Historisk arkiv

Kompetansebehov i barnehagene er kartlagt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

De ansatte i barnehagene kunne tenke seg å lære mer om barn med spesielle behov og styrere og pedagogiske ledere vil lære mer om ledelse. Det er et av funnene i en kartlegging Trøndelag Forskning og Utvikling AS har foretatt av eiere, styrere og ansattes vurderinger i forhold til kompetanseheving.

Barn som aker med en voksen

De ansatte i barnehagene vil lære mer.(Foto: Pål Hermansen)

De ansatte i barnehagene kunne tenke seg å lære mer om barn med spesielle behov og styrere og pedagogiske ledere vil lære mer om ledelse. Det er et av funnene i en kartlegging Trøndelag Forskning og Utvikling AS har foretatt av eiere, styrere og ansattes vurderinger i forhold til kompetanseheving. 

- Undersøkelsen gir oss viktig kunnskap om de ansattes kompetansebehov, som vil være nyttig i utarbeidelsen av en ny helhetlig kompetansestrategi for barnehagene, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.  

Hver femte barne- og ungdomsarbeider og assistent vurderer det som noe eller svært sannsynlig å ta førskolelærer­utdanning de nærmeste fem årene. 

Deltidsstudier vurderes som mer sannsynlig for både barne- og ungdomsarbeiderne og assistentene. 

Ansatte i barnehagene mener de har størst behov for kompetanseheving innenfor følgende områder:

• barn med spesielle behov (59 % stort eller svært stort behov)

• IKT i arbeidet i barnehagen (42 %)

• språklig og kulturelt mangfold (39 %)

• for styrere og pedagogisk ledere er også ledelse et høyt etterspurt tema (52 %)

De ansatte oppgir minst behov for mer kompetanse om likestilling, foreldresamarbeid, omsorg, lek og barns sosiale kompetanse.

Kommunale ansatte og eiere rapporterer om større behov for kompetanseheving på de fleste faglige tema enn private.

De viktigste barrierene for deltakelse i kompetanseutviklingstiltak som oppgis er trangt budsjett i barnehagen, at tiltakene ikke gir høyere lønn og at det er vanskelig å skaffe vikar.

Et flertall av eiere og styrere vurderer barne- og ungdomsarbeiderutdanningen som godt egnet for arbeid i barnehagen, og at fagbrevet i stor grad vektlegges ved ansettelser i barnehagen.

60 % av eierne og 67 % av styrerne rapporterer at barne- og ungdomsarbeideren får bedre lønnsbetingelser enn andre assistenter i barnehagen. Kommunale barnehageansatte og eiere legger større vekt på barne- og ungdomsarbeiderfagbrevet enn private.

Eiere og styrere vurderer førskolelærerutdanningen som godt egnet til å forberede førskolelærere til å jobbe med grunnleggende tema som barns lek, læring og omsorg. De vurderer utdanningen som mindre egnet når det gjelder kompetanse i å lede og veilede personalet i barnehagen og det å kunne samarbeide med instanser utenfor barnehagen.

Rapporten viser at pedagogiske ledere har et stort behov for å lære mer om personalledelse, og at styrere mener de kan for lite om økonomi og administrasjon.

Undersøkelsen viser at det er en relativt stor interesse blant fagarbeidere og assistenter for å ta en toårig spesialisering på fagskolenivå i barne- og ungdomsarbeid. Det eksisterer ikke et slikt fagskoletilbud i dag.

Eierne og styrerne mener at barnevernspedagoger, lærere og vernepleiere er de yrkesgruppene de anser som mest relevante for å jobbe i barnehagesektoren, i tillegg til førskolelærere.