Historisk arkiv

Program for skolebibliotekutvikling

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Program for skolebibliotekutvikling starter opp 1.januar 2009. - Det nye programmet gir oss en mulighet til å utnytte skolebiblioteket bedre i arbeidet med tidlig innsats og for å styrke barns leseferdigheter og leseglede, sier kunnskapsministeren.

Program for skolebibliotekutvikling starter opp 1.januar 2009. Programmet skal vare i fire år og den økonomiske rammen for programmet er 10 millioner kroner per år.

- Vi vet at tilgangen til skolebiblioteket jevnt over er god, men at mange ikke er godt nok utnyttet som pedagogisk ressurs, sier kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell.    

En kartlegging av norske skolebibliotek som Møreforskning har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (ferdig i mars 2007) viste at omlag 98 % av skolene i undersøkelsen har en form for skolebibliotek. I grunnskolen svarte 87 % at de hadde eget skolebibliotek, mens 11 % har en form for kombinasjonsbibliotek i samarbeid med det lokale folkebibliotek. For videregående opplæring er tallene henholdsvis 95 % og 4 %. En stor andel av skolebiblioteksløsningene er minimumsløsninger av relativt lav kvalitet. Opplæringsloven hjemler at skoleeier har ansvaret for å tilby skolebibliotek til elevene. 

- Det nye programmet gir oss en mulighet til å utnytte skolebiblioteket bedre i arbeidet med tidlig innsats og for å styrke barns leseferdigheter og leseglede, sier kunnskapsministeren. 

Det er fire områder som skal ha spesielt fokus:

    • Utviklingstiltak for styrkede leseferdigheter
    • Kompetanseutvikling og kunnskapsdannelse
    • Styrket informasjonskompetanse
    • Statistikk, regelverk og samarbeid 

-  Internasjonale undersøkelser og nasjonale prøver viser at for mange av elevene skårer på de laveste mestringsnivåene i lesing. Dette er en alvorlig utfordring, fordi grunnleggende leseferdigheter er en forutsetning for læring og utvikling innenfor de aller fleste fag. En satsing på skolebibliotek for bedre leseopplæring passer godt inn i vår samlede satsing på tidlig innsats. Vi vil derfor legge inn den største andelen av midlene her. Vi må nå ut til de elevgruppene som ikke oppsøker litteratur av seg selv og som trenger ”en hjelpende hånd”, sier Solhjell.

Programmet er lagt til Universitetet i Agder (UiA) fordi dette har et fagmiljø som tilbyr kompetansegivende utdanning innenfor skolebibliotekkunnskap.