Historisk arkiv

Tre nye år med lærerkampanje

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

- Gode lærere er det viktigste for elevens læring. Vi vet at skolen i fremtiden vil trenge enda flere gode lærere, og derfor vil vi ha kampanje i tre nye år for å sikre fortsatt god rekruttering til lærerutdanningene, sier forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland.

- Gode lærere er det viktigste for elevens læring. Vi vet at skolen i fremtiden vil trenge enda flere gode lærere, og derfor vil vi ha kampanje i tre nye år for å sikre fortsatt god rekruttering til lærerutdanningene, sier forsknings- og utdanningsminister Tora Aasland.

De siste årene har antall søkere til lærerutdanningene gått kraftig opp. I 2010 begynte nesten 40 prosent flere studenter på grunnskolelærerutdanningen, sammenlignet med 2008. For alle lærerutdanningene sett under ett har økningen vært på mer enn 30 prosent. Det betyr at 1600 flere studenter begynte på en lærerutdanning (grunnskolelærer, PPU, faglærer, 5-årig integrert) i 2010 sammenlignet med 2008.

Lærerrekrutteringskampanjen ”Har du det i deg?”, som gikk for første gang våren 2009, har bidratt til denne utviklingen. Kampanjen finansieres av Kunnskapsdepartementet, og er en del av  GNIST – et partnerskap og en overbygning for en rekke tiltak som samlet sett skal styrke kvaliteten på lærerutdanningene, bedre rekrutteringen og videreutvikle lærerprofesjonen.

Den nye kampanjeperioden skal vare fra 2012 til og med 2014. Arbeidet med kampanjen vil bli lagt ut på anbud i løpet av våren.