Historisk arkiv

Høring om endringer i opplæringsloven og privatskoleloven

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsdepartementet foreslår endringer i bestemmelsene om spesialundervisning, om psykososialt miljø, om skolekretser og om personale som kan hjelpe til i opplæringen.

Kunnskapsdepartementet foreslår endringer i bestemmelsene om spesialundervisning, om psykososialt miljø, om skolekretser og om personale som kan hjelpe til i opplæringen. 

Spesialundervisning

Kunnskapsdepartementet foreslår å lovfeste en plikt til å vurdere utbyttet av opplæringen før det fattes vedtak om spesialundervisning. Videre foreslås å redusere antallet rapporter om spesialundervisning ved at eksisterende halvårsrapport gjøres om til en årlig rapport. Det foreslås også en bestemmelse om plikt for skoleeier til å samarbeide med andre instanser i deres arbeid med utarbeiding og oppfølging av tiltak og mål i individuell plan.

 

Psykososialt miljø

For å styrke elevenes rettigheter i saker om psykososialtmiljø og for å virke forebyggende ved å påvirke skolenes og kommunenes arbeid med psykososialt miljø, foreslår Kunnskapsdepartementet noen endringer i bestemmelsene om psykososialt miljø.

Det foreslås tatt inn en bestemmelse om erstatningsansvar for skoleeier hvor det også innføres delt bevisbyrde i forbindelse med slike krav. Videre foreslås at foreldelsesfristen for straffebestemmelsen knyttet til psykososialt miljø utvides fra 2 til 5 år.

 

Felles skolekretser

Høringen inneholder også et forslag om at to eller flere kommuner kan avtale felles skolekrets. Formålet er å legge til rette for at kommuner skal kunne samarbeide om drift av én skole i nærmiljøet for å sikre driften av skoler i akseptabel reiseavstand for elever i begge kommuner.

Dette vil bety at elever vil kunne få en skole i nabokommunen som sin nærskole og som den skole kommunen kan bestemme at eleven skal gå på.

 

Personale som skal hjelpe til i opplæringen

Til slutt foreslår Kunnskapsdepartementet å innføre en egen lovbestemmelse som presiserer at personale i skolen, som ikke er tilsatt i undervisningsstilling, kan hjelpe til i opplæringen dersom de får nødvendig veiledning og dersom arbeidet utføres under ansvar av undervisningspersonale. Det presiseres også at slik hjelp bare må gjøres på en slik måte og i et slikt omfang at eleven får forsvarlig utbytte av opplæringen.

Formålet med forslaget er å unngå en praksis der personale uten formell lærerkompetanse erstatter læreren. Forslaget er også ment å sikre at personale i skolen som ikke er tilsatt i undervisningsstilling og som skal bistå i opplæringen, får adekvat veiledning.