Historisk arkiv

OECD med søkelys på norsk utdanning

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

OECDs Economic Survey inneholder denne gang et spesialkapittel om den norske grunnutdanningen. OECD konkluderer med at den norske grunnutdanningen gir elevene for svake kunnskaper og resultater i lesing, matematikk og naturfag sett i forhold til pengebruken.

OECDs Economic Survey inneholder denne gang et spesialkapittel om den norske grunnutdanningen. OECD konkluderer med at den norske grunnutdanningen gir elevene for svake kunnskaper og resultater i lesing, matematikk og naturfag sett i forhold til pengebruken. Organisasjonen kommer med en rekke anbefalinger for å forbedre effektiviteten.

- Vi er glad for at OECD vektlegger så tydelig at lærernes kompetanse må styrkes. Det er helt i tråd med regjeringens politikk og et hovedpunkt i stortingsmeldingen om kvalitet i skolen som ble fremlagt i juni i år. Dette sier statssekretær Lisbet Rugtvedt som var til stede da OECD-rapporten ble presentert.

Rugtvedt påpeker også to andre punkter der regjeringen allerede følger opp forslag fra rapporten: En egen skolelederopplæring og at elevenes og skolenes resultater skal følges aktivt opp. - Begge deler er viktige tiltak i skolen for å bedre eleves resultater, sier Rugtvedt. Hun understreker samtidig at anbefalingene i OECDs nye rapport bygger på nøyaktige de samme resultatene som ble presentert i PISA-undersøkelsen fra desember 2007 og at anbefalingene derfor ikke er nye for Kunnskapsdepartementet.

OECD foreslår blant annet å:

  • Øke grunnskolelærernes kompetanse, særlig innen realfag.
  • Oppmuntre til mer formell etterutdanning.
  • Gjøre læreryrket mer attraktivt.
  • Vurdere å innføre resultatbaserte avlønningssystemer.
  • Øke undervisningstiden.
  • Publisere resultater av nasjonale prøver på skolenivå, men resultatene må justeres for forskjeller i bl.a. sosioøkonomisk bakgrunn.
  • Redusere antall skoler.

Flere av OECDs forslag til å forbedre opplæringen er i tråd med tiltak som Regjeringen allerede har fremmet i stortingsmeldingen "Kvalitet i Grunnopplæringen" som ble lagt fram i juni. Det skal også legges frem en egen stortingsmelding om lærerrollen i årsskiftet 2008/09 som skal ta for seg lærerrollen, lærerutdanningen, rekruttering osv.

Les mer her