Historisk arkiv

Barn i barnehage har bedre språk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

En ny forskningsrapport fra Kunnskapsdepartementet og Folkehelseinstituttet viser at barnehage er positivt for barns språkutvikling. Særlig er barnehagedeltagelse gunstig for språkutviklingen til barn av foreldre med lav inntekt, lav utdanning og et annet morsmål enn norsk.

 

I rapporten sammenlignes språkutviklingen til barn som går i barnehage når de er tre år, med barn som er hjemme når de er tre år.

Blant barna som blir passet hjemme bruker 67 prosent lange og sammensatte setninger, mens 9 prosent har forsinket språk. Barn som bare bruker setninger med 2-3 ord i treårsalderen defineres som å ha forsinket språk. Blant barnehagebarna er det kun 4 prosent som har forsinket språk, mens hele 76 prosent bruker lange og sammensatte setninger når de snakker.

–Barnehagereformen er en av vår tids største kunnskapssatsinger. Den vil spille en avgjørende rolle for mange barn og deres mulighet fremtiden, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.

Forskerne finner de samme resultatene når de deler opp utvalget i undergrupper etter mors utdanningsnivå, foreldrenes inntekt og foreldrenes morsmål. Språkutviklingen til barn med foreldre med lav utdanning, lav inntekt og et annet morsmål enn norsk, ser ut til å bli særlig positivt påvirket av barnehagedeltakelse. Dette funnet er i tråd med mesteparten av den internasjonale forskningen på feltet. 

–Språk bygger broer til kunnskap, derfor er det viktig at også små barn blir stimulert til å utvikle språket sitt. Nok en gang har vi fått stadfestet at barnehagen spiller en avgjørende rolle for barnas språkkompetanse, sier Bård Vegar Solhjell. 

I forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 16, ”… og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring”, innledet Kunnskapsdepartementet et samarbeid med Nasjonalt folkehelseinstitutt og den store Mor- og barnundersøkelsen. 

Resultatet av dette samarbeidet er prosjektet ”Språkvansker hos barn – forløp og årsaker”, og den første rapporten fra prosjektet er nå klar. Rapporten er utviklet for å gi en generell oversikt over barns språkutvikling ved 3 års alder. Analysene er basert på spørreskjemadata fra et utvalg på 22 509 barn.

Se hele rapporten her