Historisk arkiv

De fleste barn trives i barnehagen

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

- Det er viktig å lytte til hva barna mener om barnehagetilbudet. Målet må være at alle barn skal trives i barnehagen. Voksenkontakt et viktig for å få til dette. Derfor har jobben med å rekruttere og utdanne førskolelærere høyeste prioritet, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

NTNU samfunnsforskning AS har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse om barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Undersøkelsen ble gjennomført i 17 barnehager i Sør-Trøndelag våren 2012 og inkluderte drøyt 170 barn. Undersøkelsen gir viktig innsikt i barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Barn er informanter, og det er deres perspektiv som synliggjøres. Resultatene tyder på at foreldrene og de ansatte mener barna trives bedre enn det barna selv gjør. Dette samsvarer med resultatene fra en lignende, men større undersøkelse fra Danmark.

Snaut 40 prosent av barna sier at de voksne noen ganger har dårlig tid, og at det noen ganger er vanskelig å få tak i en voksen. Snaut 20 prosent sier dette skjer ofte, mens nesten 25 prosent svarer at dette aldri skjer De fleste barna som har vært med i undersøkelsen, trives i barnehagen. Omkring 10 prosent av barna sier at de ikke trives så godt i barnehagen. Noen barn opplever at de selv eller andre blir plaget av andre barn i barnehagen. Dette må tas på alvor og viser hvor viktig et godt utviklings- og læringsmiljø i barnehagen er. Undersøkelsen bidrar med viktig innsikt i hvordan medvirkning kan forstås og praktiseres i barnehagehverdagen.

Rapporten kan du lese her (http://www.udir.no/Barnehage/Statistikk-og-forskning/Forskningsrapporter/2012/Hva-mener-barn-om-barnehagen/)

- Kvalitet på barnehagetilbudet handler mye om de mellommenneskelige prosessene i hverdagen. Hvordan møter den voksne barna og hvordan er barnehagedagen organisert? Slike mer komplekse spørsmål er viktig å få belyst, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

I disse dager starter et omfattende forskningsprosjekt i regi av NOVA og HiOA som skal undersøke kvaliteten på barnehagetilbudet i Norge. Kvalitet i det daglige samspillet i barnehagen er en av de viktigste forutsetningene for barns utvikling og læring. Både barnehagens formålbestemmelse og rammeplan stiller høye krav om god kommunikasjon og godt samspill.

- Undersøkelsen er også et viktig innspill i arbeidet med stortingsmeldingen om framtidens barnehage som skal legges fram i 2013, sier kunnskapminister Kristin Halvorsen.