Historisk arkiv

Veileder om sammenheng mellom barnehage og skole

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Veilederen skal styrke sammenhengen mellom barnehage og skole og skape en god overgang for barn når de begynner på skolen. - Med denne veilederen ønsker vi å gi signaler om at dette er et område både barnehagen og skolen har et ansvar for, sier konstituert kunnskapsminister Tora Aasland.

Til høsten er det et nytt kull med nesten 60 000 spente fem- og seksåringer som skal begi seg inn i ukjent landskap og begynne på skolen, og de fleste av dem har gått i barnehage. – Både kommunene, barnehagene og skolene har en viktig oppgave med å legge til rette for en god overgang for barnet fra barnehage til skole, sier konstituert kunnskapsminister Tora Aasland som nå lanserer veilederen "Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole."

 

- Første skoledag er en viktig merkedag i et barns liv. For de fleste er det en dag både barnet og foreldrene ser frem til med forventning. Det er viktig å legge til rette for at alle barn får en god start på skolen. Med denne veilederen ønsker vi å gi signaler til sektorene om at dette er et område både barnehagen og skolen har et ansvar for. Samarbeidet mellom barnehage og skole omfatter mer enn selve overgangen fra barnehage til skole. Det omfattar både tiden før, under og etter barnet slutter i barnehagen og starter på skolen. Å oppleve sammenheng mellom barnehage og skole og være trygg i overgangsfasen gir et godt grunnlag for videre læring, sier Aasland. 

Veilederen Fra eldst til yngst skal først og fremst gi retningslinjer og anbefalinger i arbeidet, og klargjøre gjeldende bestemmelser.  Veilederen omhandler hvilket ansvar som ligger hos henholdsvis kommunen, barnehagen og skolen, og vektlegger viktigheten av tett kommunikasjon mellom barnehage og skole. Sammenhengen mellom barnehagens rammeplan og skolens læreplaner blir trukket frem.

Anbefalinger i veilederen omhandler blant annet:

  • Fadderordninger
  • Bli kjent-treff på skole og SFO
  • Utveksling av informasjon om det enkelte barn mellom barnehage og skole
  • Foreldrenes rolle
  • Spesielt om barn med behov for særskilt tilrettelegging og oppfølging

Lenke til veilederen