Historisk arkiv

To av tre lærere fornøyd med jobben

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

- Jeg har møtt mange engasjerte lærere som gjør en god jobb for skolen og for samfunnet, og jeg er glad for at så mange lærere er fornøyd med jobben sin, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

To av tre lærere er fornøyde med jobben og mener at forholdene ligger godt til rette for å gjøre en god jobb i skolen.

- Vi vet at læreren er det viktigste for elevenes læring. Jeg har møtt mange engasjerte lærere som gjør en god jobb for skolen og for samfunnet, og jeg er glad for at så mange lærere er fornøyd med jobben sin, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

7500 lærere har svart på spørsmål om yrkets status, tilleggs- og videreutdanning, forutsetningene for å utøve læreryrket og skoleleders tilrettelegging for det pedagogiske arbeidet. Dette er hovedfunnene i undersøkelsen:

  • Sju av ti lærere i undersøkelsen mener forholdene ligger godt til rette for at de skal kunne gjøre en god jobb som lærer. Mer enn en av ti lærere mener forholdene ligger svært godt til rette, mens nær seks av ti svarer at forholdene ligger ganske godt til rette.
  • Mer enn åtte av ti lærere i undersøkelsen er fornøyde med jobben som lærer. Bare fire prosent av lærerne svarer at de alt i alt er misfornøyde med jobben som lærer.
  • Mer enn fire av ti lærere opplever statusen til læreryrket som synkende. Dette er første gang lærerne blir spurt om dette. Det er planlagt å gjenta undersøkelsen slik at man kan måle utvikling over tid.
  • Befolkningen for øvrig opplever at læreryrkets attraktivitet øker. Det går fram av en undersøkelse Gnist-partnerskapet gjennomførte vinteren 2010.

- Lærernes selvbilde og omdømme må styrkes. Dette jobber vi med i Gnist-partnerskapet, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Om GNIST:
Partnerskapet GNIST har inngått et femårig samarbeid der målet er å heve lærernes status og få flere kvalifiserte søkere til lærerutdanningen. Partnerne er: Kunnskapsdepartementet, Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund, KS, NHO, LO, Pedagogstudentene, Norsk Studentorganisasjon, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Norsk Skolelederforbund og Nasjonalt råd for lærerutdanning.

Les hele rapporten her (pdf)