Historisk arkiv

Vil styrke realfagskompetansen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

- Realfaglig og teknologisk kunnskap er viktig for verdiskaping og velferd, og har stor samfunnsmessig betydning blant annet for å kunne løse miljøproblemene. Dette sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen i forbindelse fremleggelsen av den internasjonale studien TIMSS Advanced.

Undersøkelsen viser at norske elever med full fordypning i matematikk og fysikk i videregående opplæring har svakere kompetanse enn elevene hadde i 1995, da forrige undersøkelse ble lagt fram (i Norge 1998 for matematikk). I matematikk skårer norske elever under gjennomsnittet sammenlignet med andre land i studien. Selv om det har vært en tilbakegang i fysikk, presterer norske fysikkelever fortsatt bra sett i forhold til elever i andre land.

- Vi har satt i gang en rekke tiltak for å bedre resultatene. I januar 2010 legger vi frem en ny realfagstrategi. I samarbeid med Matematikksenteret og Naturfagsenteret vil vi vurdere om det bør settes inn flere tiltak, sier Kristin Halvorsen.

Her er noen av tiltakene som er satt i gang:

  • Kompetanseheving for lærerne: Satsing på etter og videreutdanning, og skjerpede kompetansekrav for lærere som skal undervise på ungdomstrinnet
  • Nye læreplaner med vekt på grunnleggende ferdigheter og kompetansemål (Kunnskapsløftet)
  • Leksehjelp og flere timer på barnetrinnet
  • Ny eksamensordning på ungdomstrinnet, hvor halve eksamen er uten hjelpemidler. Dette vil øke oppmerksomheten om grunnleggende regneferdigheter
  • Innføring av eksamen i matematikk etter hvert trinn i videregående opplæring fra våren 2010, delt i teoretisk matematikk og praktisk matematikk
  • Kartleggingsprøver i regning på første trinn i videregående opplæring for å avdekke problemer tidlig
  • Etablering av Lektor II-ordningen der skolene kan hente inn kompetanse fra arbeidslivet

 Lenke til rapporten hos Utdanningsdirektoratet