Historisk arkiv

Frafall får konsekvenser seinere i livet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Faglige forutsetninger er det viktigste grunnlaget for å fullføre videregående skole. En økning av gjennomsnittskarakteren på 10. trinn med ett karakterpoeng, øker sannsynligheten for å fullføre med 30 prosentpoeng for den typiske eleven. Dette viser en ny forskningsrapport fra Senter for økonomisk forskning (SØF).

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen mener kampen mot frafall er den aller viktigste skolesaken og vektlegger hvor avgjørende ungdomsskolen er i dette arbeidet:

- Det har vært for lite oppmerksomhet rundt ungdomsskolen. Den har blitt litt glemt og klemt mellom barneskolen og videregående skole. Derfor arbeider vi nå med en egen stortingsmelding om ungdomsskolen. Dette er veldig avgjørende og viktige år for elevene, sier Kristin Halvorsen.

Rapporten dokumenterer også at frafall kan få negative konsekvenser for den enkelte på mange områder seinere i livet. De som ikke fullfører videregående opplæring sliter i større grad enn andre ungdommer med å skaffe seg jobb. De blir også i større grad mottakere av offentlige ytelser.

Den nye forskningsrapporten bygger hovedsakelig på data fra årskullet som fullførte grunnskolen i 2002. 55 prosent i dette kullet gjennomførte videregående skole på normert tid. 65 prosent av dem hadde fullført etter fem år. Av de 35 prosent av årskullet som ennå ikke hadde fullført fem år etter de gikk ut av grunnskolen, hadde over halvparten vært i videregående opplæring i over tre år, mens 2,5 prosent ikke begynte.

Nord Norge, og Finmark spesielt, har størst problemer med å få ungdom til å fullføre videregående opplæring. Den lave gjennomføringen i Nord- Norge ser ikke ut til å skyldes store reiseavstander eller spesifikke regionale arbeidsmarkedsforhold.

Les rapporten