredskapen mot akutt forurensning skal være dimensjonert og lokalisert ut i fra kunnskap om miljørisiko langs kysten.

Kystverkets nye miljørisiko- og beredskapsanalyse fra 2011 viser at skipstrafikken vil øke i årene fremover og at sannsynligheten for hendelser og oljeforurensning dermed også vil øke. Oppfølging av Kystverkets analyse er allerede i gang, og for 2012 er bevilgningen til beredskap mot akutt forurensing økt med ytterligere 15 millioner kroner.

–Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon, og for at vi skal lykkes med det, må vi også ha verdens reineste kyst, sier Berg-Hansen.